Mika - Pheidole Pallidula

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Mika - Pheidole Pallidula

Bericht door Mika »

Vragen en opmerkingen bij Pheidole pallidula.
DUCKDUCKGO!
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door JimmyVe »

Mooie foto's Mika, waaren ze dan zo veel werksters verloren ? Dit was toch al een behoorlijke kolonie.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

Veel werksters verloren wegens droogte, en niet goed kunnen pushen, omdat ik ze ver weg van de warmtemat in een proefbuisje liet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door Beffie »

Heb je ook foto's van het buizennest waar de miertjes nu in zitten?
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

Ik zal er eens een paar maken. Op enkele weken tijd is deze kolonie (zoals verwacht) enorm aangegroeid. Het potentieel om te aan te groeien is werkelijk gigantisch. Op een frans forum groeide een kolonie van een 400 werksters uit tot 10.000 werksters op een paar maanden. (Ongeveer 5 en een halve verdubbeling, dus de verdubbelingstijd bedraagt minder dan een maand.)
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door Harm »

Dat is gigantisch... Dat maakt het houden van die dieren wel echt een heel stuk lastiger... Dan moet je al wel echt meerdere nesten klaar hebben staan... Gelukkig gebruikt deze soort niet super grote nest ivm hun eigen omvang. En nog ff een vraagje: Hoe erg is het nu daadwerkelijk gesteld met de ontsnappingen van deze soort, want je hoort hier een hoop uiteenlopende meningen en ervaringen over...
When in doubt, C4
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door JimmyVe »

Geloof mij, deze zijn echt meesters in het ontsnappen. ;) Ze zijn klein en hebben sterke kaken. De ideale combinatie voor te ontsnappen. ;)
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door FLechdrop »

En als ze dan ontsnappen ben je, als je geen geluk hebt, ook meteen goed de pineut. Pheidole pallidula is in sommige streken een gevreesde plaagmier.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

Ze graven goed in vochtig Ytong en gips, en ze hebben vocht nodig. Bijgevolg zullen ze in gips of Ytong op termijn altijd ontsnappen. Ik heb ze nu in een buizennest, waar er een gaatje van minder dan een millimeter hoog is, waaruit de minors kunnen ontsnappen.
DUCKDUCKGO!
Anton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 juli 2007
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door Anton »

FLechdrop schreef:En als ze dan ontsnappen ben je, als je geen geluk hebt, ook meteen goed de pineut. Pheidole pallidula is in sommige streken een gevreesde plaagmier.
Waarom? Werksters op zich kunnen toch geen kwaad. Of wel?
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door FLechdrop »

Hangt er van af hoe veel het er zijn... Nee, echt in de penarie zit je natuurlijk wanneer de koningin mee ontsnapt.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

Pheidole megacephala, de afrikaanse variant kan inderdaad zeer hinderlijk zijn. Maar ik denk niet dat je met Pheidole pallidula problemen zult hebben. De koningin zal normaal gezien niet mee weglopen, ze zijn monogyn, en de werksters overleven niet in ons klimaat.

In het algemeen moet je oppassen met Pheidoles, omdat er een duizendtal soorten zijn, en er zitten er wel een paar lastige bij: als je geen expert bent , weet je gewoon niet welke soort je hebt, tenzij er maar eentje voorkomt, zoals in Europa.
DUCKDUCKGO!
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door FLechdrop »

Mika schreef:Pheidole megacephala, de afrikaanse variant kan inderdaad zeer hinderlijk zijn. Maar ik denk niet dat je met Pheidole pallidula problemen zult hebben. De koningin zal normaal gezien niet mee weglopen, ze zijn monogyn, en de werksters overleven niet in ons klimaat.
Maar wel in verwarmde gebouwen en complexen. Ook van Pheidole pallidula zijn er gevallen van grote overlast bekend onder zulke omstandigheden. Het zal inderdaad niet snel gebeuren dat ze grootschalig de winter overleven hier, hoewel ook buiten warmere plekken te vinden zijn (tegen gebouwen aan).
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door Beffie »

Wederom weer mooie foto's, Mika!
De bovenste 4 reageerbuisjes ga je gebruiken wanneer de kolonie niet meer in de andere reageerbuisjes past?

Ik zie dat je erg veel broed hebt!!!
Wanneer ik naar mijn eigen kolonie Pheidole pallidula kijk heb ik haast geen broed meer...
Heb jij een idee hoe dit komt?
Ik geef de kolonie (ong. 400 mieren) elke dag eten (vliegen of krekel). De buitenwereld is 30 gragden en het nest iets van 27 graden warm. Ze zitten in ander halve reageerbuis. Verder liggen er 4 lege reageerbuisjes.
Hopenlijk weet jij de eventuele oorzaak van het geen broed hebben......
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Is dit het eerste jaar dat je de kolonie hebt? Ik bedoel: is dit een koningin van een bruidsvlucht van dit jaar?

Dan zou de kolonie zich eventueel kunnen voorbereiden op de winterslaap. Dat lijkt me wel niet heel waarschijnlijk.

Het grootste probleem bij Pheidole pallidula is net dat ze zo goed groeien. Geef een (gekende goede) kolonie van eender welke grootte voldoende voedsel, vocht en temperatuur en ze activeren zich enorm.

Je moet natuurlijk rekening houden met de enorme vermenigvuldiging waartoe P. pallidula in staat is. Als een kolonie op praktisch 1 ontwikkelingstijd (1 keer de ontwikkelingstijd van een werkster, dus het opgroeien van ei tot werkster) niet verdubbelt, maar zijn populatie 3 en een halve keer toeneemt, zal je de volgende maand ook 3.5 keer meer voedsel moeten voorzien, of je stimuleert ze niet zo goed meer als voordien.

Overschot van voedsel gaat naar die eileg, en je krijgt dat overschot het hardste als je plots een grote groep larven hebt die tegelijk stopt met eten. Die larfjes hebben immers nog steeds de werksters gestimuleerd om voedsel te gaan zoeken.

Als ik de situatie van mijn kolonie vergelijk tussen dit moment en vorig jaar, dan hebben ze veel meer broed, maar veel minder werksters: als ik evenveel voedsel blijf geven, dan zal die grotere groep werksters er toch niet in slagen om nog meer broed te laten ontwikkelen.

Ter vergelijking: mijn wevermieren eten ietsje minder dan deze miertjes, en ik schat de totale biomassa van de werkstermiertjes lager in dan de biomassa van de wevermieren. De Pheidole kolonie heeft daarentegen zeker 3 keer zoveel broed.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door Beffie »

Ik ga vanaf vandaag de mieren twee maal daags eten geven. 's Ochtends een aantal vliegen en 's avonds vliegen of iets anders (krekel, spin, etc). Ik ben benieuwd of dit de kolonie weer een boost zal geven. Wordt vervolgd!!!
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door Beffie »

Schitterende foto's. Vooral die van de majors! Mooi!!!
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mika - Pheidole pallidula

Bericht door mpke »

hallo,

hoe gaat het met deze kolonie?
zitten ze al in winterslaap?


groetjes
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Plaats reactie