Lasius Niger (Tim) †

Alle Lasius kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Lasius Niger (Tim) †

Bericht door Tim »

Ik ga een eerste hand wagen om mieren te houden. Ik heb helemaal geen ervaring met het houden van mieren, en er ook (nog) helemaal geen spullen voor. Nadat ik uitvoerig heb gespeurd op internet, heb ik het volgende aangeschaft:

De theorie:
Afbeelding
Book: Principals of keeping ants

Het huis en accessoires:
Afbeelding
Starter Set - glassfarm/arena - 30x20
Contents:
  • 1x glass ant farm 30x20x1,8 cm (disk distance 12mm)
  • 1x glass basin 30x20x20 cm
  • 1x glass aluminium covers (high-grade steel lattices)
  • 1x 1m hose 10/14
  • 1x hose adapter
  • 1x rubber plug 6-10 mm
  • 1x rubber plug 9-13 mm
  • 1x 1000g sand/loam nature mixture
  • 1x 50g clay/tone granulates
  • 1x food cup 30mm angularly
  • 1x spring loaded steel tweezers
  • 1x plastic pipette
  • 1x sugar honey solution 10ml


De bewoners:
Afbeelding
Lasius Niger
Size: queen + 4-10 worker



Een aantal vragen/onduidelijkheden die ik nu nog heb:
  1. Moet mijn kolonie op aankomst eerst in winterslaap gehouden worden tot de temperatuur beter is?
  2. Hoe krijg ik de mieren - op eigen initiatief - om te verhuizen van de reageerbuis waarin ze verzonden zijn, naar hun luxe villa AntFarm?
  3. Heb ik met een starter set echt alles wat ik nodig heb om mijn mieren te verzorgen?
  4. Mijn idee is om de mieren te voeden met (verdunde) honing en insecten. Of is het echt nodig een suikerwater met toegevoegde eiwitten en mineralen te maken?
Laatst gewijzigd door Tim op 04 jan 2011, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Even ter beantwoording van mijn eigen vragen:

# Hoe krijg ik de mieren - op eigen initiatief - om te verhuizen van de reageerbuis waarin ze verzonden zijn, naar hun luxe villa AntFarm?
- http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=11&t=151 beschrijft uitvoerig hoe de verhuizing gedaan kan worden. Ik zal, denk ik, de reageerbuis in het buitengebied leggen, en dan ervoor zorgen dat de condities in de AntFarm optimaal zijn. Ik doe de reageerbuis vol in het licht, maak de AntFarm donker, en zet er een warmtelamp op. Dan neem ik aan dat ze de overtocht snel zullen maken!

# Mijn idee is om de mieren te voeden met (verdunde) honing en insecten. Of is het echt nodig een suikerwater met toegevoegde eiwitten en mineralen te maken?
- Uit http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=52&t=232 blijkt dat dat genoeg is. Hopelijk lusten ze krekel, want daar heb ik er altijd zat van voor mijn spin. Mijn spin eet gemiddeld één krekel per 1 á 2 weken, als het meezit eten de mieren er flink meer. Dan krijg ik de krekels misschien ooit nog op.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door McK »

(Kan je ook even hier een topic starten zodat we tips of opmerkingen kunnen geven ;))
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

McK schreef:(Kan je ook even hier een topic starten zodat we tips of opmerkingen kunnen geven ;))
Gedaan. Deze vind je hier: http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=891
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Grr, vandaag de postbode gemist. Kan morgen mijn pakketje ophalen na 17:00. Kan niet wachten om mijn nieuwe kinderen te zien :)
Ik hoop dat de miertjes al wat activiteit vertonen op kamer temperatuur, anders kan ik ze net zo goed in de koelkast leggen tot er zinniger weer is. Voorlopig lijkt de (vries)kou nog wel een week of anderhalf aan te houden :?
Of een warmtemat aanschaffen, maar dat lijkt me wat overdreven voor een soort die hier buiten ook gewoon voorkomt.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Gisteren ochtend heb ik dan eindelijk mijn babies op kunnen halen. Best wel gedoe met aflevering, GLS is niet zo nauw met de bezorgtijden. Onderstaand wat foto's. Momenteel zit ik midden in een verbouwing, dus de achtergrond kan wat dubieuze in plastic verhulde objecten bevatten.
De foto's zijn gemaakt met mijn telefoon, dus de kwaliteit is ook niet denderend. Na de verbouwing eens kijken of we met onze digitale camera betere foto's kunnen maken.

<foto's komen zo>

Gisteren naar dierentuin Blijdorp in Rotterdam geweest. In de vlindertuin heb ik een fruitvliegje gevangen om aan de kolonie te geven.
Momenteel is er redelijk wat activiteit. De meeste miertjes zitten nog op het watje in de reageerbuis bij de gyne, te zorgen voor de eitjes. Volgens mij heb ik allemaal eitjes en 1 larfje, en die is bij het fruitvliegje gelegd. Een (1) werkster heeft de taak op zich genomen om wat zandkorrels naar het buisje te verhuizen. Zodra zij eten tegenkomt (een droppeltje honing) dan drinkt ze zich eerst vol, en gaat dan terug om de rest te waarschuwen. Het is leuk om te zien hoe dan de andere mieren de weg naar het eten kunnen vinden. De gyne wordt erg veel gevoerd; eieren leggen krijg je zeker veel honger van.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Foto's op de computer krijgen van mijn telefoon af is niet gelukt. Geen idee waarom. Ga het weer proberen na de verbouwing als ik op mijn eigen computer kan (zit nu op de laptop van mijn vriendin).

Bij de mieren is veel activiteit. Er worden nog steeds zandjes naar de reageerbuis gesleept, en ik heb een mier al zien verkennen tot halverwege de farm. Nu voer ik ze nog dicht bij het nest, bang dat ze niet het eten zullen vinden als ik het in de buitenwereld leg. Ze zitten nog steeds in de reageerbuis, dus tot de buitenwereld is het al gauw een halve meter lopen. Ik denk dat ze in deze fase nog niet zo ver lopen.


De eerste keer dat ik eten gaf, ging elke mier zich helemaal voleten, en daarna de koningin voeden. Gisteren een nieuwe druppel gegeven, maar daar is maar minimaal van gegeten. Verder dekken ze dan de honing af met zand, zodat het niet aan ze gaat plakken.
Gister zag ik de fruitvlieg nog, die hadden ze met een larf aan de zijkant van het buisje, ongeveer halverwege, geplakt. Zag er echt raar uit. Ik dacht eerst misschien dat de larf dood was, en dat ze ook het fruitvliegje als afval beschouwde, en het daarom verder uit het nest hadden gelegd. Maar nu vanochtend kan ik van de fruitvlieg en de apart gelegde larf niets meer bekennen.
Gisteren heb ik ook geprobeert een klein stukje vleeswaren te voeren. De mier die het ontdekte heeft wel even rondjes gerend, maar heb niet gezien dat er van gegeten is. Nu ligt het stukje vleeswaren onder een hoopje zand. Lijkt wel of ik struisvogel-mieren heb - ze steken al hun 'problemen' in het zand. Denk dat ik alles onder het zand als afval kan beschouwen.

Ik heb inmiddels een (1) cocon. Het is ook echt leuk om met een vergrootglas naar de mieren te turen, en te zien wat ze doen, hoe de eitjes en larfjes verdeeld liggen.

Dus gaat goed!
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius Niger (Tim)

Bericht door Tim »

Nou, het heeft wat moeten duren, maar dan heb je ook wat. Wat foto's :) De kwaliteit is niet super - de fotos zijn gemaakt met een telefoon, waarvan een aantal door een vergrootglaasje (10x). Ondertussen in de verbouwing, dus vandaar allerlei objecten in het plastic verpakt.

Chronologisch mijn mieren-story so far.

Afbeelding
De doos!

Afbeelding
De opstelling. De foto is erg wazig, maar goed te zien is dat de mieren in het reageerbuisje zitten, welke aangesloten is op de antfarm.

Afbeelding
Een plaatje van de totale opstelling. De antfarm zit weer aangesloten aan de buitenwereld. Zodra (ooit) de mieren in de farm wonen, kan ik het reageerbuisje eraf halen. Ik heb een tijdschrift over de antfarm heengehangen in de hoop dat de mieren eerder zouden verhuizen naar een wat donkerder huis.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat foto's van de gyne en haar werkstertjes. Je kan zien dat ik al 1 pop heb :)
Deze foto's zijn trouwens gemaakt met een vergrootglaasje (10x) er tussen. Vind ze best mooi gelukt! Goede tip om zo foto's te nemen (weet niet meer in welke thread ik dat las).

Afbeelding
En zo ligt het voedsel klaar. Op deze foto ligt er een stukje rauwe ham te wachten. Heb nog niet gezien dat ze er van aten, wel paar dagen geleden stukje grillworst lopen slepen, en paar dagen daar weer voor met een fruitvliegje.
De gyne is nog fysogastrisch, dus ik maak me over voldoende eten niet zo druk.

Hopelijk vinden jullie de foto's wat. Ik vind het zelf altijd erg leuk om naar die van anderen te kijken, dus zo draag ik ook beetje bij.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

De mieren zijn iets meer actief de laatste tijd. Ze hebben wel de ingang naar het reageerbuisje bijna helemaal afgedicht met zand.
Ik zie de pop nergens meer, maar heb ook niet de mieren goed kunnen tellen. Het zou best kunnen zijn dat er een werkstertje bij is, maar de pop zou ook best onder de eitjes en larfjes kunnen liggen.
Verder zie ik de mieren nooit eten, maar wel sporen van. Ik denk dat mijn kolonie voor de een of andere reden 's nachts meer actief is, en dan verder van het nest struint.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Ik heb de opzet iets veranderd. Met het inzicht dat de Lasius niger één van de langzaamst verhuizende soorten is, en dat een reageerbuis voldoende is voor een kolonie tot wel 100 mieren, heb ik de reageerbuis aan de buitenwereld vastgemaakt. Ook heb ik de reageerbuis afgeschermd van licht.

Verder weinig activiteit - ik denk dat ze inderdaad alleen 's nachts fourageren. Gisteren heb ik in de avond dan ook een schuin oog op de bak gehouden. En ja hoor, twee dames waren zandjes halen en meeslepen naar de reageerbuis. Ook heb ik een vliegje in de reageerbuis gevoerd (omdat ik bang was dat ze niet naar de buitenwereld zouden komen, en/of anders daar het vliegje niet zouden vinden).

Nu twijfel ik alleen of ze het honingwater wel kunnen vinden. Die staat in de buitenwereld, maar dat is voor twee miertjes zo'n groot gebied. Ik heb ook stiekem gespiekt nog in de reageerbuis, en zag dat de koningin al een stuk minder fysogastrisch is dan een aantal dagen geleden. Dan is het wel belangrijk dat er 'brood' op de plank komt.
Voorlopig laat ik het zo en ga ik voeren - zowel honingwater als insekten - in de buitenwereld. Dat is ook zo in het echt, het eten ligt dan niet zo maar in het holletje.

Was trouwens echt grappig om de mieren te zien slepen. Soms werd er een klontje zand gepakt dat veel te groot was, met veel moeite werd dat omhoog getrokken, en met veel geklungel het reageerbuisje ingesleept. Het zijn wel doorzettertjes! Goed arbeidsethos, die mieren.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Gisteren meer activiteit - er worden alsmaar zandjes naar binnen gesleept.

De werkstertjes zijn dan al wat actief, de larfjes bevinden zich overduidelijk nog in de winterslaap. Het vliegje dat ik bejaagd heb, en had gevoerd werd netjes weggelegd in de arena. Geen interesse in vast voedsel; oftewel, het broed is nog lekker aan het (winter)slapen.
Ik blijf gewoon om de dag een vliegje of iets voeren, ik laat het weten zodra de eerste aangenomen wordt (kan niet wachten op mijn eerste geboren mier! Dat is voor mij de bevestiging dat ik ze goed verzorg).

Ik ging er vanuit dat als de mieren zelf activiteit gingen vertonen, dat dan ook de larfjes wel uit de winterslaap waren. Dat blijkt dus niet zo te zijn :)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Eergisteren heb ik een zilvervisje weten te vangen. Deze heb ik in de vriezer gelegd.
Gisteren avond heb ik het zilvervisje ontdooid, en daarna in twee stukjes gevoerd. Ik ging er vanuit dat er weinig mee zou gebeuren.
Echter, de mieren stortten zich gelijk op het hoofddeel! En vanochtend was goed te zien dat het hoofd leeg was gegeten, en ze druk bezig zijn met het op eten van het staart gedeelte. Echt gaaf om te zien. Ook zag ik dat er één pop lag. Als het mee zit, krijg ik binnenkort dus gezinsuitbreiding :)

Ik denk ook dat ik meer ga voeren, want ze zijn wel erg gretig. Zo geschat heb ik een larf of 10 liggen, dus elke dag iets ter grote van een vlieg moet wel kunnen, denk ik. En anders merk ik dat snel genoeg (als er steeds eten over blijft).

