Lasius fuliginosus

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

Ik heb daarjuist een koningin kunnen vangen van deze soort, ik weet dat deze parasiteert op Lasius umbratus, maar aangezien ik deze niet voor handen heb zou ik het willen proberen met Lasius niger.
Enige tips?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door XToF »

Je hebt de kans om heel interessant gedrag te observeren. Om de Lasius fuliginosus koningin te laten adopteren door Lasius niger werksters, zou ik je aanraden om de methode te volgen die ik hier heb beschreven. Veel succes en veel observatieplezier!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

Inderdaad, ik ga het ook op die manier doen ;)
Zal wel een geduldwerkje zijn om alle werksters uit de bak te halen die vijandig gedrag vertonen.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door XToF »

Ik begrijp dat het niet heel duidelijk is wat ik heb geschreven over het verwijderen van vijandige werksters. Je hoeft niet alle werksters te gaan onderzoeken of ze zich al dan niet vijandig gedragen. Laat de koningin even rondlopen in het bakje en als je ziet dat er zich bepaalde werksters in eerste instantie vijandig gedragen, dan haal je die eruit. Nadat de koningin de aanvallen met feromonen begint te onderdrukken, zullen alle werksters zich onderdanig gedragen. Toch kan het af en toe nog zijn dat je werksters ziet bijten in de achterste poten van de koningin. Dat is ook te zien op het einde van het filmpje. Uiteindelijk zal dit bijtgedrag ook verdwijnen. Zorg ook voor een buisje in het bakje waar de L. niger wersters het broed kunnen onderbrengen. De koningin zal zich na een tijdje naar het broed verplaatsen en op die moment is de kolonie stichting geslaagd.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

Ok, de stichting is tot nu toe gelukt, de koningin wordt niet meer aangevallen en blijft de hele tijd bij het broed.
Het kan nog altijd alle kanten uitgaan natuurlijk.

Fotootje.

Afbeelding
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door XToF »

Goed nieuws! Veel veranderingen zullen er niet meer gebeuren. Ik zou je wel aanraden om de poppen van de geslachtsdieren eruit te halen. De grote poppen zijn jonge koninginnen, de tussenmaat zijn meestal mannetjes en de kleintjes mag je laten liggen. Probeer nu zoveel mogelijk L. niger werksters te recupereren van de originele kolonie.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

XToF schreef:Goed nieuws! Veel veranderingen zullen er niet meer gebeuren. Ik zou je wel aanraden om de poppen van de geslachtsdieren eruit te halen. De grote poppen zijn jonge koninginnen, de tussenmaat zijn meestal mannetjes en de kleintjes mag je laten liggen. Probeer nu zoveel mogelijk L. niger werksters te recupereren van de originele kolonie.
Ik was al bezig met de koninginnenpoppen er uit te halen ;)
Is het wel verstandig om Lasius niger werksters van de andere kolonie te introduceren, gaan deze de koningin niet vijandig behandelen?

EDIT; Het was trouwens geweldig om te zien hoe de L. niger werksters keer op keer de koningin aanvielen, deze moest maar één keer haar kop draaien en ze lieten los, het heeft zo een half uur geduurd tot er niks meer gebeurde.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door XToF »

Neen zeker geen werksters van een andere L. niger kolonie gaan introduceren, enkel van de kolonie waaruit je nu broed en werksters hebt gehaald.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

XToF schreef:Neen zeker geen werksters van een andere L. niger kolonie gaan introduceren, enkel van de kolonie waaruit je nu broed en werksters hebt gehaald.
Ik bedoelde ook de originele hoor ;)
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door XToF »

:) Ik had 'een' andere kolonie gelezen hehe :) .
Normaal zou dat geen probleem mogen vormen. Ik moet daarbij wel vermelden dat ik het zelf nog niet heb uitgeprobeerd. Belangrijk is om de koningin te omringen met zoveel mogelijk werksters. Wat je kunt doen is er eerst een tiental nieuwe werksters bijvoegen en observeren wat er gebeurt. Als er geen opmerkelijke dingen gebeuren, kan je geleidelijk meer werksters introduceren.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

En ja hoor, het is gelukt, de koningin wordt omsingeld door werksters en non-stop gelikt, uw manier is echt wel de beste, bedankt voor de tips ;)
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door XToF »

De volgende dagen zul je merken dat het gaster geweldig zal gaan uitzetten en dan volgen heel veel eitjes. Ik hoop dat de kolonie erin slaagt de Lasius fuliginosus werksters groot te brengen!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

Nog even een vraag, één van de werksters heeft de koningin haar linker voorpoot zwaar toegetakeld en deze staat nu volledig scheef, kan dit kwaad?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door XToF »

Dat valt vrij moeilijk in te schatten. Koninginnen kunnen zonder problemen met vijf poten verder leven. Zo heb ik zelf al enkele jaren twee Camponotus koninginnen die elk een poot zijn verloren.
Mijn ervaring is dat Lasius fuliginosus vrij gevoelig is aan uitval. Vorig jaar overleefden slecht 2 van de 5 koninginnen. Ik hoop dat jouw koningin het zal overleven. De tijd zal het uitwijzen. Als het deze keer niet lukt, maak je dan geen zorgen, er zullen zich nog wel gelegenheden voordoen ;).
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

Minder goed nieuws vandaag, de koningin ligt half kreupel in de buitenwereld.
Ik denk dat ik die tweede lichting werksters er niet had mogen bijzetten, want vanaf dan is het mis gegaan.
Och ja, ik weet nu toch hoe ik het moet doen voor als ik ooit nog een koningin tegen kom :)
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door XToF »

Dat is erg jammer. Heb je de tweede lading werksters de koningin zien aanvallen?
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

XToF schreef:Dat is erg jammer. Heb je de tweede lading werksters de koningin zien aanvallen?
Ja, ze liepen het buisje in en beten haar in de poten, ze deed ook niks om dit tegen te gaan.
Ik heb ze er nog proberen uithalen, maar het was te moeilijk.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door XToF »

Dat is heel vervelend. Ik denk dat ik, in het geval dit bij mij zou zijn voorgevallen, alles wat in het buisje zat, uit het buisje had geschud en de koningin manueel van de aanvallende werksters had bevrijd met een pincet.
Je zal zeker nog koninginnen tegenkomen, zeker nu dat je er meer op zult gaan letten als je bv. over straat loopt ;).
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

Ja, maar ik was niet eens aan het opletten, ik kwam thuis na een slecht examen technologie en plots loopt die voor mijn voeten, ik dacht eerst dat het een grote L. niger werkster was omdat ze zo een klein gaster had :D
Ze is al dood ondertussen trouwens, de L. niger werksters heb ik terug bij hun nest uitgezet.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

Haha, vijf minuten geleden heb ik terug een koningin zien lopen op juist dezelfde plaats, volgens mij moet daar in de buurt een kolonie zijn!

Afbeelding
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door XToF »

Super! Die tweede kans komt sneller dan ik dacht :). Ik hoop dat het deze keer wel lukt ;.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

Het ziet er weer niet goed uit deze keer, de eerste werkster die ze tegenkwam heeft direct een poot afgebeten.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

Ok, ze zit nu in het buisje met een paar werksters.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door Mika »

Ik zou nu toch voorzichtiger te werk gaan. Ze heeft nu toegang tot voedsel, via de werksters, dus ze zal op korte termijn zeker overleven. Voeg dus nog enkel poppen toe, geen werksters meer.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

De werksters zitten nu samen in de buitenwereld en de koningin zit alleen in het buisje, verdorie toch lol
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

De tweede poging is trouwens mislukt, ze hebben twee weken samen gezeten en de koningin begon lichte tekenen van fysogastrie te krijgen, maar op een morgen lag ze dood in de buitenwereld.
Ik ben nu bezig aan de derde poging en op amper drie dagen tijd zijn de beide koninginnen al zo fysogastrisch dat ze precies Lasius niger koninginnen zijn, dus het ziet er heel wat beter uit deze keer.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door Mika »

Ik heb geen flauw idee hoe ver de koninginnen vliegen, maar dat zal zeker enkele honderden meters zijn, misschien zelfs meer dan een kilometer. Het zal sowieso plaatselijk zijn, maar zeker meer dan een paar meters. Het zijn slechte vliegers, maar ze kunnen wel degelijk ladingsplaatsen uitkiezen. Het zal eerder zijn dat ze die plaats een aantrekkelijke landingsplaats vinden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

Ja, we hebben een druivelaar over ons terras hangen en daaronder heb ik ondertussen al 7 koninginnen gevonden, ze vinden de grote bladeren blijkbaar ideaal om te paren.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door McK »

Ik heb er een blogje van gemaakt ;)
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie