Pheidole pallidula (Imvarda)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Imvarda
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 augustus 2009
Locatie: Qingdao, China
Gender:
Leeftijd: 38

Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Imvarda »

Vragen en opmerkingen bij deze blog.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door mn »

Veel succes met de kolonie !
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Dumdidum »

Ik vind dit een erg leuke soort. Zelf heb ik ook een kolonie aangeschaft en ze zijn eigenlijk altijd wel actief.
Je hebt een mooi nest gemaakt, heel wat beter dan mijn eerste nest er ooit uitzag!

Ik heb een paar suggesties waar je wellicht wat aan hebt.

1. De opening van binnen naar buiten is wat aan de grote kant. Wat je kunt doen is een eetlepel grof zand (ik gebruik zand waarmee je specie maakt / wel zorgen dat het goed schoon is zonder bacterien) in de buitenwereld leggen. Je zult dan zien dat ze binnen de kortste keren de opening aanpassen aan wat wenselijk is

2. Ik las in een andere blog dat ze ook kleine zaden eten en dat bleek bij mij ook te werken. Vandaar waarschijnlijk ook die interesse in dat brood. Je kunt wat experimenteren welke zaden ze lusten.

3. Mijn kolonie is nu ongeveer 50 mieren groot. Het zijn echte veelvraten die eigenlijk elke dag wel een spin, vlieg, tor of ander insect wegwerken (letterlijk, na een dag is alleen nog het ecoskelet te zien). Je zou kunnen overwegen om net als velen op dit forum een eigen kweek te maken van bijvoorbeeld blaptica dubia die door enkele leden van het forum wordt aangeboden.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door mn »

Dumdidum schreef: 2. Ik las in een andere blog dat ze ook kleine zaden eten en dat bleek bij mij ook te werken. Vandaar waarschijnlijk ook die interesse in dat brood. Je kunt wat experimenteren welke zaden ze lusten.
Ze nemen ze gewoon mee naar het nest, verder doen ze er niets mee.

Hebben ze van die kaas gegeten ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Imvarda
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 augustus 2009
Locatie: Qingdao, China
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Imvarda »

Dumdidum schreef: 3. Mijn kolonie is nu ongeveer 50 mieren groot. Het zijn echte veelvraten die eigenlijk elke dag wel een spin, vlieg, tor of ander insect wegwerken (letterlijk, na een dag is alleen nog het ecoskelet te zien). Je zou kunnen overwegen om net als velen op dit forum een eigen kweek te maken van bijvoorbeeld blaptica dubia die door enkele leden van het forum wordt aangeboden.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb al mijn eigen kakkerlak kweek inmiddels, maar omdat deze kolonie mieren nog zo klein is laat ik die kakkerlak kweek nog even met rust.

Ik ga volgende week eerst verder met fruitvliegen en misschien krekels proberen (maar die zal ik moeten doden denk ik?)


Ik zal eens wat zaden bij de dierenwinkel halen en dan laat ik jullie wel weten of ze er wat mee doen, want ik heb dat inderdaad ook gelezen.

Oh, wat betreft je eerste suggestie, hoezo is die ingang te groot dan? Zand wil ik het lieft vermijden omdat dat soms zo'n geknoei wordt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Dumdidum »

Ik had een nestopening met een diameter van ongeveer 1 cm. Nadat ze met het zand de nestopening hadden verkleind is het nu 3-4 mm maximaal.
Ze maken de nestopening groter als er een prooi doorheen moet, en daarna wordt de boel weer keurig verkleind.

Naar de reden kan ik slechts gokken. Misschien doen ze het voor de veiligheid zodat andere insecten er niet inkunnen, of miscchien heeft het te maken met de klimaat beheersing (temperatuur, vochtigheid in het nest).
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Unexisted »

Zo te zien is de kolonie in goede handen. Ik heb het je al eens gezegd, maar vergeet niet om alvast vooruit te denken. Over een paar maanden zal dit nest te klein zijn.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Harm »

Ziet er best aardig uit dacht ik zo! Wel aardig wat te groot voor deze kolonie. 1 zo`n vierkant was denk ik haast wel genoeg geweest...
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Imvarda
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 augustus 2009
Locatie: Qingdao, China
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Imvarda »

Harm schreef:Ziet er best aardig uit dacht ik zo! Wel aardig wat te groot voor deze kolonie. 1 zo`n vierkant was denk ik haast wel genoeg geweest...
Ja dat was de bedoeling, ik had een systeem (dacht ik) om geleidelijk nieuwe gedeelten open te stellen, maar daar hadden de mieren weinig interesse in en vonden al snel een weg door het hele nest (echt vervelend hoe makkelijk dit soort door het kleinste gaatje komt).

Gelukkig doen ze het prima in dit nest en gebruiken ze het doodlopende eind van een buisje die ik gebruikte om ze uit het oude nest te migreren als afvalplaats, dus dat kan ik gewoon eraf halen en legen :D
Afbeelding
kjeld13

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door kjeld13 »

Mooie grote kolonie, mooi nest en mooie miertjes 8-). Goed bezig. Als ik dat laatste filmpje bekijk krijg ik ineens intresse in deze soort.
Hoeveel en wat eten ze? Komen er veel werksters/soldaten bij kijken al je ze voert?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Unexisted »

Ongelooflijk hoe groot de kolonie nu is.

Hebben ze al zaadjes aangenomen?
Gebruikersavatar
Imvarda
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 augustus 2009
Locatie: Qingdao, China
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Imvarda »

Ja heel langzaam maar zeker verdwijnen de zaadjes, zie ze af en toe eentje het nest in slepen. Groeit inderdaad maar door en door :) ik voer ze ook veel te veel volgens mij (vandaar die grote stapel voorraad in hun nest).
Afbeelding
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door mn »

@ Kjeld, een erg leuke, actieve en agressieve soort !.

Ik vind dat je daar een erg mooie kolonie hebt !
De zaden die je daar aanbiedt, wat deden ze ermee ? [De vraag is blijkbaar al gesteld] Worden ze ook gegeten ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
kjeld13

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door kjeld13 »

Volgens mij heeft hij z'n kolonie in maar ruim een maand van dat kleine kolonietje met drie kamers naar die massieve kolonie gebracht, misschien moet je ze juist genoeg ruimte aanbieden. Zijn die kleine miertjes wel een beetje goed te zien met het blote oog?
Gebruikersavatar
Imvarda
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 augustus 2009
Locatie: Qingdao, China
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Imvarda »

Ja ze zijn prima te zien hoor, ook de soldaten zijn leuk om te bezichtigen, komen erg onhandig over met hun grote hoofden :)

Ze groeien inderdaad erg snel bij mij, ik besteed er opzich ook vrij veel tijd aan.

Mijn formule is: hele nest bedekt met warmtematjes zoals te zien in video, heb alleen een doekje tussen het glas en de warmtematten (Geen dimmer) dus ze zitten vrij warm.
Daarnaast voer ik ze vrij veel (in het begin 1x per dag, nu 2-3x per dag) een hele lading fruitvliegen en 4-5 krekels. (per dag).

Het enige wat ik erg vervelend vind aan ze is hoe makkelijk ze door de kleinste dingen heen komen en ontsnappen. Je moet echt een perfect nest maken en goed de tijd nemen het rondom te kitten of je hebt er later problemen mee (ik heb het steeds te haastig gedaan).

Mijn volgende nest gaat iets worden met een buitenwereld zoals Dumdum heeft, vind ik er erg cool uitzien, en dan een stapel ytong nesten ernaast.
Afbeelding
kjeld13

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door kjeld13 »

Hebben ze nog door de ytong gegraven en voer je de fruitvliegen/krekels dood of levend?
Gebruikersavatar
Imvarda
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 augustus 2009
Locatie: Qingdao, China
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Imvarda »

Nog niet door enig ytong gegraven (denk ook niet dat dat gaat gebeuren want ik ga altijd zorgen dat ze ruimte genoeg hebben).

Fruitvliegen voer ik gewoon levend, denk dat iedereen dat bij alle soorten kan doen?

Krekels geef ik soms levend, soms dood, maar als ik ze levend voer dan trek ik hun springpoten er eerst uit.
Meelwormen gaf ik ze ook en die altijd door midden geknipt. Maden geef ik ze levend.

Suikerwater heb ik nooit gedaan, maar druiven zijn ze wel helemaal overheen als ik daar een stukje van geef.

Meest populaire mensenvoedsel dat ik gegeven heb is Sui Mei (gestoomde varkensvlees dumpling), blijft redelijk lang goed en wordt niet zo hard en ranzig zoals veel vlees snel doet, dus dat geef ik ze ook regelmatig.
Afbeelding
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door oblivious »

Erg leuk om te lezen dat je hele kolonie door eigenlijk veel experimenteren (vooral met voedsel) groeit als kool. Heb je toevallig ook een thermometer in het nest hangen zodat we weten hoe warm het precies is?
Gebruikersavatar
Imvarda
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 augustus 2009
Locatie: Qingdao, China
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Imvarda »

Nee helaas niet - komende maand zal ik dat wel even proberen te regelen.

Ik heb zo'n Ter mat gewoon op een handdoek/afdroog doek liggen op het plexiglas, geen dimmer ofzo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door Dumdidum »

Momenteel geef ik ze ook hondenvoer (heb net 2 honden in huis ), van dat Caesar vlees, nadat ik de hond gevoert heb dan haal de rest van het vlees van de vork af en geef ik aan de mieren, dat is dan een flinke stapel meestal (opzettelijk) maar dat is dan na een uur of 2 helemaal verdwenen.
Interessant, dat wil ik ook wel eens proberen.
Welke Cesar hap geef je ze precies?
kjeld13

Re: Pheidole pallidula (Imvarda)

Bericht door kjeld13 »

Update?
Plaats reactie