Een aardenest voor Lasius flavus

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Lvet »

Hoi allemaal,

Nu mijn kolonie Lasius niger op gang aan het komen is, ben ik al aan het brainstormen voor mijn Lasius flavus gyne. Zij zit in een reageerbuis en heeft al eitjes gelegd. Maar voor haar zou ik graag iets bijzonders willen proberen.

Ik heb vandaag dit op de kop getikt:

(het moet een vaas voorstellen, maar wij kennen natuurlijk betere toepassingen voor zoiets; heb hem ook al getest en hij is waterdicht; er komt ook geen water bij het hout dus dat zal niet rotten)
Afbeelding

Ideaal voor een zandnest, maar ik wil meer. Ik wil de natuurlijke leefomgeving van Lasius flavus nabootsen. Ik wil aarde (of potgrond, of iets wat volgens jou beter is) in deze bak gooien (tot een aantal cm van de bovenkant af) en hier gras op laten groeien. Als dit gras wortel heeft geschoten, kunnen er wortelluizen in en kan Lasius flavus tussen de wortels haar nest graven. Bevochtiging kan geschieden door een buis die naar de bodem leidt en waar ik water in kan gieten.

Ik zal nu een aantal punten nummeren, zodat jullie daar overzichtelijk op kunnen reageren.

1. Ik kies bewust voor aarde (potgrond) en niet voor een mengsel van zand en leem zoals in een gewoon zandnest. Dit doe ik omdat Lasius flavus in de natuur ook hierin leeft en zodat het gras voedingsstoffen heeft om te groeien. Ook is het esthetisch erg mooi om de gele mieren tegen een zwarte achtergrond te zien. De wortels van het gras zouden voor voldoende stevigheid moeten zorgen om instorting te voorkomen.

2. Het gras houd ik in toom door het af en toe bij te knippen. Omdat Lasius flavus bijna nooit boven de grond komt heb ik geen buitenwereld nodig en hoef ik ook geen talklaag te gebruiken. Er kan simpelweg een deksel op. Bijvoeren hoeft niet omdat hier de wortelluizen voor dienen, net zoals in de natuur. De deksel hoeft er dus alleen af om het gras bij te knippen en om te bevochtigen.

3. In principe zou het gras hierin gewoon moeten groeien. Het gras heeft alles om te groeien. Water, mineralen, voedingsstoffen en zonlicht. Als de voedingsstoffen in de bodem op dreigen te raken kan ik in principe pokon toevoegen. Is hier bezwaar tegen (is dit giftig voor de mieren)?

4. Er zou een micro ecosysteem moeten ontstaan. Dit is dan ook waar ik tot nu toe het meest sceptisch over ben. Overleven de wortelluizen? Zullen er genoeg wortelluizen zijn om de mieren te voeden? Maar zijn de wortelluizen in bedwang te houden? Vermenigvuldigen ze zich niet overmatig waardoor ze het gras dood zuigen? Blijft het gras überhaupt leven? Moet ik een natuurlijke vijand van de luizen inzetten om ze in bedwang te houden? Kan deze met de mieren in zo'n klein formicarium samenleven? Welke andere schakels mis ik in deze voedselketen? Zoals je ziet roept het veel vragen bij me op. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie mening of kennis hierover.

Het lijkt me echt (echt) heel erg leuk om Lasius flavus op deze manier te houden. Ik ben natuurlijk sceptisch, maar ik wil dit idee niet meteen afschrijven. Met jullie kennis en een aantal verbeteringen in mijn plan, moet dit het proberen wel waard zijn.

Laat maar horen wat jullie ervan denken!
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door XToF »

Tot nu toe ben ik iets dergelijks nog niet tegengekomen. Het zou kunnen dat mensen op buitenlandse fora iets dergelijks hebben opgezet. Het is in ieder geval iets heel experimenteel en heb dus ook veel interesse om te weten hoe dit zal verlopen.
Gebruikersavatar
Jeff
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 augustus 2010
Locatie: ZW-Drenthe (Nederland)
Leeftijd: 50

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Jeff »

Ik vind je idee, opzet en uitwerking heel erg mooi. Helaas weet ik er weinig vanaf als leek, maar vind dit toch uitermate interessant en wil je voortgang graag volgen. Denk ook niet dat je lang moet gaan wachten op eventuele antwoorden op je vragen hier, zoals XToF al aangaf hierboven.
Volgens mij mis je ook niets aan je opzet qua micro ecosysteem, maar de natuur kennende mis je dan gelijk wèl iets belangrijks.
Dus; je hebt alles genoemd op de wind na (ventilatie van je complete opzet)... en dan de voedingsstoffen (pokon? kunstmest?) om de bodem en het gras te voeden... is het spectrum aan licht voldoende en van toepassing? Gelijk een aantal vragen die wellicht van toepassing zijn?

Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Permacultuur
- http://www.daanspeak.com/LijfEnLeden07Licht.html
- http://www.vruchtbareaarde.nl
- http://www.google.nl/#hl=nl&q=zonlicht+ ... ecosysteem
1x Myrmica Rubra (@ this time)
2x Lasius niger (tubed @ 2010 & @ this time)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Lvet »

Bedankt voor de positieve reacties en ook heel erg bedankt voor de bronnen. Ik denk dat de mieren (in het begin eventueel bijvoeren met honingdauwsurrogaat) en het gras op zich wel kunnen overleven, maar dat ik me meer in de wortelluizen moet verdiepen. Ik moet kijken of er nog andere schakels in deze keten zijn. Gras laten groeien is niet zo lastig (hoewel ik het nooit in een gesloten systeem heb geprobeerd).

Ik zal nader onderzoek doen. Niet alleen naar de mieren en de luizen, maar ook naar de biodiversiteit in een gemiddelde tuin bijvoorbeeld. Want daar kan Lasius flavus ook leven. Blijkbaar is daar alles wat ze nodig hebben, dus het moet niet onmogelijk zijn om dat systeem in een gesloten systeem na te bootsen. Tenzij er micro-organismen o.i.d. in het spel zitten.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Lvet »

Ik heb wat L. flavus poppen gevonden, mag ik deze bij mijn gyne leggen om de koloniegroei een beetje te stimuleren? De gyne zelf heeft alleen nog eitjes en enkele pasgeboren larven.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Everio »

Je mag die wel boosten hoor. Alleen reist dan de vraag waarom je dit zou doen? Als je niet boost zie je de kolonie vanaf het begin af aan ontwikkelen. Wat juist het charmante van een beginnende kolonie is.

Maar om het ethische stuk achterwege te laten. ;) Het kan dus wel.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Lvet »

Daar geef ik je gelijk in, maar dat doe ik al met mijn L. niger kolonie, dus dat charmante maak ik daar reeds mee. :roll:
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
kjeld13

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door kjeld13 »

Is dit plan al uitgevoerd?
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Lvet »

Nee, nog niet. Mijn Lasius flavus kolonie groeit heel gestaag, ik heb nog geeneens poppen. Het boosten is mislukt.
Wel zou ik eigenlijk alvast gras moeten laten groeien, maar ik ben een beetje lui (en druk) geweest. Misschien kan ik kant en klaar gras planten, dat is sneller dan graszaad laten ontkiemen.

Maar goed, nog even afwachten dus. Wel leuk dat je geïnteresseerd bent!
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Debiru »

Hoe wil je de luchtvochtigheid in zo´n vaas regelen? verder lijkt het me een heel mooi idee,als ik jou was zal ik wel een stukje open houden om alsnog bij te voeren. Over die bladluizen weet ik niks, ik denk dat die een andere plek zoeken voor de plant dood is, zo is de natuur opzich wel. Ik denk dat de luizen eerder doodgaan dan het gras.

Ik moet je wel zeggen dat ik nog geen eens mieren heb hoor, dit is puur mijn gedachte's. Ik hoop dat je een goed advies krijgt en dat het mooie plan kan worden uitgevoerd ;)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Lvet »

Vochtigheid moet geen probleem zijn, gewoon een buis die naar de onderkant van het nest leidt en waar ik water in kan gieten: zo wordt de aarde vochtig (en daarmee de lucht ook).

Over de luizen heb je waarschijnlijk gelijk. De kans is zeer groot dat de luizen het simpelweg niet overleven. Maar goed, niet geschoten is altijd mis.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Phantom »

Als de luizen een goed klimaat hebben èn voedsel, dan zullen ze het wel overleven. Daar zullen de mieren ook voor zorgen. Ik denk dat het gras het eerder begeeft dan de luizen. :)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Lvet »

Phantom schreef:Als de luizen een goed klimaat hebben èn voedsel, dan zullen ze het wel overleven. Daar zullen de mieren ook voor zorgen. Ik denk dat het gras het eerder begeeft dan de luizen. :)
Als ik nou constant gras blijf zaaien (gewoon graszaad tussen het gras mikken), denk je dat er nieuw gras ontstaat voordat het oude dood is? Zodat het gras de gulzige luizen kan bijhouden.

Krijg ik alleen wel heel veel dood materiaal in het nest.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Everio »

Dit is echt zo'n gevalletje van probeer en je zult weten... Het zijn nu toch allemaal speculaties.

Je zou moeten gaan berekenen hoeveel gras de bladluizen verwerken, hoe zij zich voortplanten en hoeveel gras je dan nodig zult hebben. Gras is een plant, ik zie niet in waarom die met voldoende vocht het niet zou overleven... Andere factor dus die bladluizen, hoeveel verwerken die?

Daarom dus kan je beter proberen en zodoende leren, en ruimte over laten voor aanpassingen.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Lvet »

Je hebt helemaal gelijk, dit is niet iets wat we van tevoren kunnen weten. Wel is het bijna tijd voor de winterslaap en ik heb nog steeds geen werksters, dus misschien zal ik dit project uit moeten stellen tot na de winter.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door jeroenbeekman »

Veel succes in ieder geval. Hopelijk komt het goed. Ik ben erg geïnteresseerd in het resultaat vooral omdat je de begroeiing straks van opzij kan zien. Dat zal wel mooi zijn.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een aardenest voor Lasius flavus

Bericht door Lvet »

Mijn Lasius flavus gyne wil niet echt. Ze is helemaal uitgemagerd en ik heb nog steeds geen poppen. Ik meen larven te zien (ze hebben een zwart puntje), maar ze zijn zo klein dat ze op eitjes lijken.

Is ze niet bevrucht en zie ik eitjes aan voor larven? Of zijn het wel larven maar willen ze om de een of andere reden niet verpoppen?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie