Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Vragen en info over voeding van mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Mika »

Plaats hier vragen en opmerkingen over de Sticky Mierenvoedsel
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Floris »

Mika schreef:Momenteel ben ik testen aan het uitvoeren met in de handel verkrijgbare aminozuurpreparaten.
Is hier inmiddels al meer over bekend?
Lasius: Voornamelijk honingdauwsurrogaat, met eventueel prooidieren.
Het zou me weinig verbazen als de meeste Lasius alleen insecten en suikerwater te eten krijgen. Is dat wel een goed idee dan?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door XToF »

Ikzelf gebruik nu ook het honingdauwsurrogaat dat is samengesteld door Mika. De aminozuuroplossing die hierin wordt gebruikt is Aminobolan. Het surrogaat wordt goed aangenomen door diverse soorten en de kolonies schijnen zich goed te ontwikkelen.
Om het werkelijke verschil tussen de ontwikkelingen van kolonies die gevoed worden met dit surrogaat of enkel suikerwater, moet een uitgebreid experiment opgesteld worden. Zo'n experiment vraagt heel veel werk en tijd. Om significante verschillen te ontdekken, moeten verschillende herhalingen uitgevoerd worden om significante verschillen te gaan ontdekken. Dit wil zeggen dat we bv. 5 kolonies van dezelfde soort met suikerwater voeden, 5 kolonies met het surrogaat, het aantal werksters gaan tellen per tijdsinterval en vervolgens statistische testen loslaten op de bekomen data.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Floris »

XToF schreef:
Ikzelf gebruik nu ook het honingdauwsurrogaat dat is samengesteld door Mika. De aminozuuroplossing die hierin wordt gebruikt is Aminobolan. Het surrogaat wordt goed aangenomen door diverse soorten en de kolonies schijnen zich goed te ontwikkelen.
Dus met suikerwater werkt het ook wel. Zouden ze de eiwitten uit aangeboden insecten alleen aan larven voeden? Of zouden ze er zelf ook van eten?

Wijziging: Op Ameisenforum.de staat dat suikerwater ongeschikt is. Er wordt honing aangeraden. Wat is jullie ervaring hiermee?

Wijziging: Zie ook een bericht aldaar.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door XToF »

Om deze vraag op te lossen, zullen we een beetje de biochemische weg op moeten gaan.
In elk hoger organisme vindt een voortdurende hernieuwing van de cellen plaats. Oude cellen lyseren (worden afgebroken) en nieuwe cellen worden opgebouwd. Voor de opbouw van eiwitten, waaruit cellen ondermeer zijn opgebouwd, zijn essentiële aminozuren (de bouwsteentjes van eiwitten) vereist. Deze aminozuren worden deels gerecupereerd, maar extra, via de voeding opgenomen, aminozuren zijn nodig in hogere organismen om het organisme te onderhouden (celvernieuwing).
De celopbouw bij onvolwassen stadia ligt uiteraard veel hoger dan bij een volwassenstadium, omdat hier de celopbouw veel intenser plaatsvindt. Daarom is de nood aan aminozuren ook vele male hoger bij onvolwassen stadia dan bij volwassen stadia.
Suikers bestaan uit koolhydraten ander naam hiervoor is koolwaterstofverbindingen. Deze koolhydraten worden door hogere organismen gebruikt in de cyclus om energie, de zogenaamde ATP-molecule (adenosinetrifosfaat) te genereren. Zowel larvale stadia als een adult stadium hebben hier behoefte aan.
Kortom kan men stellen dat zowel larvale stadia als het adult stadium behoefte hebben voor suikers als eiwitten (die bestaan uit aminozuren), maar de nood aan aminozuren bij adulte vormen zal heel laag zijn ten opzichte van de nood aan aminozuren bij larven. Bij koninginnen zal dit iets hoger liggen, omdat eiwitvorming plaatsvindt bij de productie van eitjes.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Floris »

XToF schreef:
Om deze vraag op te lossen, zullen we een beetje de biochemische weg op moeten gaan.
Kortom kan men stellen dat zowel larvale stadia als het adult stadium behoefte hebben voor suikers als eiwitten (die bestaan uit aminozuren), maar de nood aan aminozuren bij adulte vormen zal heel laag zijn ten opzichte van de nood aan aminozuren bij larven. Bij koninginnen zal dit iets hoger liggen, omdat eiwitvorming plaatsvindt bij de productie van eitjes.
Dat begrijp ik. Zullen werksters en de koningin hun eiwit uit de aangeboden insecten halen als ze verder alleen suikerwater (zonder eiwit, dus) aangeboden krijgen? Of is er wel behoefte aan eiwit uit honing(dauw)?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Harm »

Zeker uit honing denk ik niet dat daar voldoende eiwitten inzitten, lees de ingredienten lijst maar, de hoeveelheid eiwitten is nihil. Beter is volgens mij bij kleinere kolonies voldoende prooidieren aanbieden en zodra je kolonies grotere omvangen beginnen aan te nemen ook de aminozuur oplossing aanbieden, waarbij ik denk dat de aminozuur oplossing met de ampullen het meeste effect zal hebben.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Floris »

Wat voor waarde heeft honing dan nog over suiker? Alle spoorelementen die erin zitten?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Harm »

naar mijn mening heeft het ook weinig over suiker. Mijn mieren lusten het niet eens...
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door XToF »

Floris schreef:Wat voor waarde heeft honing dan nog over suiker? Alle spoorelementen die erin zitten?
Suikerwater is een oplossing van kristalsuiker in water. Het kristalsuiker dat we aankopen in de winkel is in feite de kristallijne vorm van een disacharose dat bestaat uit twee monosacharosen, fructose en glucose. De disacharose eenheid wordt enzymatisch in de ingewanden van organismen gesplitst in de fructose en glucose.
Honing bevat een heel gamma van verschillende suikers: monosachariden zoals glucose, maar ook disachariden en trisachariden zoals melezitose. Verder bevat honing inderdaad nog mineralen en zouten, aminozuren (maar in een te kleine concentratie), vitaminen en bijenenzymen die nodig waren voor de verwerking tot honing.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Floris »

En heeft dat voor mieren een toegevoegde waarde?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Siafu
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 juli 2007
Locatie: Maastricht (NL)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Siafu »

Hoe zit het eigenlijk met de hoeveelheid voedsel in relatie tot de grootte van de kolonie
Ik denk dat dit wel enigzins zal afhangen van de soort.

Maar kunnen er geen gemiddelden worden geschat ofzo.. bv voor Fomicinae of Myrmicinae soorten
bv zoveel ml honingdauw/suikerwater per een x aantal imago'ss of zoveel gram insecten per x aantal imago's ?
-no colonies yet-
Formicidae anatomy & taxonomy + common names
-
An eye for an eye ... will makes us all blind (Ghandi)
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door XToF »

Siafu schreef:Maar kunnen er geen gemiddelden worden geschat ofzo.. bv voor Fomicinae of Myrmicinae soorten
bv zoveel ml honingdauw/suikerwater per een x aantal imago's of zoveel gram insecten per x aantal imago's ?
Het zou heel handig zijn om over dergelijke bijna exacte data te beschikken. Een methode die je zou kunnen hanteren voor het bepalen van zo'n parameter, die aangeeft hoeveel voedsel verbruikt wordt door een bepaalde kolonie van een bepaalde soort, is het opstellen van een model. Een model is dan weer oa. gebaseerd op verschillende experimenten en gekende data. Het spreekt voor zich dat een model van een mierenkolonie ontzettend veel parameters bevat en er dus veel experimenten en tijd nodig is om deze te bepalen. Het is natuurlijk triviaal dat de parameter 'hoeveelheid voedsel verbruikt' een recht evenredige relatie zal hebben met de parameter 'grootte van de kolonie'.
Tot op de dag van vandaag ben ik alleszinds nog geen informatie over de gemiddelde hoeveelheid voedsel dat een kolonie per tijdseenheid verbruikt tegengekomen in de literatuur.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Harm »

Enkele vragen met betrekking tot het honingdauwsurrogaat. Ik zou dit aankomend seizoen willen gaan gebruiken voor mijn kolonies. Nou ben ik echter benieuwd naar hoe lang je dit goed kan houden in de koelkast/vriezer. Want 550 ml is een behoorlijke hoeveelheid voor mijn relatief kleine kolonies. En waar koop ik die ampullen? Alvast bedankt!
When in doubt, C4
davy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 december 2007
Locatie: bilzen
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door davy »

hoi hoi,

ik heb een vraagje over het bhatkar dieet,
de vitaminen, mineralen en de zouten?????
welke mogen hiervoor gebruikt worden?

groetjes
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Mika »

Hallo Davy, mij excuses voor mijn vraag om te herplaatsen, blijkbaar kan ik dat ook zelf.

Mineralen hebben de mieren sowieso nodig. Ik weet eigenlijk niet of mieren dezelfde vitamines nodig hebben als mensen. Vitamines worden niet echt opgebruikt, maar worden gebruikt als katalysators bij het metobolisme. Sommige van die katalysators kunnen organismen zelf aanmaken, diegene die ze niet kunnen aanmaken zijn vitamines. Om je een voorbeeld te geven: de mens (of zijn voorouder) kon vroeger vitamine C zelf aanmaken zoals de meeste andere dieren, dus dat was op dat moment geen vitamine voor ons.

Praktisch: in de apotheek verkoopt men zeker bruistabletten die zowel vitamines als mineralen bevatten: zo eentje van een gram is voldoende voor een hele bereiding bhatkar.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door XToF »

Nog een tip die ik zou willen meegeven:
Doorgaans vind je in winkelketens zoals Kruidvat vitaminen- en mineralenpreparaten tegen een veel gunstigere prijs.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Tim »

Ik heb een vraag die wel in deze topic past: hoe kan je zien dat het vast voedsel dat je voert ook echt bij de larven terecht komt?

De (volwassen) mieren zelf eten vloeibaar voedsel. Ik voer ze honingwater. Het is duidelijk te zien - voornamelijk bij de gyne - dat ze daar goed van doorvoed zijn. Het achterlijf zwelt dan op (wordt fysogastrisch).
De larven eten vast voedsel. Ik voer dat in de vorm van een fruitvliegje en kleine stukjes vleeswaren (grillworst, berliner, etc). Het fruitvliegje heeft een dag in de reageerbuis gelegen, en is nu niets meer van te bekennen. De stukjes grillworst worden elke dag verplaatst van locatie. Ik zou verwachten dat er het eten naast de larven wordt gelegd, of een verwerkte versie ervan (een mier die het voorkauwt en uitspuugt naast een larve). Na heel wat uren turen, kan ik hier niets van zien.
Mijn vraag is dan ook: moet ik met het 'verdwijnen' van het vaste voedsel aannemen dat de larven goed eten, of kan ik dat op een andere manier ook zien (behalve wachten of de larven niet doodgaan)?
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door XToF »

Bij Lasius niger is er mij geen methode bekend om te zien of het vast voedsel bij de mieren terecht komt. Lasius niger werksters verwerken het zachte weefsel van de insecten en geven het verwerkte weefsel aan de larven dor. Je zult bij Lasius niger nooit larven rechtstreeks van insecten zien eten. Bij sommige andere soorten kun je dit wel observeren. Cataglyphis viaticus is hiervan een voorbeeld: Zie daarvoor hier.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door mn »

Hey,

Ik wou daarnet eens kijken of ik mijn aminobolan nog vond en ja.
Dus wou ik naar de winkel gaan voor esdoornsiroop, maar voor dat ik de trap op ging hoorde ik krak.
Ik keek en het flesje was op de grond gevallen/gerold.

Nu stinkt heel de ruimte naar kattenbrokken, ik moet bijna overgeven als ik binnen kom.
Nu heb ik nog een 10/15 ml over, kan ik hier nog iets mee maken ?

En is er een manier om de geur weg te krijgen ?
Ik dacht zelf aan geurkaarsjes enzo maar ik weet niet of de miertjes blij mee zijn.

Er was ook een klein beetje dat ik niet in een spuitje kreeg dus heb ik zonder af te meten er water en veel suikerwater bij gedaan, en Myrmica rubra heeft er al van gedronken !

Ik hoop dat jullie mij snel kunnen helpen en vooral met de geur.
Groetjes mn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door XToF »

Met die 10 ml kun je nog heel wat oplossing maken. Wat de geur betreft, denk ik dat je zoveel mogelijk zult moeten wegnemen met water en schoonmaakmiddel en dat een aantal keer herhalen. Zet ook deuren en vensters open.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door mn »

Oke zal ik doen, enkel is dit in de kelder dus veel ramen zijn er niet
10ml is alles gedeeld door 2, toch ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door XToF »

In de bschrijving die Mika gaf, start je altijd met 10 ml.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door mn »

Aja zo, oke, in de winkel hadden ze geen esdoornsiroop.
Weet iemand waar ze dat wel hebben ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door XToF »

Esdoornsiroop is te vinden in GB, Carrefour, Delhaise,...
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door McK »

Zelfs in den aldi :P
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Mika »

XToF schreef:Bij Lasius niger is er mij geen methode bekend om te zien of het vast voedsel bij de mieren terecht komt. Lasius niger werksters verwerken het zachte weefsel van de insecten en geven het verwerkte weefsel aan de larven dor. Je zult bij Lasius niger nooit larven rechtstreeks van insecten zien eten. Bij sommige andere soorten kun je dit wel observeren. Cataglyphis viaticus is hiervan een voorbeeld: Zie daarvoor hier.

Lasius niger doet dat wel hoor.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door McK »

Mika schreef:
XToF schreef:Je zult bij Lasius niger nooit larven rechtstreeks van insecten zien eten.
Lasius niger doet dat wel hoor.
Dacht ik ook, ik heb het namelijk al gezien.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door XToF »

McK schreef:
Mika schreef:
XToF schreef:Je zult bij Lasius niger nooit larven rechtstreeks van insecten zien eten.
Lasius niger doet dat wel hoor.
Dacht ik ook, ik heb het namelijk al gezien.
Nu ik er nog eens over nadenk, herinner ik mij dat in mijn allereerste kolonie, Lasius fuliginosus, af en toe ook stukjes krekelpoot bij de larven was te vinden.
Gebruikersavatar
m66
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 februari 2009
Locatie: Wijchen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door m66 »

Een beginnende Lasius niger kolonie is dus te onder houden met meelwormen of fruitvliegen.

Maar nu heb je suikerwater en honingwater.
Suikerwater kan je maken in de verhoudingen 30 gram suiker op 100 ml water.

Maar honingwater hoe maak je dat wat voor een honing moet je gebruiken, want er zijn vele soorten te vinden in de winkels.
Ik ben even de draad kwijt met honingwater. Iedereen heeft het er over, maar nergens staat welke soort honing of merk honing je kan gebruiken.
MVG MARK
Plaats reactie