Dagboek gezocht

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Dagboek gezocht

Bericht door mn »

Hey,

Ik heb het dan toch gevonden.

Ik had een apart blad waar ik de miertjes op nummerde, hier wat op het blad stond.

Mier 1 tot en met 9 Lasius flavus.
Waarvan 4 en 5 nog deels vleugels hadden.

Mier 9 tot 12 Lasius niger.
Waarvan 12 mijn eerste koningin was en deze is nu de kolonie die in mijn blog besproken word.

Dan nu het dagboek zelf.

Dag 1: Vangst van 9 Lasius flavus koninginnnen en 3 Lasius niger koninginnnen.
Dag 2: Geen eitjes ( ook niet verwacht ).
Dag 3: Miertje 1,3 en 7 hebben 1 eitje. Miertje 10 en 11 hebben 2 eitjes.
Dag 4: Afwezig.
Dag 5: Afwezig.
Dag 6: Mier 1 heeft 5/6 eitjes, mier 3 heeft 10/11 eitjes, mier 6 heeft 13 eitjes, mier 7 heeft 9 eitjes, mier 8 heeft 8 tot 12 eitjes, mier 9 heeft er 4/5, mier 10 heeft 3/4 eitjes, mier 11 heeft er 13 en mier 12 vier tot vijf.
Dag 7: mier 1 heeft 12/13 eitjes,mier 3 heeft 8 eitjes maar het kan zijn dat er een paar op het watje liggen, mier 4 heeft haar vleugels nog niet afgeworpen en nog geen eitjes, mier 5 van hetzelfde, mier 6 is jammer genoeg overleden ze liet 13 eitjes achter, ik twijfelde er aan om ze over te plaatsen naar een andere gyne, mier 7 heeft 7/14 eitjes, mier 8 heeft 9 eitjes of meer, mier 9 heeft 7 tot 15 eitjes, mier 10 heeft 7 had vreemd gedrag ( misschien ziek lees ik hier ) mier 11 heeft 15 tot 17 eitjes, mier 12 heeft 8 tot 9 eitjes.
Ps: besloten om de eitjes te laten liggen, deze zijn allen uitgekomen tot larfjes en gaan schimellen.
Dag 8: Ik heb geprobeert een Lasius flavus gyne te boosten en ja, het lukte, de 3 werksters aanvaarden de gyne + 10 poppen. Verder niet geteld.
Dag 9: Mier 1 heeft 9 eitjes, mier 8 heeft 16/17 eitjes, mier 9 heeft een hoopje eitjes op haar watje liggen dus ik kon ze niet tellen, mier 10 heeft 13/14 eitjes, mier 11 van het zelfde, mier 12 een 8/9 eitjes. ( ps: bij ( gebooste ) mier 3 is 1 werkster uitgekomen.)
Dag 10: mier 1 heeft 9 eitjes, mier 2 nog steeds niets, mier 3 en 4 ook nog niets, mier 7 hoopje eitjes op het watje, mier 8 een stuk of 15 eitjes, mier 11 heeft een 17 tot 19 eitjes, mier 12 heeft er een 15. Dag 10: er kunnen al larfjes aanwezig zijn.

Verder ga ik niet meer typen nu, dat is te veel werk. Ik kan als je het wilt wel 1 of meerdere koninginnen volgen naar het einde, maar alles word te veel werk sorry.

Offtopic: test
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie