Mika - Formica fusca

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Mika - Formica fusca

Bericht door Mika »

Plaats hier je vragen en opmerkingen bij dit topic.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Mika - Formica fusca

Bericht door McK »

Hoe is het afgelopen met de koninginnenpoppen die je had?

Ik heb deze soort zelf ook, ik probeer ze te laten wennen aan licht om later foto's te nemen zonder dat de koningin in paniek rond begint te lopen.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Formica fusca

Bericht door Mika »

De meeste zijn gewoon opgegeten. Met enkele koninginnen heb ik een bruidsvlucht proberen uit te voeren, maar dat is mislukt. Ik heb de rest gedood.
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Mika - Formica fusca

Bericht door ANThousiasteling »

Het werd tijd dat na 26-2 2008 iemand in deze blog nog eens een vraag zou stellen. Heb je deze kolonie nog en hoe gaat het ermee? Uit de tekst maak ik op dat je de gevleugelde geslachtsdieren hebt vernietigd maar ik neem aan dat dat niet gebeurd is met de gyne en haar kolonie. Of heb je dat wel gedaan?

Als ik je korte blog zo lees was de kolonie vrij succesvol, je blog houd echter ineens op. Ik heb de caresheet gelezen maar ik wil toch graag eens weten hoe jij deze kolonie zo groot hebt gekregen.

1. In welke mate gaf jij deze kolonie rust? Was de kolonie constant afgedekt met rode folie of volledig afgedekt tegen elk buiten afkomend licht? Hoe vaak stoorde jij het nest en hoe reageerde jou kolonie daarop?
2. Hoeveel % van het nest hield jij dan vochtig?
3. Hield jij deze kolonie bij kamer temp. of maakte jij gebruik van een warmte matje?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Mika - Formica fusca

Bericht door SirLenz0r »

offtopic @KM: haha, daar is weer een rijtje met drie vragen :lol:
goeie vragen weer
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Formica fusca

Bericht door Mika »

De blog stond oorspronkelijk op een ander forum, en ik heb ervan overgenomen wat ik nog kon.

De gyne is vorig jaar overleden: nu zitten er nog wel wat werksters in, maar de meesten zijn ook doodgegaan. De laatste 2 jaren waren ook veel minder.

-Formica fusca verdraagt heel moeilijk verstoring. De minste belichting en het hele nest staat in rep en roer. Ik heb nooit rode folie geprobeerd. Ik probeer dus zo weinig mogelijk te kijken.
-Percentage vochtig oppervlak: moelijk in te schatten. Begrijp ook dat vocht in verhouding staat tot temperatuur. Ik geer een dubbele gradiënt, en de mieren doen de rest. Ik weet: dat is niet optimaal, en het kan waarschijnlijk beter, maar ja.
-Deze soort kan extreem snel aangroeien. Ik ben ervan overtuigd dat het nog veel sneller kan. Grotere kolonies kweken enorme aantallen gynes en mannetjes op. Vroeger probeerde ik dat af te remmen, maar nu zou ik in die fase ook maximaal voederen. (en maximaal kan heel veel zijn: ik heb gehoord van beperkte kolonies die tientallen zijderupsen per dag kregen. ) Ik verwarmde ze met een warmtematje, dat voortdurend opstaat. Zo blijven ze spijtig genoeg maar 3 maanden actief, hetgeen vermoedelijk veel korter is dan in de natuur. Je kan dus best een warmtematje op een timer zetten.
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Mika - Formica fusca

Bericht door ANThousiasteling »

Bedankt Mika dat je gereageerd hebt, ik denk nml. dat je al hartstikke druk bent met deze site.

Je verwarmde het nest met een warmte matje dat continu aan stond. Ik begrijp alleen even niet met wat je bedoelde met "zo blijven ze spijtig genoeg maar 3 maanden actief". Bedoel je dan dat de mieren door het warmte matje korter actief waren dan in de natuur of bedoel je iets anders?

1. Als je het over zou doen hoe zou jij dan het warmte matje gebruiken en instellen qua temp. en verwarmingsduur?
2. Heb jij ervaring dat deze soort uitbraakgevaarlijk was? Zo ja wat deed jij er dan tegen?
3. Hoelang en bij welke temp liet jij jou kolonie overwinteren?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mika - Formica fusca

Bericht door efbi »

Wat hij bedoeld is het volgende, in de natuur hebben de mieren een bioritme dat meegaat met de dagtemperatuur, dus van minder warm 's morgens naar het warmst net na de middag naar opnieuw minder warm 's avonds. (Modeldag uiteraard!)
Dus als je bij jouw warmte matje een timer inbouwt zodat het warmte matje enkel overdag warmte geeft en 's nachts niet dan zullen ze even lang actief blijven als in de natuur, bij een constante verwarming blijven ze minder lang actief.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Mika - Formica fusca

Bericht door ANThousiasteling »

Kunnen we stellen dat voor alle mierensoorten geldt dat er qua temperatuur een dag en nacht ritme moet zijn of gaat dit alleen op voor soorten uit noord en zuid Europa? Ik zou mij kunnen voorstellen dat voor tropische soorten een constante temp. noodzakelijk is. Heeft het constant aanstaan van een warmte matje een positieve of juist een negatieve invloed op de kolonie groei?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Formica fusca

Bericht door Mika »

Bij mijn ervaring is deze soort de enige die korter actief blijft door een continue verwarming. Ik heb het natuurlijk nog niet getest bij een dagnachtvariatie, maar ik zou iedereen die deze soort houdt aanraden dat wel te doen.

De drukte is vooral werkgebonden.

Deze soort is helemaal niet uitbraakgevoelig: ik zou zeggen: bij de minst uitbraakgevoelige. Bij het nest dat in de blog getoond wordt is de buitenwereld wel wat klein: dat zou beter kunnen, vooral in verband met het voederen van talrijke prooien.

Verder standaard in verband met overwintering en dergelijke.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie