Australian green tree ants.

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Australian green tree ants.

Bericht door Mika »

Hier graag vragen en opmerkingen bij dit topic.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Australian green tree ants.

Bericht door jeffrey432 »

Wauw, wat een mooie mieren!
Vooral dat groen is zo mooi!
Maar waarom heeft die Afrikaanse gyne haar vleugels nog?
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Phantom »

Mooi hoor. Ga je deze soorten nu naast je reeds bestaande O.smaragdina houden? En ook ik vraag me af waarom die gyne van je Afrikaanse Oecophylla sp. nog haar vleugels heeft. Gewoon geweigerd om af te werpen?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Mika »

De groene wel. Met de afrikaanse kan ik niets aanvangen, dat is een prinses.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Australian green tree ants.

Bericht door mn »

Echt prachtig !!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Phantom »

Mika schreef:De groene wel. Met de afrikaanse kan ik niets aanvangen, dat is een prinses.
Dat is erg jammer.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Australian green tree ants.

Bericht door MorbidMike »

Die Oecophylla longodina zijn werkelijk prachtig! Jammer dat het een prinses is en geen koningin. En de groene Oecophylla smaragdina zijn ook erg mooi, mooier dan de Aziatische variant.
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Beffie »

Ik was erg benieuwd in hoeverre het met deze kolonie gaat? Of heb ik iets gemist...
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Mika »

Ik heb ze nog altijd: ze zijn aan het groeien, en stilaan op snelheid, en hebben nu enkele buisjes van 16 cm.

De grotere (oranje) kolonie doet het slechter: de werksters worden ouder en sterven, en ze willen de larven niet in de optimale plaatsen grootbrengen, dus groeien ze heel slecht.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Beffie »

Goed om te horen dat de "groene" kolonie het goed maakt! Waarom houd je deze mieren in reageerbuisjes, zo is het spinnen (weven) toch veel minder duidelijk te zien?
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Mika »

Ik vind het veiliger: je bent minder afhankelijk van de plant waarin je ze zou houden. En voor de verwarming is het gemakklijker. Anders moet je een hele ruimte, met de plant in op temperatuur houden. Bovendien heb je een goed zicht op de kolonie, en meestal ook op de gyne. Anders zie je niets van de broedzorg.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Gortello »

Heb je ze nog? En die groene zijn echt prachtig.
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Meesz »

Erg mooie foto's je kunt ook goed het ocel zien! Erg veel succes met de kolonie!
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Australian green tree ants.

Bericht door barbet »

Kun je hier nog eens een update over geven. Je foto's zijn geweldig
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Floris »

Mika schreef:Ik heb ze vorige week verhuisd naar een kleine guaveboom, in het tuinhuis.

De volgende dag was er wel een nest. Ze nemen wel iets minder goed voedseldieren aan.
Heb je daar een foto van? Ik ben zeer benieuwd. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Mika »

Tsja, het ziet eruit zoals alle nesten... :D

Ik vond het wel leuk te zien hoe snel ze hun 'ketenformaties' vormden, ik denk voor de eerste keer dat ik de kolonie heb.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Floris »

Mika schreef:Tsja, het ziet eruit zoals alle nesten...
In de meeste nesten staat geen boom. :) Hoe groot zijn de boom en het nest?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Mika »

Het boompje is een 80 cm hoog, en het nest een 10 cm diameter. Ik hbe het wel zo geregeld dat ze bij het kouder worden van de nachten vermoedelijk zelf zullen terug verhuizen naar verwarmde buisjes van de vroegere setup van de thaise wevers.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Australian green tree ants.

Bericht door ProXi »

Zou je als je tijd hebt foto's kunnen maken van hoe alles er uitziet en van wat ze aan het doen zijn, naar aanleiding van je aanvulling in je blog.
Zou het best wel eens willen zien.
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Thyxar »

Ik ben ook benieuwd naar je setup!
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Tristan »

Wouw dit is de mooiste soort die ik tot nu toe al gezien heb! Ooit ga ik deze soort ook houden :D
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Mika »

Ik heb momenteel echt geen tijd voor foto's: bovendien is mijn fotosetup volledig uit elkaar gehaald. Het is een klein boompje, waar enkele bladeren tegen elkaar zijn gevouwen. Er zijn nu weliswaar al 4 nesten, waarvan het oudste en grootste volledig verlaten is. De nachten worden alweer kouder, en ik neem aan dat ze over enkele weken toch weer terug in buisjes zullen zitten.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Australian green tree ants.

Bericht door ProXi »

Wat bedoel je precies met de opmerking "de werksters worden weer kleiner".
Het aantal werksters, de daadwerkelijke grootte van de mier of het gaster van de werksters omdat ze minder goed eten?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Mika »

Ik had de indruk dat de werksters groter werden toen ze in de larven nog volop in de boom opgroeiden. Nu lijken de poppen weer groter.
DUCKDUCKGO!
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Joachim »

Nog steeds geen fotos beschikbaar van deze prachtige mieren?
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Kegge »

Wat een prachtige mieren! Antscanada heeft ook een weverkolonie (niet dezelfde soort denk ik?) en hij kan de kolonie in een natuurlijke omgeving houden vanwege het lokale klimaat. prachtig dieren om te bekijken. Hoe ben je aan deze kolonie gekomen? Ik neem aan dat je ze niet zomaar in je rugzakje vanuit Australië mee mag nemen?

Ik weet dat er mierenhouders zijn die (fel) tegenstander zijn van het houden van uitheemse soorten. Ik ben er eigenlijk op dit forum geen discussie over tegengekomen (of ik heb slecht gezocht). Wat is jullie mening over het houden van exoten?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Australian green tree ants.

Bericht door GvG »

Ja, dat is dezelfde soort. Oecophylla smaragdina kent twee varianten. Bij de Australische variant hebben de werksters een groen achterlijf, bij de Aziatische variant zijn ze geheel bruin. In Afrika leeft de andere nog levende soort van dit geslacht: Oecophylla smaragdina.

De handel in exotische mieren is inderdaad een onderwerp dat vraagtekens oproept, en ik vind het moeilijk om er iets over te zeggen. Enerzijds kan het enorme ecologische schade veroorzaken als het op de verkeerde manier gaat, anderzijds wordt Oecophylla smaragdina in Zuid-Oost Azië op grote schaal geoogst en gegeten, en worden gigantische Atta sp. nesten in Zuid-Amerika vernietigd omwille van de landbouw.

Bovendien komen exotische mieren niet alleen door de handel in andere landen terecht. Mijn Oecophylla smaragdina gyne zat in een tropische kamerplant in een tuincentrum. Veel andere invasieve soorten zijn vooral door de handel in hout en grond verspreid. Denk aan Solonopsis invicta in de VS. In de VS is de handel in mieren gereguleerd, terwijl de import van Tropisch hardhout gewoon doorgaat.

Kortom... Lastig.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Australian green tree ants.

Bericht door dvd »

Dat is balen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Australian green tree ants.

Bericht door Mika »

Kegge schreef:Wat een prachtige mieren! Antscanada heeft ook een weverkolonie (niet dezelfde soort denk ik?) en hij kan de kolonie in een natuurlijke omgeving houden vanwege het lokale klimaat. prachtig dieren om te bekijken. Hoe ben je aan deze kolonie gekomen? Ik neem aan dat je ze niet zomaar in je rugzakje vanuit Australië mee mag nemen?

Ik weet dat er mierenhouders zijn die (fel) tegenstander zijn van het houden van uitheemse soorten. Ik ben er eigenlijk op dit forum geen discussie over tegengekomen (of ik heb slecht gezocht). Wat is jullie mening over het houden van exoten?

Wel ja, ik ben ooit ergens tegengekomen, dat ongeveer 3% van de invasieve soorten verspreid zijn door hobbyhouders... In zoverre dat juist is, en kan geëxtrapoleerd worden naar mieren. Men kan er praktisch zeker van zijn dat de red imported fire ant (Solenopsis invicta), de small fire ant (Electric ant) Wassmannia auropunctata, the red imported European fire ant Myrmica rubra( in de noordelijke USA), de faraomier, de yellow crazy ant (Anoplolepis gracilipes, Lasius neglectus, de argentijnse mier (Linepithema humile), etc... niet verspreid zijn door hobbyisten. Lokale 'lastige' soorten die economische schade kunnen veroorzaken, zijn wederom praktisch zeker niet verspreid door hobbyisten.

Voor andere soorten, zoals bepaalde planten, vissen, vogels, schildpadden, ... is het duidelijk dat invasieve soorten verspreid zijn door hobbyhouders.

Killer bees zijn gemaakt en verspreid door ... wetenschappers (weliswaar na een 'domme' fout, maar toch, niet door hobbyisten..)

Het punt is dat de mensen die het hobbyhouden van mieren aan banden willen leggen in Europa voornamelijk wetenschappers zijn: ze vrezen dat hun eigen job moeilijker wordt: ze hebben natuurlijk geen vat op de wereldhandel...

In Amerika is de schade en overlast door de red imported fire ant zo duidelijk, dat iedereen voor wetten is die 'onbeperkt mierenhouden aan banden legt': het gaat dan over verspreiden van gynes over de staatsgrenzen.

Heeft het dus zin om 3% te reduceren? Ja natuurlijk, maar wel niet met meer dan 3% van het budget en de inspanningen...100% toeleggen op het reduceren van 3% is ronduit belachelijk.

Kunnen hobbyhouders kwetsbare mierenpopulaties laten verdwijnen.... Het probleem lijkt me complexer dan dat, met het meeste verantwoordelijkheid door overbevolking, verstedelijking, versnippering van leefmilieus, etc, waarvoor 'niemand' verantwoordelijk is (als we het allemaal doen is niemand meer verantwoordelijk) ...

Kunnen hobbyhouders mierenziekten verspreiden: dat zeker wel.

Kunnen hobbyhouders wetenschappelijk onderzoek bemoeilijken, door populaties te verschuiven. Give me a break.

Ik sta altijd open voor correcties.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Australian green tree ants.

Bericht door GvG »

Dat is slecht nieuws zeg.
Heeft er iemand gehoord van een Oecophylla gyne die ouder geworden is?
Nee, niet dat ik weet. Je zal het zelf ongetwijfeld ook al gechecked hebben, maar in "The Ants" (Wilson&Holldöbler) wordt het ook niet genoemd.

Ik heb eens gelezen dat de gynes van deze soort van groen verkleuren naar bruin naarmate ze ouder worden. Was dat bij jou ook het geval?

Wat betreft de handel in exotische soorten, denk ik dat voorzichtigheid geboden is, zoals ik al eerder zei. Echter, we moeten we ook realistisch zijn. Veel van de exoten die in Nederland voor problemen zorgen zijn vooral door handelsverkeer verspreid. Zo worden onze West-Europesche zoetwatergarnalen verdrongen door een Oost-Europese soort door het verleggen van waterstromen ten behoeven van de scheepvaart en worden de krabben in onze kustwateren verdrongen doordoor Aziatische krabben die met schepen meeliften.

Iemand vroeg mij eens of of ik niet bang was dat mijn Aziatische weefmieren een plaag zouden veroorzaken, terwijl hij zelf jarenlang Indische wandelende takken had gehouden. Blijkbaar hebben mensen bij mieren eerder het idee dat ze plagen kunnen veroozaken dan andere insecten die mensen thuis hebben. Het zelfde geldt voor tropische spinnen en schorpioenen, daar hoor je ook niemand over (terwijl onze hooiwagen inmiddels nagenoeg is verdrongen door de Italiaanse trilspin).
Plaats reactie