Defecte thermostaat

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Defecte thermostaat

Bericht door McK »

Na al ettelijke verhalen gelezen te hebben over defecte thermostaten had ik nooit gedacht dat het mij ook kon overkomen omdat ik goed materiaal koop.
Niks is minder waar, enkele minuten geleden ging ik kijken naar mijn verwarmingsbak en zag dat de isolatie aan het smeulen was en dat de temperatuur in de bak rond de 65 graden lag.
Maar op de display van de thermostaat stond 21 graden, dus de detector was defect, met als gevolg een hele hoop dode dieren en kolonies.

De Messor barbarus kolonie heeft het ergste gehad, deze zat rechtstreeks onder de lamp - die normaal nooit warmer wordt dan 25 graden - met als gevolg dat de werksters en het broed zo goed als zijn samengesmolten tegen het glas.
Mijn Pheidole pallidula heeft zware verliezen geleden, er leven amper nog een aantal werksters en de gyne heeft niet de kans gehad om te ontsnappen van de hitte.
Ook mijn Camponotus substitutus kolonie zat in de problemen, maar buiten grote onrust heeft deze kolonie geen verliezen geleden.
Verder lagen er ook tientallen buisjes met gynes waarvan er maar enkele nog leven - tot mijn grote verrassing, de temperatuur in zo een buisje moet ondragelijk zijn geweest.

Dus bij deze een waarschuwing voor de mensen die ook een thermostaat gebruiken, leer van mijn fouten en probeer er twee te gebruiken waardoor je altijd veilig bent moest er eentje defect gaan!
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Defecte thermostaat

Bericht door mpke »

Ik wil een thermostaat met een matje ( 6 watt ) gebruiken, dan kan er toch niets fout gaan he?
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Defecte thermostaat

Bericht door Phantom »

mpke schreef:Ik wil een thermostaat met een matje ( 6 watt ) gebruiken, dan kan er toch niets fout gaan he?
Er kan net zoveel fout gaan als bij McK, gezien de thermostaat het matje pas uit zet als de optimale temperatuur behaald is. 6 Watt is niet veel, maar kan in een afgesloten ruimte na een tijdje ook wel warm worden. Je gebruikt zo'n matje immers ook om het nest tot een temperatuur te brengen.

Maar gezien dit de eerste keer is dat het voorkomt op dit forum, voor zover ik gelezen heb, hoef je je weinig zorgen te maken; het komt weinig voor.

Op de markt zijn bimetalen schakelaars te vinden die open schieten bij 60°C, misschien dat er ook lagere temperaturen bestaan.
Verder interesseert het mij ook heel erg wat er precies kapot is in de thermostaat.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Defecte thermostaat

Bericht door XToF »

Weet iemand of de warmtematjes uitgerust zijn met een temperatuursgevoelige weerstand?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Defecte thermostaat

Bericht door Floris »

XToF schreef:Weet iemand of de warmtematjes uitgerust zijn met een temperatuursgevoelige weerstand?
Dat is een interessante vraag. Als niemand het antwoord zo weet zal ik het uitzoeken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Defecte thermostaat

Bericht door Phantom »

XToF schreef:Weet iemand of de warmtematjes uitgerust zijn met een temperatuursgevoelige weerstand?
Hoe bedoel je dat? Bijna per definitie zijn weerstanden temperatuursgevoelig, namelijk: Hoe hoger de temperatuur des te hoger de weerstand. De enige afwijkende type weerstand is de NTC-type, die in veel soorten verwarming gebruikt worden, om oververhitting te voorkomen (bron).
Ik weet echter niet of verwarmingsmatjes over deze functie beschikken, het is immers maar weinig warmte die hier gemaakt wordt. De oververhittingspreventie kàn dus gebaseerd zijn op de geleiding van de omgeving. Aan de andere kant zou het voor de producent niet veel moeite zijn om een NTC-weerstandsmateriaal te gebruiken.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Defecte thermostaat

Bericht door XToF »

Ik heb het inderdaad over een dergelijke NTC-type weerstand die oververhitting zou moeten voorkomen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Defecte thermostaat

Bericht door Mika »

Dat is toch wat ik besluit uit de info van de matjes: dat hun elektrische weerstand oploopt met hun temperatuur, en dat je daardoor bijvoorbeeld geen 40°C kan bereiken met een warmtematje.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Defecte thermostaat

Bericht door Phantom »

Mika schreef:Dat is toch wat ik besluit uit de info van de matjes: dat hun elektrische weerstand oploopt met hun temperatuur, en dat je daardoor bijvoorbeeld geen 40°C kan bereiken met een warmtematje.
Als de weerstand verhoogt, dan wordt de warmteafgifte ook groter. Bij een verminderde weerstand zal er ook minder warmte ontstaan. De hoeveelheid warmte ontstaan bij een weerstand is een (redelijk) lineair verband.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Defecte thermostaat

Bericht door Floris »

Phantom schreef:Als de weerstand verhoogt, dan wordt de warmteafgifte ook groter. Bij een verminderde weerstand zal er ook minder warmte ontstaan. De hoeveelheid warmte ontstaan bij een weerstand is een (redelijk) lineair verband.
Hier moet ik toch even ingrijpen: Bij gelijke spanning (en dat is hier het geval, die matjes werken op netspanning) zal bij een hogere weerstand een lagere stroom lopen. Het gedissipeerde vermogen P=I*V. Substitueren van V=I*R (dus I=V/R) geeft P=V^2/R.
Bij een hogere weerstand zal er dus minder warmte ontstaan.
In mijn ervaring kunnen die warmtematjes van Ter >50°C worden als je ze op isolatiemateriaal en onder een bak legt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Defecte thermostaat

Bericht door McK »

Floris schreef:In mijn ervaring kunnen die warmtematjes van Ter >50°C worden als je ze op isolatiemateriaal en onder een bak legt.
Inderdaad, sommige kunnen echt gloeiend heet staan als je ze onder een bak plaatst.
We are always running for the thrill of it.
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Defecte thermostaat

Bericht door BerendBassleer »

Gelukkig heb je geen problemen gehad met je Myrmecia brevinoda.
Dat had anders wel héél erg geweest!

Berend
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Defecte thermostaat

Bericht door Phantom »

Floris schreef:Hier moet ik toch even ingrijpen: Bij gelijke spanning (en dat is hier het geval, die matjes werken op netspanning) zal bij een hogere weerstand een lagere stroom lopen. Het gedissipeerde vermogen P=I*U. Substitueren van U=I*R (dus I=U/R) geeft P=U^2/R.
Bij een hogere weerstand zal er dus minder warmte ontstaan.
Je hebt gelijk, ik dacht even te simpel. Het is te lang geleden :mrgreen:
Plaats reactie