Elektrische uitbraakpreventie.

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Elektrische uitbraakpreventie.

Bericht door mn »

Ik heb voor mijn Crematogaster scutellaris een elektrische uitbraakpreventie gemaakt.
Het was eigenlijk heel eenvoudig, wat ik nodig had was een adapter, een stroomregelaar, plakband, dubbelklevende stickers, aluminiumfolie en een niet geleidende buitenwereld.

Bij een elektrische uitbraakpreventie maak je gebruik van een + en een - stroom die elk naar een geleidend object wordt gebracht, de 2 objecten moeten zo dicht mogelijk tegen elkaar staan, maar mogen elkaar niet raken. ( Zo veroorzaak je kortsluiting ) Wanneer de mier op één van deze objecten stapt, gebeurt er niets, maar wanneer de mier op beide objecten staat, krijgt ze een lichte schok. Door deze schok zal de mier, ofwel weglopen, ofwel naar beneden vallen. Een elektrische uitbraakpreventie is dan ook alleen bruikbaar als je ze op een verticaal vlak bevestigt.

Aan de slag:

Allereerst nam ik de adapter, de adapter heeft een + en een - draad, deze heb ik van elkaar los gemaakt zodat ik op het uiteinde 2 stukjes draad (de + en de - draad dus) had in plaats van één. Ik heb dan de twee uiteinden ontmanteld zodat er 2 koperen stompjes overbleven.
Dan heb ik in de buitenwereld twee gaten van 1mm geboord, hier konden de twee koperen uiteinden net door. Ik heb ze er dus door gestoken, en vastgekleefd met plakband zodat ze niet zouden lossen. Zie foto:

Afbeelding

Ik ben dan begonnen met het plooien van zilverpapier, het is heel belangrijk dat deze aan één kant recht zijn want bij elke oneffenheid is er een kans dat de mieren weg kunnen. Wanneer het zilverpapier zijn vorm heeft, kan het worden bevestigd op de buitenwereld. Dit heb ik gedaan met dubbelkevende stikers die je soms gebruikt om foto's op iets te kleven. Wanneer de strook dan bevestigd was, heb ik er onderaan plakband opgekleefd, dit voor extra stevigheid. Let wel op dat de mieren niet via de plakband naar het andere stuk aluminiumpapier kunnen, want dan wordt het ook onbruikbaar.

Afbeelding

Hier zie je dat de spleet tussen de 2 stukken aluminiumpapier heel klein is, dit is ook nodig omdat het hier om heel kleine beestjes gaat.

Tijdens het kleven van de aluminiumfolie heb ik de twee koperen uiteinden elk onder een stuk aluminium geplakt, let wel op dat je deze niet bedekt met plakband of dergelijke, het moet op een of andere manier in verbinding staan met het aluminiumfolie, anders werk het niet.

Er is nog geen één werksters over geraakt, wat ik wel zie is dat ze ofwel aan de stroom blijven handen en niet meer weg kunnen, en dan beginnen ze agressief te worden en met hun achterlijfjes de lucht in. Oftewel voelen ze wel pijn. Ik heb het nu op 12 volt staan omdat mijn adapter niet meer toelaat, iets hoger zou meer effect hebben.

Afbeelding
Totaaltje.

Iemand enig idee hoe ik het nog zou kunnen verhogen ?

Met medewerking van Daikan.
Laatst gewijzigd door XToF op 10 jul 2009, 00:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Andere
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door Mika »

Ik heb dit nog nooit geprobeerd, omdat ik er mijn twijfels bij heb:

het is in elk geval een goede test.

Pas in elk geval op met de elektriciteit!!! Als je een adapter gebruikt, wees er dan aub zeker van dat die geen hogere voltages of ampères kan geven!!

Dat is een reden waarom ik er problemen mee heb om dat aan te raden: een batterij zou veiliger zijn qua elektrische risico's, maar gevaarlijker voor de ontsnappingspreventie. Ik vind natuurlijk dat de eigen veiligheid primeert.

Verder mag er ook geen opening zijn waaronder ze kunnen komen.

Als laatste: je merkt terecht op dat dit de kolonie irriteert: ik heb mijn vragen bij dit soort oplossingen en een uit de kluiten gewassen grote kolonie. Door het alarmferomoon gaan er net meer werksters aangetrokken worden, en een ontsnappingpreventie zou op lange termijn er niet voor moeten zorgen dat ze die plaats gaan mijden.

Wordt dus gevolgd.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door mn »

Mika, ik werk met een adapter die maar 18volt doorlaat, ook al kan ik maar 12volt gebruiken, inderdaad wat jij zegt klopt dit waren ook mijn eerste ondervindingen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door mn »

Mika schreef:Een ontsnappingpreventie zou op lange termijn er niet voor moeten zorgen dat ze die plaats gaan mijden.
Stiekem hoop ik dat ze dit gaan doen, want op geen 30 minuten zijn er 2 werksters over geraakt, volledig in schok, ze bewegen haast niet, na een drie a vier minuten komt er terug leven in. Jammergenoeg zie ik de beestjes gewoon lijden. Ze hangen gewoon vast aan de 2 stroken aluminium folie, ze proberen dan met al hun kracht af de folie te raken maar dat lukt dan niet, soms duurt het wel 2 minuten. Ik weet niet of dat zo goed is, want dan krijg ik kans op kortsluiting.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door Daikan »

Zeg euh mn leuk idee hoor,
Ook leuk dat je dankzij mij weet hoe je alles moet aansluiten mij toch met kleine lettertjes onderaan zet.................... ;)
(zo haha nu heb ik je een schuld gevoel aangepraat :twisted:)
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door mn »

:lol:
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
deinohawk
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 mei 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door deinohawk »

Kun je om de schok op te voeren er niet een condenator ofzo tussen zetten?
Ik heb hier thuis een paar opgevoerde elektrische vliegenmeppers, en die dingen halen hun schok ook uit een condensator.
Nadeel is mischien wel dat die dus net even op moeten laden, dus als ze heel snel achter elkaar komen zal de schok de 2e keer minder hard zijn.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door mn »

deinohawk schreef:Kun je om de schok op te voeren er niet een condenator ofzo tussen zetten?
Ik heb hier thuis een paar opgevoerde elektrische vliegenmeppers, en die dingen halen hun schok ook uit een condensator.
Nadeel is mischien wel dat die dus net even op moeten laden, dus als ze heel snel achter elkaar komen zal de schok de 2e keer minder hard zijn.
Zou een mogelijkheid kunnen zijn. Maar voorlopig ga ik het laten zoals het is, het aantal werksters dat nog op het folie komt is zo klein dat ik hem zo goed als uit kan zetten. Deze oplossing heeft al 2 doden gekost, dit door werksters die niet meer van de folie raken en gewoon ter plekke sterven. Super erg maar zo lang het maar die enkele is maakt het niet zo veel uit.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door Phantom »

Wat voor type stroom gebruik je nu? Wisselstroom of gelijkstroom (is de output een kronkelstreepje of recht streepje)?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door mn »

Gelijkstroom.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door Phantom »

Welk effect zal wisselstroom geven? En zal de spanning of de stroom de doorslag geven om de mieren te stoppen?
Gebruikersavatar
pdznl
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 juli 2009
Leeftijd: 38

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door pdznl »

Beste mensen, ik ben nieuw hier en ben ook aan mieren houden begonnen.
Ik ben in het dagelijks leven elektricien en ben hier ook mee bezig en kwam dit tegen op het forum.

Ik heb een soortgelijke test gedaan met mieren (en ben nog aan het testen).
Ook "mijn" (gewoon van buiten) mieren blijven aan de stroom hangen. Op tijd uitschakelen voorkomt overtollige mierenlijkjes.
De "pijn" die we zien van de mier hoeft niet per se pijn te zijn omdat we niet zeker weten of ze überhaupt pijn voelen. Het lichaam van de spier verkrampt door de stroom en gaat stuiptrekken, zelfs als de mier dood is kan dit doorgaan.

De tests:

Test 1 : foetsie vliegenmepper (zo heet ie, ik kan het ook niet helpen)
Wanneer je een flinke bromvlieg of een wesp een enkele tik geeft met dit apparaat zijn ze meestal niet opslag dood, alleen buiten bewust zijn. Dit kan kort of lang duren, maar vroeg of laat doet ie het weer.

Ik heb een elektronische vliegenmepper geprobeerd en in plaats van 2 batterijen 1 batterij aangesloten wat de uitgangsstroom tot ongeveer de helft vermindert. Dit is erg effectief maar wel hardhandig omdat de mieren terug de bak in vallen en even blijven stuiptrekken maar vervolgens weer redelijk door lopen, zij het wat kreupel.
Een te hoge spanning dus. Voor een mier die blijft hangen is het licht vrijwel meteen gedoofd.
Dit liet ik even voor wat het was.
(Ik las dat iemand zei dat er een schok werd opgebouwd met een condensator in deze vliegenmepper. Dat klopt niet helemaal; er zit een transformator in die de spanning vergroot en zo een constante hoge spanning geeft. ongeveer 800 V )

Test 2 : transformator (adapter)
Eerst heb ik een test gedaan met een 9 V 700mA, gelijkspanning. De mier reageert op de stroom maar gaat wel door. Ik heb de mier het een paar keer laten proberen maar behalve een beetje verkrampen gaat het beestje door met de klim. Dit werkt niet.
Dus een andere trafo gepakt. Dit keer een van 24 V, wisselspanning. Dat ging zo:
De mier begint opnieuw heldhaftig aan de klim, komt bij de geleiders en krijgt het nu erg moeilijk. Toch wil ie doorgaan en blijft proberen tot ie helemaal verkrampt en niet meer beweegt. Maarten kwam nu langs om de pijp aan te nemen.
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door XToF op 10 jul 2009, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdlettertjes
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door mpke »

@ mn, je hebt het nu getest, er zijn al mieren gestorven... ( Stop er dan mee! Je weet dat er nog zullen volgen... )
Doe gewoon fluon aan het deksel of maak een " waterkanaal " rond je bak, dan kunnen ze er ook niet uit.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door Phantom »

mpke schreef:@ mn, je hebt het nu getest, er zijn al mieren gestorven... ( Stop er dan mee! Je weet dat er nog zullen volgen... )
Doe gewoon fluon aan het deksel of maak een " waterkanaal " rond je bak, dan kunnen ze er ook niet uit.
Bij iedere slag vallen doden, dat is geen reden om op te geven! :P
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door mn »

mpke schreef:@ mn, je hebt het nu getest, er zijn al mieren gestorven... ( Stop er dan mee! Je weet dat er nog zullen volgen... )
Doe gewoon fluon aan het deksel of maak een " waterkanaal " rond je bak, dan kunnen ze er ook niet uit.
Het is bij 2 doden gebleven mpke. Voorlopig laat ik het er aan. Een waterkanaal kost me op één dag veel meer doden/drenkelingen dan wat het op deze vier dagen gekost heeft.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
pdznl
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 juli 2009
Leeftijd: 38

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door pdznl »

Als alle mieren zouden blijven leven, zouden we een hoop mieren hebben.
Ik zal kijken of ik rubberen laarsjes heb in mieren-maten.
deinohawk
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 mei 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door deinohawk »

pdznl schreef:beste mensen, ik ben nieuw hier en ben ook aan mieren houden begonnen.
ik ben in het dagelijks leven elektricien en ben hier ook mee bezig en kwam dit tegen op het forum.

ik heb een soortgelijke test gedaan met mieren (en ben nog aan het testen).
ook "mijn" (gewoon van buiten) mieren blijven aan de stroom hangen. op tijd uitschakelen voorkomt overtollige mierenlijkjes.
de "pijn" die we zien van de mier hoeft niet per se pijn te zijn omdat we niet zeker weten of ze überhaupt pijn voelen. het lichaam van de spier verkrampt door de stroom en gaat stuiptrekken, zelfs als de mier dood is kan dit doorgaan.

de tests:

test 1 : foetsie vliegenmepper (zo heet ie, ik kan het ook niet helpen)
wanneer je een flinke bromvlieg of een wesp een enkele tik geeft met dit apparaat zijn ze meestal niet opslag dood, alleen buiten bewust zijn. dit kan kort of lang duren, maar vroeg of laat doet ie het weer.

ik heb een elektronische vliegenmepper geprobeerd en in plaats van 2 batterijen 1 batterij aangesloten wat de uitgangs stroom tot ong de helft verminderd. dit is erg effectief maar wel hardhandig omdat de mieren terug de bak in vallen en even blijven stuiptrekken maar vervolgens weer redelijk door lopen, zij het wat kreupel.
een te hoge spanning dus. voor een mier die blijft hangen is het licht vrijwel meteen gedoofd.
dit liet ik even voor wat het was.
(ik las dat iemand zei dat er een schok werd opgebouwd met een condensator in deze vliegenmepper. dat klopt niet helemaal; er zit een transformator in die de spanning vergroot en zo een constante hoge spanning geeft. ong 800 V )

test 2 : transformator (adapter)
eerst heb ik een test gedaan met een 9 V 700mA, gelijkspanning. de mier reageert op de stroom maar gaat wel door. ik heb de mier het een paar keer laten proberen maar behalve een beetje verkrampen gaat het beestje door met de klim. dit werkt niet.
dus een andere trafo gepakt. dit keer een van 24 V, wisselspanning. dat ging zo.
de mier begint opnieuw heldhaftig aan de klim, komt bij de geleiders en krijgt het nu erg moeilijk. toch wil ie doorgaan en blijft proberen tot ie helemaal verkrampt en niet meer beweegt. maarten kwam nu langs om de pijp aan te nemen.
wordt vervolgd.
Er wordt toch wel een deel van de schok opgebouwd met een condensator?
Ik heb namelijk ook een los condensatortje, en die kan ik opladen met 1 van mn elektrische vliegenmeppers (opgevoerd en met het racket deel eraf zodat er 2 draadjes overblijven, ook heb ik het weerstandje dat em ontlaadt weggehaald zodat de vliegenmepper, tenzij ik hem ontlaad, een paar uur later nog een schok geeft) en als ik dat condensatortje dan even tegen die draadjes hou, dan de vliegenmepper weghaal en dan het condenatortje tegen iets van metaal hou dan geeft ie een mooie flits.

Nou zal bij deze vliegenmeppers de invloed van de condensator niet zo groot zijn, omdat ze al vrij snel volledig opgeladen zijn en de normale stroom dus maar iets verschilt van de stroom na de condensators.

Maar 1 van de andere manieren om deze dingen op te voeren die ik gevonden heb op internet (maar nog niet gebruikt) is er een grotere condensator opzetten(bij. uit een wegwerpcamera'tje).
Die transformator is trouwens het enige deel uit het circuit van die dingen waarvan ik nog niet wist wat het deed (is die spel toch? ).
En ik had ook al ontdekt dat de vliegenmeppers van de aldi/action of zo het simpelst zijn, dan eentje (weet niet meer hoe die heette, kwam geloof ik bij de gamma weg) die iets ingewikkelder is maar nog steeds perfect op te voeren, en als laatste de ingewikkeldste (dit was de foetsie geloof ik, maar wel een oudere versie dan die nu in de winkel ligt, degene die nu in de winkel ligt lijkt meer op die simpelste), die heb ik wel iets opgevoerd, maar hij ontlaadt nog steeds binnen 5 min. en de vonk is niet zo groot als bij de anderen, deze heb ik de bovenkant opgelaten en gebruik ik voor m'n dagelijkse muggenjacht.
Deze ingewikkekdste heeft meer beveiligingen, veel meer weerstandjes en meerdere kleine condensatoren, terwijl de simpelste maar 1 grote condensator heeft en alleen een paar weerstandjes waarvan je gelijk ziet wat ze doen.

Maar het principe wat ik bedoel met de condensators is dat je de ingangstroom drastisch verlaagt, en er dan een condensator opzet die de stroom opbouwt, zodat de mier 1 schok krijgt maar dat gelijk daarna de stroom niet weer zover is opgebouwd dat de mier blijft plakken, en dus hopelijk valt. (dus meer zoiets als een echte taser die moet ook eerst even opladen)
Enige nadeel is dan dus dat als er 2 mieren vlak na elkaar over willen de 2e niet zo'n schok krijgt en dus lekker verder kan lopen

Ook kun je altijd nog een veeschokapparaat eraan zetten, maar die zal ook wel een te sterke schok geven.
Laatst gewijzigd door XToF op 10 jul 2009, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Andere
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door mpke »

Ok, als het bij 2 doden blijft is het goed.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
pdznl
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 juli 2009
Leeftijd: 38

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door pdznl »

Ik heb nog eens gekeken en er zit inderdaad een condensator in, meerdere zelfs in de foetsie. Ik zal in het vervolg eerst goed kijken voor ik conclusies trek :mrgreen:
na dat de spanning van het executie platform is uitgeschakeld, blijkt toch een van de mieren het overleefd te hebben, aangezien deze nu is verdwenen.

Het veeschokapparaat houden we nog even in ons achterhoofd voor als we willen barbecueën. :roll:
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Electrische uitbraakpreventie.

Bericht door mn »

Ik ben niet zeker maar volgens mij gaat deze oplossing bij soorten als (vb) Cataglypis, veel meer efect hebben. Ze lopen zo snel dat ze volgens mij gewoon af het folie vallen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
pdznl
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 juli 2009
Leeftijd: 38

Re: Elektrische uitbraakpreventie.

Bericht door pdznl »

ik denk dat we ons beter kunnen richten op de Nederlandse/Belgische mieren omdat die het meest gehouden worden.

een idee wat ik wil proberen en wil delen is om het "schrikdraad" aan het plafond te maken, zodat ze naar beneden vallen. ik denk dat ze dan minder grip hebben dan wanneer ze op de zijkant zitten.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Elektrische uitbraakpreventie.

Bericht door mn »

Weet iemand of talkpoeder geleidend is? Stel nu dat ze er toch aan moesten vast hangen doordat ze zodanig onder stroom staan, zouden ze door de talk misschien sneller vallen? Ik wil het in de toekomst misschien opnieuw willen proberen, maar dan met een eerste beveiliging er onder.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Elektrische uitbraakpreventie.

Bericht door Phantom »

Talk geleidt geen elektriciteit.
Plaats reactie