Go niger go!
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius Niger (Tim)

Bericht door Tim »

Gisteren nog even goed gekeken. Het lijkt erop dat er geen eitjes liggen :( wel jammer. Denk dat de gyne nog even op stoom moet komen.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Momenteel is dit hoe ze erbij zitten:
Afbeelding


Ik ga binnenkort aan de tweede miersoort, maar omdat ik ze nog niet heb hier een foto van de 'wereld' voor mijn toekomstige kolonie. Best een werk, dat Ytong!
(knip) lees over mijn Cataglyphis velox hier: http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=69&t=1029
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

De status is nog niet veranderd. Er is nog steeds slechts 1 pop, die nog niet is uitgekomen. Dagelijks geef ik aanmoedigingen, maar nog zonder effect ;)

De mieren zijn nog vrij rustig, en heb ze nog niet zien fourageren. Ik zorg dat er ten allen tijden vers drinken, suikerwater en eten is (stukjes krekel). En elke dag eten ze hun bord niet leeg. Van mijn eigen kind zou ik dat niet accepteren, maar de mierenbabies mogen zelf kiezen... Erg zeg.
Ook een fruitvliegje dat ik voerde (ik dacht dat ze misschien krekel niet lekker vonden) werd behandeld als een indringer. Een aantal mieren sprongen er op af en 'prikte' het vliegje. Dat zag er wel gaaf uit. Dacht dat ze hem daarna op zouden eten, maar hij werd een stukje weggesleept: afval.

Ik kan slecht zien hoeveel larfjes en eitjes er zijn, maar het zijn er in ieder geval niet veel. Volgens mij (winter)slaapt mijn kolonie uit. Als ik dan andere blogs lees waar de mieren vol enthousiasme fourageren en veel broed hebben (ook kleine kolonies van rond de 10-12 werksters, net zoals die van mij met 8) vind ik het wel jammer dat die van mij beetje traag van start gaan. Misschien omdat ik ze niet verwarm.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Er is geen verandering nog. Ze zitten heel de dag bij elkaar op een kluitje, zonder te bewegen. Heel soms loopt er een mietje een paar centimeter richting uitgang van het reageerbuisje, maar komt nooit er buiten. De ene pop ligt er nog steeds, en voor zover ik kan zien is er helemaal gaan ander broed :( Dat verklaart wel waarom er niet gefourageerd wordt (er is immers geen eten nodig), maar geeft me wel twijfels over de kolonie: ze zijn nu al 1,5 maand hier (en 1 maand uit winterslaap), maar het lijkt erop dat er hooguit 1 mier gezinsuitbreiding komt.
Ik las in een blog van McK dat hij een kolonie hardhandig had verhuist omdat ze het slecht deden, misschien moet ik dat hier ook eens doen?

Ze hebben in ieder geval ten allen tijden beschikking over vers eten en drinken, dat net buiten de reageerbuis staat. Ik ga nog maar weer meer geduld toepassen...
Had echt gehoopt op iets, paar eitjes, paar larfjes, rondlopende mieren... Begin te denken dat de condities waar ze in zitten niet goed zijn, maar het is gewoon kamertemperatuur, zitten in een reageerbuisje met water, en ze hebben telkens beschikking over eten en drinken, en ik laat ze veel met rust. Meer dan dat kan ik niet doen...

Ben beetje zorgelijke papa nu :?
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Het is nu bijna al twee weken dat de ene pop eenzaam in het reageerbuisje ligt. Ik zou denken dat één dezer dagen de mier klaar is met de metamorfose. Hopelijk wordt dat ook de jump-start voor de gyne om eens wat broed aan te gaan leggen. Straks lopen de kolonies in het wild voor op mijn overdreven verzorgde thuiskolonie.
http://www.antblog.co.uk/species/lasiusniger.htm schreef:Ants, as well as bees, sawflies and wasps, undergo Holometabolism (complete metamorphism), from embryo (egg), to larva, to pupa to imago (adult). L. niger will undergo its pupal stage in a cocoon, emerging from this as an adult ant.

A great deal of factors can influence how long it takes for an egg to develop into an adult ant; namely temperature and colony maturity.

In a captive/laboratory environment, in young colonies one or two generations after the emergence of the first callow workers you would expect the following development times at 26/27°C.

Egg to larva - 15 days
Larva to pupa - 10 days
Pupa to adult - 15 days

40 days is what you can typically expect from egg to the emergence of an adult ant.
Volgens de post in het F.A.Q. mieren op dit forum, wordt zelfs 15 dagen als bovengrens genoemd.
Floris schreef:Titel: Hoe lang duurt de ontwikkeling van ei tot werkster?
Floris schreef:Dit varieert per soort en hangt af van de omstandigheden. Voor Lasius niger, een zeer algemene mier in Nederland en België, geldt dat elk stadium tien tot vijftien dagen duurt. Bij elkaar is dit dus dertig tot vijfenveertig dagen.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Nog steeds geen enkel teken van leven van de kolonie. Als ik naar de miertjes zelf kijk, bewegen ze wel wat. Soms zie ik ook dat het ene popje dat er is wat verschoven is, maar verder maken ze een zeer levenloze indruk. Zeker zo naast mijn velox, die heel de dag in de weer zijn. Toen ik de Lasius niger net had, waren ze veel actiever, en kwamen ze ook wel eens uit het buisje, zandjes halen, etc.
Ik vermoed dat de kolonie er niet meer bovenop gaat komen - er is heel veel overeenkomst tussen verschillende topics die ik gelezen heb waar een levenloze gyne uiteindelijk leidde tot het overlijden van de kolonie. Wil dan wel graag een vervangend kleine lokale miersoort, want wil graag mijn zandnestje gebruikt zien. Zat dan te denken aan een Myrmica rubra, omdat die snel schijnt te groeien, en meer actief is bij lage temperaturen. Ook door de polygynie zou ik met meerdere gynes meer kans van slagen hebben dan met slechts 1 gyne.

Wel tegenstrijdig: de meest eenvoudig te houden mier doet het slecht, maar een reuzenmier uit Marokko rent hier heel de dag rondjes.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

XToF schreef:Wat ik zou doen is het buisje afkoppelen, zoveel mogelijk zand uit het buisje halen, het buisje afsluiten met een watje en een deel van het buisje op een warmtematje leggen. Elke dag zou ik dan 1 fruitvliegje geven en een klein druppeltje hongingdauwsurrogaat met voldoende concentratie suiker net achter het watje dat de proefbuis afsluit leggen. En dan zien hoe de kolonie evolueert. Als er dan geen verbetering is, is het teken dat er iets meer aan de hand is.
Zojuist het buisje schoongemaakt, en met een verse druppel honingwater en een vers fruitvliegje een stukje over de warmtemat heengelegd. Laten we hopen dat de reddingsactie gaat helpen. Tijdens het schoonmaken en alles waren de mieren wel heel druk in de weer, dus er zit nog zeker energie in!

Afbeelding
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Gisteren op de vivariumbeurs een doosje ovenvisjes weten te bemachtigen. Ovenvisjes zijn familie van zilvervisjes.
Vanmiddag het eerste ovenvisje gevoerd aan mijn Lasius niger, en ze duiken er gelijk met zijn allen op. Dus in ieder geval deel van het probleem is dat mijn nigers geen krekel lusten.

Ik ga ook maar eens kijken of mijn velox wel ovenvis aanneemt, misschien lusten die ook wel geen krekel. Echt raar zeg, dat ze zo kieskeurig zijn. Is toch helemaal niet handig?
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Het gaat stukken beter nu. De gyne is erg fysogastrisch, en ik meen eitjes te kunnen zien in haar gaster. Verder zijn ook de werkstertjes aardig actief (en fysogastrisch). Ze houden erg van ovenvis, en telkens als ze een stukje vinden slepen ze het mee naar de gyne om het daar op te peuzelen. Het lijkt alsof de larfjes groeien, maar als je elke dag 2 keer kijkt zie je langzame groei niet zo goed. Het popje is nog steeds niet uitgekomen, werd wel pas een tijdje door een werkstertje vastgehouden.

Hopelijk komt er snel een hoopje eitjes bij, en gaan de overige larfjes ook verpoppen. Na de eerste echte groeispurt voor de kolonie, denk ik dat ik de kolonie weer in de arena ga leggen (het zouden dan zo'n 15 werksters moeten worden in totaal, als alle larfjes verpopt zijn). Of is dat nog steeds een grootte die ik kan houden in een afgesloten reageerbuisje? Nu moet ik af en toe al wachten tot de miertjes teruglopen voordat ik restjes eten kan weghalen.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Afbeelding
Zojuist Opa geworden. Het popje is uitgekomen, en een grijze mier loopt rond tussen haar zusjes.

Zijn ook een flink aantal grote (denk L3) larven. De ovenvisjes doen ze goed :) Kan niet goed zien of er eitjes liggen, maar denk dat dat pas komt zodra deze larfjes ook popjes worden.

Opa :mrgreen:
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Ik heb kunnen zien dat er een stuk of 10 eitjes liggen :)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Ik kan onmogelijk foto's maken, omdat het buisje vies is. Met het blote oog is alles wel goed te volgen.

De miertjes zijn erg actief, ook de gyne draait zich veel om en hobbelt stukjes door het buisje heen. Er ligt nu broed in elk stadium, en vannacht heeft een larf zich tot pop gesponnen. Ben erg blij om te zien dat ze goed actief zijn nu. Een klein nadeel: het is niet meer zo makkelijk om telkens het hele buisje uit de arena te halen, omdat de mieren ook tot uit het buisje lopen nu. Ik heb, omdat ik toch graag van dag tot dag mijn babies in de gaten wil houden, het buisje nu aan het uiteinde van de farm vastgemaakt, zodat ik kan spieken. Voorlopig zullen ze toch nog niet naar de farm willen verhuizen, dus die heb ik losgekoppeld.

Verder hebben ze gisteren - de primeur! - van het honingdauwsurrogaat gedronken. De rest van de druppel bedolven onder zand.

Volgens mij gaat het helemaal goed komen met mijn Lasius niger. Laat de verdubbeling per maand maar beginnen!
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Er zijn nu twee werksters buiten aan het fourageren. Die ene werkster meer heeft echt het verschil gemaakt tussen een bescheiden kolonie die alleen maar binnen op een hoopje zit, en eentje die volgens het tekstboekje zich gedraagt.
Er zat wel gelijk 1 werkstertje vast in het honingdauwsurrogaat. Ik heb haar eruit gevist, en ze loopt nu weer vrolijk rond. Ik zit te denken hoe ik het zodanig kan voeren dat er geen mieren in gaan verdrinken. Ik kan het niet kleiner dan een druppel neerleggen ...
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Er loopt nu eigenlijk constant een mier in de buitenwereld. Soms twee, en af en toe zelfs drie! Ook heeft een tweede larve zich ingesponnen tot pop en zijn er natuurlijk nog meer larfjes en eitjes. Het honingdauwsurrogaat wordt goed aangenomen, en ze slepen ook stukjes insect mee naar het nest. Ze blijven even kieskeurig als eerst. Het lievelingseten is ovenvis, gevolgd door ovenvis.

Ik vind ze echt schattig, als er zo'n kleine werkster rondloopt in een grote arena. Echt heel anders dan die grote veloxen.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Voor de nigers ook een drinkbakje neergezet :)

Meer tekst in mijn blog voor Cataglyphis velox
Tim schreef:Vandaag waterbakjes gehaald voor de miertjes. Dacht eerst dat dat overbodige luxe was, maar het stond nog niet half of er zaten al vier mieren in. Ze hebben zich helemaal volgedronken. Omdat ik bang was dat de mieren er in zouden verdrinken heb ik kiezeltjes in het drinkbakje gelegd. Enige wat nu vervelend is, is dat de veloxen het water volstoppen met zand. Dat zit dan binnen de kortste keren helemaal vol. Ik geef het hooguit een dag of 3 tot een week, en dan is het een groot zandfestijn.

Een (onscherp) fototje:
Afbeelding
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Vanochtend trof ik een werkstertje aan, verdronken in het suikerwater. Het was helemaal opgedroogd. Ik heb het suikerwater weer verdund, en met de mier
"rondgeroerd" om haar schoon te maken. Daarna haar op een watje gelegd, en er rustig gedeminiraliseerd water op gedrupppeld. Vervolgens op het watje laten liggen.
Nu, een paar uur later, doet ze het weer :)

Phew.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

De afgelopen vier dagen ben ik weg geweest. Gisteren kwam ik weer thuis, en zag dat er zes nieuwe werksters zijn bij de kolonie. Ook liggen er weer meer poppen bij (nu een stuk of 7-8) een paar larven in verschillende stadia, en een klomp eitjes. So far so good :)

Ik heb zojuist geprobeerd om buiten luizen te vinden, maar vond er geen. Wel een lekker sappig rupsje, eens kijken of die lekker is.

Net zoals mijn veloxen, blijven deze mieren weg van de meelwormen.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (Tim)

Bericht door Tim »

Lange tijd geen update gehad.

Het gaat inmiddels erg goed met de kolonie. Ze eten nog steeds ovenvisjes en honingdauwsurrogaat. Het aantal mieren staat nu op zo'n 20/30, en er liggen nog veel poppen en alweer larven in allerlei stadia. Erg leuk om te zien dat het buisje steeds minder leeg wordt.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Plaats reactie