Introductie Lasius fuliginosus bij Lasius niger

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Introductie Lasius fuliginosus bij Lasius niger

Bericht door XToF »

De Lasius fuliginosus koningin die ik gisteren opgepikt heb, heb ik vandaag geïntroduceerd bij enkele Lasius niger werkster. Ik ging hierbij als volgt te werk:

De koningin heb ik de voorbije nacht in een proefbuisje laten doorbrengen. Deze middag ben ik op zoek gegaan naar een goed te bereiken L. niger nest. Uit dit L. niger nest heb ik zoveel mogelijk broed, tientallen werksters en wat nestmateriaal in een plastic doosje overgebracht. Terwijl de werksters druk bezig zijn zich te reorganiseren en alle aandacht richten op het broed, introduceerde ik de L. fuliginosus koningin. De koningin was in eerste instantie in volle paniek en probeerde voorbij de Fluon laag te geraken. Enkele werksters vielen de koningin aan, andere schenkte haar geen aandacht. De werksters die blijk gaven van vijandigheid, verwijderde ik onmiddellijk uit het doosje. Nadien bracht ik de koningin terug in het proefbuisje, samen met twee werksters die zich gemoedelijk gedroegen ten opzichte van de koningin. Na de koningin een drietal minuten op te sluiten met de twee werksters, herintroduceerde ik de koningin opnieuw in het plastiek bakje. Het gedrag van de koningin was nu helemaal veranderd. De koningin ging nu actief op zoek naar het L. niger nest en onderdrukte aanvallen van L. niger werksters. Over deze laatste fase heb ik het volgend filmpje gemaakt; Hierop is te zien hoe de L. niger werksters druk bezig zijn met het zoeken naar broed en hoe de koningin de werksters onderdrukt:

Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Introductie Lasius fuliginosus bij Lasius niger

Bericht door Mika »

Jouw methode werkt in elk geval sneller dan de mijne: bij mij zitten de gynes nog apart in een buisje in de koelkast, en ik heb ze een dag langer. Veel werksters heb ik niet kunnen vinden, en ze hebben dan nog een hele partij mannetjeslarven en poppen bij zich.
DUCKDUCKGO!
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Introductie Lasius fuliginosus bij Lasius niger

Bericht door JimmyVe »

Goed gezien. ;) Het is te hopen dat dit succes heeft.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Introductie Lasius fuliginosus bij Lasius niger

Bericht door McK »

Bij mij is het eindelijk ook gelukt, alleen heb ik nog geen eitjes gezien.
We are always running for the thrill of it.
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Introductie Lasius fuliginosus bij Lasius niger

Bericht door Faerun »

Klein vraagje. Ik lees dat normaal gesproken L. fuligininosus parasiteert op L. umbratus of L. mixtus, welke zelf parasiteren op L. niger.

Even snel een bron gezocht: http://www.formicidae.be/koloniestichting.htm

Het is dus ook mogelijk om ze direct te laten parasiteren op L. niger?

Weten jullie of dit enig effect heeft op de kans op succes voor de parasiet?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Introductie Lasius fuliginosus bij Lasius niger

Bericht door XToF »

Ik ben ervan overtuigd dat een L. fuliginosus koningin erin slaagt om een L. niger nest over te nemen. Of deze overgenomen kolonies er telkens in slagen om een succesvolle L. fuliginosus kolonie op te starten, trek ik vanuit onze ervaringen in kunstmatige omstandigheden op deze moment al iets meer in twijfel. Vorig jaar beschikten we over twee succesvolle kolonieovernames. Een van deze twee koninginnen bracht enkel mannetjes voort, waaruit kon geconcludeerd worden dat de koningin geen paring had ondergaan. Het verloop van de andere koningin, kun je nog eens nalezen op de blog van Mika: http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=30&t=446. In deze blog zul je verder informatie vinden omtrent je vraag.

Dit jaar probeer ik het opnieuw met L. niger werksters. Tot nu toe is er een normaal verloop van het broed.
Plaats reactie