Lasius fuliginosus koningin in kleine L. niger kolonie

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Lasius fuliginosus koningin in kleine L. niger kolonie

Bericht door XToF »

Het toeval wil dat ook ik 2 dagen geleden een L. fuliginosus koningin heb opgepikt van het terras. Na de succesvolle introductie van een L. fuliginosus koningin in een groepje L. umbratus werksters enkele jaren geleden en na de succesvolle introductie van een L. fuliginosus koningin in een groepje L. niger werksters vorig jaar, wou ik deze keer een andere methode uitproberen.

Die methode bestond erin de L. fuliginosus koningin te introduceren zonder enige voorbereiding van zowel de kolonie als de L. fuliginosus koningin in een reageerbuisje dat al enkele maanden wordt ingenomen door een kleine (10-20 werksters) maar volwaardige L. niger kolonie. Met volwaardig bedoel ik een kolonie die bestaat uit een koningin, werksters en broed.

Tot 2 dagen geleden had ik altijd de gedachte dat een L. fuliginosus na de introductie opzoek gaat naar de koningin van het geparasiteerde nest en die koningin zelf doodt. Ik had dan ook voor ogen dat de L. niger hetzelfde lot zou beschoren zijn. Maar deze observatie heb ik niet kunnen waarnemen, integendeel. Toen de L. fuliginosus koningin het buisje betrad, vertoonde ze in eerste instantie vluchtreacties. Ze was danig op zoek naar een uitgang. Daarop heb ik het buisje een half uurtje met rust gelaten. Toen ik na die tijd terug ging kijken hoe het gesteld was, bleek dat de introductie een feit was. De L. fuliginosus koningin werd nu verzorgd door een aantal werksters, toch was er af en toe nog een enkele L. niger werkster die wat agressie vertoonde, maar er was in ieder geval geen teken van een gecoördineerde aanval van de werksters op de L. fuliginosus koningin. Tot dusver was dit voor mij niks nieuws meer. Maar tot mijn verbazing werd aan mijn verwachting dat de L. fuliginosus koningin een directe fysieke aanval had uitgericht op de L. niger koningin niet voldaan. Beide koninginnen zaten zij aan zij in het buisje en toonde geen enkel agressief gedrag tegen haar rivale. Meer nog, de L. fuliginosus koningin vertoonde, naar mijn interpretatie, bedelgedrag. Ze wou voedsel van de L. niger koningin aftroggelen.

Nu twee dagen later, leven beide koninginnen nog steeds bij elkaar in het nest. De situatie is als dusdanig nog niet veranderd. Zou er een hypothese mogen opgesteld worden dat niet de L. fuliginosus koningin de L. niger koningin bij intrede doodt, maar dat de L. niger werksters hun koningin geruime tijd na de intrede van de L. fuliginosus koningin zelf doden? Hetzelfde gedrag doet zich immers ook voor bij pleometrose waarbij verschillende koninginnen samen een nest stichten. Enkele weken later worden de L. niger koninginnen één voor één door de L. niger werksters gedood of verwond. Zal dit zich binnen enkele weken ook in deze situatie voordoen? Indien wel, welke koningin zal er uiteindelijk overblijven, de L. niger koningin of de L. fuliginosus koningin? Ik hoop hierop binnen enkele weken antwoord te kunnen geven.

Onderaan foto- en videomateriaal genomen tijdens deze waarneming.

Afbeelding
De L. fuliginosus koningin bedelt bij de L. niger koningin om eten.


Afbeelding
Een L. niger werkster verzorgt de indringster


Afbeelding
Beide koninginnen vredig naast elkaar


Afbeelding
Een andere poging tot het verkrijgen van voedsel bij de L. niger koningin



De L. fuliginosus koningin op zoek naar een slachtoffer om opgeslagen eten uit de sociale maag af te staan.



Nog een poging terwijl een andere werkster agressie ten opzichte van de koningin vertoont. De L. niger koningin vertoont helemaal geen tekenen van stress.



De L. fuliginosus koningin vindt een werkster bereid om haar te voeden. Hou vooral de antennen en de voorpoten in de gaten!
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius fuliginosus koningin in kleine L. niger kolonie

Bericht door Daikan »

Dat ze gewoon bij elkaar blijven zitten zeg.
Als je die L. fuliginosus zo naast die L. niger ziet zitten lijkt die L. fuliginosus vrij veel op een grote werkster ;).
Maar zo te zien gaat het nu nog vrij goed.
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus koningin in kleine L. niger kolonie

Bericht door Mika »

Je ziet inderdaad heel goed het verschil in lichaamsbouw tussen een koningin met afhankelijke (L. fuliginosus) en een koningin met onafhankelijke (L. niger) koloniestichting.

De nigerkoningin heeft in verhouding een veel kleinere kop, en veel meer mogelijkheid tot reserves, door haar grotere thorax en gaster. De L fuliginosus heeft ongeveer een even grote kop, maar in verhouding is die natuurlijk veel groter ten opzichte van de rest van haar lichaam. Zowel gaster als thorax zijn veel kleiner, in verhouding tot de Lasius niger.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus koningin in kleine L. niger kolonie

Bericht door McK »

Misschien wordt de L. niger gyne pas gedood als de eerste L. fuliginosus werksters er zijn (door de fuliginosus werksters dan)?
Is er eigenlijk al dergelijk onderzoek geweest dat de huidige theorieën ondersteund?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus koningin in kleine L. niger kolonie

Bericht door Mika »

Dat moet ik eens opzoeken (zoals zoveel dingen), maar 1 gedragsobservatie keldert de bestaande theoriën (als ze er zouden zijn) natuurlijk niet. Bij mij was de ontwikkeling van de larven zeer moeilijk, en faalden bijna alle poppen...

Eitjes waren er bij momenten met honderden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus koningin in kleine L. niger kolonie

Bericht door McK »

Hetzelfde hier, ik heb veel eitjes en larfjes gehad, maar ik heb nooit poppen gezien.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus koningin in kleine L. niger kolonie

Bericht door Mika »

Na het doodgaan van alle mieren, heb ik ook enkele dode, maar uiterst kleine Lasius fuliginosus werksters gevonden, die een volledig uitgehard skelet hadden: dus gestorven na het uitkomen. Het is dus niet onmogelijk om met enkele honderden Lasius niger werksters Lasius fuliginosus werksters voort te brengen, maar eveneens kan men zeggen dat er iets niet goed klopt.

Op een dergelijke manier kan een Lasius niger kolonie in de vrije natuur nooit een Lasius fuliginosus kolonie voortbrengen. Een probleem met de artificiële setup kan men natuurlijk nooit uitsluiten. Een gyne, eitjes en jonge larfjes kunnen ze uitstekend verzorgen, maar er loopt waarschijnlijk iets fout in de communicatie tussen oudere larven, en poppen van Lasius fuliginosus en Lasius niger werksters
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie