Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Mika »

Plaats hier vragen en opmerkingen bij Mierenuitbraakpreventie.
DUCKDUCKGO!
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door FLechdrop »

Fluon is minder geschikt voor gebruik in omgevingen met een hogere luchtvochtigheid, is er een middel dat hier specifiek wel voor geschikt is?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door XToF »

Ik heb geen weet van een middel dat heel goede resultaten oplevert bij hoge luchtvochtigheid, tenzij mechanisch afsluiten met gaas of iets dergelijks. Hoge luchtvochtigheid is trouwens niet te verwezelijken met een volledig open bovenkant. Voor Pheidologeton diversus, die absoluut hoge luchtvochtigheid eisen, was afdekken met glasvezelvlies de enigste oplossing. Om de mieren een beetje af te remmen, zou je parafinneolie kunnen gebruiken.
Mieren houden in omstandigheden met hoge luchtvochtigheid is niet vanzelfsprekend. In deze condities kunnen zich snel andere ongemakken voordoen zoals mijten, schimmels, condensatie,...
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door FLechdrop »

Ik bedoel niet echt hoog, maar 'hoger', zoals in een nestsituatie. Ik ben bezig met het aanpassen van theedozen voor het houden van mieren (als nest dus, niet als buitengedeelte), en ik zou ze graag kunnen openen zonder dat alle mieren er uit vlieden, vandaar. Deze dozen zijn inderdaad met een deksel afgesloten, en de luchtvochtigheid, waarvan ik mij eerst nog afvroeg of die wel hoog genoeg zou zijn voor de larven en eieren, bleek hoog genoeg om de zaden van Messor te doen ontkiemen (wat wel een vervelende bijwerking is, ze lagen in een veronderstelt 'droog' gedeelte). Nu heb ik dus fluon langs de bovenrand gesmeerd en Messor komt hier niet overheen omdat het ook slechte klimmers zijn, maar ik vraag mij af hoe lang dit zal houden als er blijkbaar zoveel vocht in de lucht zit dat het zaden spontaan doet ontkiemen (ik heb al een kiem van vier centimeter lang, zonder enige voedingsbodem!), en dan vooral als ik ook Lasius in dergelijke bakken zou gaan houden. Overigens is het formaat en daarmee het doel van deze nesten zo ongeveer tussen de reageerbuis en een groter nest in, waarbij ik verschillende kamers heb afgesloten die ik later kan openen voor extra groeiruimte, met dit voordeel ten opzichte van de reageerbuis dat alle kamers toegankelijk zijn (dit vind ik vooral prettig omdat ik ze bij schimmel dan niet hoef te verhuizen, maar gewoon de watten kan verversen).
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door FLechdrop »

Waar ik al bang voor was: Lasius niger blijkt niet onder de indruk van mijn fluon-barrière en wandelt er doodleuk overheen. :mrgreen:
Dit was notabene kort na het aanbrengen, dus de luchtvochtigheid kan nog geen wezenlijke rol hebben gespeeld.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door XToF »

Lasius niger zijn inderdaad goede klimmers. Ze gaan zonder veel moeite over vertikale wanden, met horizontale oppervlakken die ingestreken zijn met Fluon hebben ze het al iets moeilijker.
Ik ben nieuwsgierig naar jouw theedozen-ontwerp. Heb je daar een foto van?
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door FLechdrop »

Ik ben nu een paar dagen weg, daarna zal ik een foto plaatsen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Floris »

Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Ik heb nu een aantal bakjes voorbereid voor Lasius niger, maar XToF wist me te vertellen dat de uitbraakpreventie daarop ze niet lang zal tegenhouden. Is fluon ook ergens anders te krijgen dan in een mierenwebwinkel? PTFE is zeer algemeen spul.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door XToF »

Ik ben enkele jaren geleden, nog voor het verkocht werd door Antstore, ben ik op zoek gegaan naar PTFE GP1 of Fluon. Er zijn in Europa wel enkele polymeerfabrikanten waar het te koop is. Het probleem is de hoeveelheid die je moet aankopen. Vermits dit een prijzig product is, is dit niet betaalbaar.
Gebruikersavatar
Siafu
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 juli 2007
Locatie: Maastricht (NL)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Siafu »

bestaan er geen dermate gladde oppervlakten zodat insecten n specifieker mieren er geen grip op hebben?
miss. bep. polymeer of glas oppervlakten ofzo?

en in de natuur is misshien inspiratie te vinden.. bv bij flora die gladde oppervlakten kunnen hebben zodat (bep.)insecten er niet tegenop kunnen lopen.
-no colonies yet-
Formicidae anatomy & taxonomy + common names
-
An eye for an eye ... will makes us all blind (Ghandi)
Ant1
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 juli 2007
Leeftijd: 37

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Ant1 »

Teflon (PTFE) is het gladste kunstof (en ook materiaal?) dat er is geloof ik.

Zelf heb ik nu een open deksel gemaakt van acrylglas. Heb alleen geen kans gehad het uit te testen. Nog geen nest is groot genoeg voor de aquariums waarop ze gaan.
Anton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 juli 2007
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Anton »

Ik denk dat je niet snel een oppervlak gaat vinden waar Lasius niger niet op kunnen :) Die miertjes komen overal. Ik denk niet dat er in de natuur veel oppervlakken zijn die gladder zijn dan glas; waar ze met gemak op klimmen.

Ik heb mijn Lasius niger onlangs verhuisd naar een Ytong-nest en een half uur later waren ze buiten: ze hadden een heel klein gaatje gevonden waar de silicone niet helemaal aansloot.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Mika »

Ik ben ook aan het terugkomen van fluon: de lijst van soorten die na een tijdje toch over fluon geraakt wordt alsmaar groter. Waar nog geen enkele soort in geslaagd is is het oversteken van omgekeerd aangebracht (dus op een 'plafond' aangebracht fluon).
DUCKDUCKGO!
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door FLechdrop »

Dat ga ik ook maar eens proberen bij de volgende buitenwerelden die ik maak. Echt geen enkele Lasius niger-werkster die erover is geraakt? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Mika »

Het hangt ten eerste af van de grootte van de kolonie. Hoe groter de kolonie, hoe moeilijker je ze zal kunnen tegenhouden.

Ten tweede: je kan fluon op veel manieren aanbrengen, zodat er niet echt een barrière ontstaat: als het fluonlaagje te dik, te dun, of met teveel bubbeltjes gegoten is, dan zullen werksters er toch gewoon overlopen. Als het fluonlaagje te oud wordt, en er stof, vuil, of zelfs mijten bovenop komen te liggen, dan lopen werksters er gewoon over.

Lasius niger loopt bij mij initieel niet over een goed aangelegd laagje, na een tijdje wel.

Soorten die bij mij zonder probleem over een goed laagje lopen zijn:

Aphaenogaster senilis, Aphaenogaster subterranea, Colobopsis (Camponotus) truncata, ...
DUCKDUCKGO!
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door FLechdrop »

En bij een omgekeerd aangebrachte laag kan het ook fout gaan als het te dik of te dun is? Ik zal nog wat meer moeten oefenen met het aanbrengen van de fluon, want het lukt me zelden om het geheel mooi effen te krijgen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Floris »

Over fluon, het is al vaak gevraagd, maar nooit echt beantwoord:
Is het ergens anders te krijgen dan bij antstore? Het lijkt me daar namelijk buitenproportioneel duur.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Mika »

Ik heb eens geprobeerd rechtstreeks bij de fabrikant te kopen: voor 360 euro kon ik 5 gallon kopen, enkel 1 liter was niet mogelijk. Ik heb natuurlijk niet alle fabrikanten geprobeerd....
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Floris »

Mika schreef:Ik heb eens geprobeerd rechtstreeks bij de fabrikant te kopen: voor 360 euro kon ik 5 gallon kopen, enkel 1 liter was niet mogelijk. Ik heb natuurlijk niet alle fabrikanten geprobeerd....
PTFE is erg algemeen spul. De meeste consumententoepassing zijn echter in bewerkte vorm. Toch lijkt het me dat je het ergens moet kunnen krijgen.
Wat je bij antstore koopt is toch PTFE in water?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door vhakazar »

Zou een systeem met elektriciteit niet werken?
Bijvoorbeeld een bronzen strook die een lichte schok geeft als een mier erop stapt?
Ik was ooit in een slakkenkwekerij waar men dat systeem toepaste.
Je moet enkel tijdig weten wanneer de batterij op is
Laatst gewijzigd door XToF op 25 jul 2008, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spellingscontrole op toegepast en hoofdletters toegevoegd
exitus acta probat
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Faerun »

Mika schreef:Ik heb eens geprobeerd rechtstreeks bij de fabrikant te kopen: voor 360 euro kon ik 5 gallon kopen, enkel 1 liter was niet mogelijk. Ik heb natuurlijk niet alle fabrikanten geprobeerd....
Ik kan eens vragen of ik hier op eigen kosten een fles kan bestellen. En die kan verdelen in porties voor iedereen.

Ik heb echter geen idee of dat mogelijk is (en hoeveel het kost), maar als de technical assistant terug is van vakantie zal ik 't eens vragen. (als er animo naar is in ieder geval)

Enne, Vhakazar. Het zal vast werken, maar waarom zou je zo'n constructie om je nest heen willen bouwen als 't ook veel makkelijker kan?
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door FLechdrop »

Faerun: Ik ben ook wel aan nieuw toe, in elk geval. Heb nog genoeg, maar het is vreselijk klonterig geworden.

Vhakazar: In Frankrijk gebruiken ze inderdaad dergelijke constructies. Het kan werken, maar het lijkt me wel een hoop gedoe.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door vhakazar »

Oke en een volledig dichte doos dan?
exitus acta probat
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door FLechdrop »

Dat is onhandig met voeren, zeker als de kolonie groter wordt. Voor kleine kolonies is het in principe wel bruikbaar. Het beste neem je dan een doos met redelijk hoge wanden, zodat je tijd hebt om te reageren als er mieren omhoog klimmen.
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Faerun »

Ik was toen ik begon ook bang om de mieren in de "open lucht" te houden, maar nu zou ik niet meer anders willen!
Met een deksel erop krijg je al gauw condens, wat de fluon dan weer ineffectief maakt. Als je dan de deksel optilt ontsnappen er veel mieren. Dus het is erg handig om gewoon in de open lucht te doen.

Wat ikzelf handig vind als buitenwereld (maar dat is mij mening), is een haribopot. Waarvan je een gat in het deksel knipt. Als je dan de rest van het deksel insmeert met fluon, heb je nooit meer ontsnappingen, er is namelijk naar mijn weten geen gehouden mierensoort die op de kop over fluon heen kan lopen.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door vhakazar »

oké bedankt
exitus acta probat
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Denkertje »

Er zijn bepaalde planten die insecten vangen, waarbij de binnenkant van de kelk zodanig "glad" is (of bekleefd is met chemische stof), dat insecten er niet in kunnen klimmen om te proberen te ontsnappen. Ik weet niet of dit geld voor alle insecten. Uiteindelijk vallen ze dan in de kelk die gevuld is met een waterachtig vloeistof waar de insecten in verteerd worden. Misschien testen welke van zulke planten geschikt is voor mieren en dan er proberen erachter te komen hoe deze het doen, chemische of dergelijke?

http://www.museumgroep.nl/nwsbrf-43/nepenthes.jpg

Iemand ervaring met zulke planten?
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Mika »

Alle beschikbare methoden zijn ook al 'glijmiddelen'. Sowieso is het doelpubliek van die planten iets groter insekten dan mieren.

Er bestaat trouwens een soort waar ook mieren mee samenleven. Zij kunnen vrijelijk naar boven en onder kruipen, zwemmen in de zure vloeistof, en gevangen insekten recupereren om te voeden aan de kolonie.
DUCKDUCKGO!
Rx
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door Rx »

Volgens mij is Teflon te krijgen bij de meeste fietsenwinkels. Ik geloof dat het dan meestal een spray is, maar misschien is het bruikbaar...
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen bij de sticky: Mierenuitbraakpreventie

Bericht door XToF »

Hej Rx,

Welkom op het forum!
Teflon is inderdaad te vinden in de samenstelling van een aantal smeermiddelen die te vinden zijn in fietsenwinkels. Buiten de PTFE (Polytetrafluoroethyleen), het werkzame polymeer die de wrijving gaat verlagen, bevatten deze sprays nog een hele boel andere chemische verbindingen die mogelijk toxisch zijn voor insecten. Ondanks dit feit heb ik het vroeger toch uitgetest maar het blijkt langs geen kanten te werken.
Plaats reactie