Camponotus cruentatus (Mika)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Camponotus cruentatus (Mika)

Bericht door Mika »

Ik zal ook een blog maken over mijn kolonie Camponotus cruentatus:
deze kolonie kreeg ik in het voorjaar van 2004 aan vanuit Frankrijk. Op dat moment bestond de kolonie uit de koningin en 4 minor werksters. De koningin was dus gevonden na een bruidsvlucht van 2003, en ze was dus afkomstig van een eitje gelegd in het najaar van 2002. Het is een grondbewonende Camponotus soort, waarvan ik de kleurschakering heel mooi vind. De mieren zijn veel slanker en tengerder gebouwd dan houtbewonende Camponotussoorten.

Een geluk dat ik op dat moment er geen blog over heb gemaakt, want na 2 maanden was de kolonie nog maar aangegroeid met 2 werksters. De werksters bleven timide en kwamen maar zelden in de buitenwereld. Voedsel werd ternauwernood aangenomen. Initieel zaten ze in een gipsnest in een buitenwereld.

In september 2004 was de kolonie aangegroeid tot een tiental werksters, en in de herfst heb ik ze naar een proefbuisje overgebracht: toen had ik ook de beschikking over Shelfordella tartara, en op een dieet van 1 Shelfordella per nacht (ze werden 's nachts opgehaald) groeide de kolonie in het najaar uit tot een 40tal werksters.

Ik zal zoveel mogelijk de nu al beschikbare informatie door wijzigingen incorporeren in dit stukje. Allereerst zal ik de fotoreeks over de verhuis naar hun eerste gipsnest overnemen.

Vragen of opmerkingen?
Laatst gewijzigd door Mika op 02 aug 2009, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Camponotus cruentatus (Mika)

Bericht door Ben »

Zeg, je snapt dat ik nu wel geïnteresseerd ben in deze blog ;)
Hoe staat het er nu mee?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus cruentatus (Mika)

Bericht door Mika »

Wel, het gaat moeilijk met deze kolonie: aangroei is heel lastig.

Blijkbaar ben ik vergeten deze blog verder aan te vullen.

Het eerste jaar was er een hele goede groei op het einde van het jaar (tot 40 werksters); het tweede jaar werd die groei iets minder verdergezet tot een honderdtal werksters.

Vanaf het derde jaar (2006) liep het verkeerd met de kolonie omdat ze plots veel gynes begonnen op te voeden, hoewel het op dat moment geen volgroeide kolonie was. Maar enkele van de gynes haalden het tot de volwassen ontwikkeling, de meeste werden onderweg weer opgegeten, om weer gevolgd te worden door een hele generatie gynes, die weer opgegeten werd.

Ik weet dus niet wat exact het probleem is met de kolonie, maar elke keer als ik ze wat te veel stimuleer ontwikkelen ze nutteloze gynes, in plaats van werksters.

Ik heb ze sindsdien ook in verschillende setups gehouden, die achteraf niet de goede bleken te zijn, waardoor ze niet optimaal hebben kunnen profiteren van het honingdauwsurrogaat dat in ondertussen ontwikkeld had.

Als het niet lukt met je kolonie kan ik wat broed opsturen, maar dat is er momenteel niet.

Kan je je vragen ook in het vragentopic van deze blog herhalen, dan wis ik de bovenstaande post.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie