Alternatief voor waterbuisje?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
JamesDeKat
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 juli 2009
Leeftijd: 33

Alternatief voor waterbuisje?

Bericht door JamesDeKat »

Ik heb juist mijn eerste koningin(en) gevangen (jeuj), maar ik heb geen proefbuisjes. Dus heb ik ronde doorzichtige kommetjes gebruikt met daarin een flessendop gevuld met een watje en water.

Gaan de miertjes tevreden zijn?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Alternatief voor waterbuisje?

Bericht door Phantom »

Het voordeel van zo'n buisje is dat ze gemakkelijk af te sluiten zijn en een soort van holletje nabootsen. Met het waterresrvoir kunnen ze zelf een ideale plaats zoeken qua vochtigheid en er is maar één uitgang, dus ze zullen zich snel(ler) veilig voelen. Mijn ervaring is dat ze een grote open bak niet fijn vinden en door de stress zelfs mogelijk sterven.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Alternatief voor waterbuisje?

Bericht door Mika »

Ze hebben inderdaad vooral vocht en een kleine ruimte nodig. Je kan ze zelfs huisvesten tussen 2 glazen plaatjes, in een kamertje gevormd door een nat papiertje, dat je tot een worstje hebt gerold, en dat je rondom de koningin legt.

Bij teveel ruimte kan het voorkomen dat ze maar blijven eitjes leggen, die ze door de ruimte verliezen, en daardoor minder goed verzorgen, waardoor ze niet uitkomen, en waardoor de gyne maar eitjes blijft leggen.
DUCKDUCKGO!
JamesDeKat
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 juli 2009
Leeftijd: 33

Re: Alternatief voor waterbuisje?

Bericht door JamesDeKat »

Ik heb wel een laagje grond (ongeveer een centimeter) in het potje gedaan dus normaal gezien zou de gyne zich een beetje kunnen ingraven, maar tot nu toe geen resultaat.
Alvrannn
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 juli 2009
Leeftijd: 28

Re: Alternatief voor waterbuisje?

Bericht door Alvrannn »

Ik gebruik nu een antiek 20e eeuws medicijnflesje, :)
is ook een goed alternatief. :roll:
deinohawk
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 mei 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Alternatief voor waterbuisje?

Bericht door deinohawk »

Totdat mijn bestelling reageerbuisjes binnen is, gebruik ik van die fotobusjes (waar fotorolletjes in zitten).
Gebruikersavatar
pdznl
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 juli 2009
Leeftijd: 38

Re: Alternatief voor waterbuisje?

Bericht door pdznl »

Ik heb een stuk doorzichtige slang gehaald bij een doe-het-zelfzaak. Ik heb deze afgeknipt op 12 a 13 centimeter, in 1 kant een net iets te grote knikker gedrukt, die goed en waterdicht afsluit, en voor de rest behandeld als een reageerbuisje (watjes, water, enzovoort).
Een nadeel is wel dat het aluminiumfolie er wat lastig af te schuiven is (misschien iets anders erom doen). Ik heb mijn koninginnen in een schoenendoos gedaan met een handdoek als vloerbedekking en een handdoek er boven op als afdekken en dat gesloten met het deksel van de doos. Geen folie om de buisjes dus.
De koninginnen hadden allemaal binnen 2 dagen gelegd ( 6 stuks) dus volgens mij gaat dat prima.
Een meter kostte mij ongeveer 2 euro.
Laatst gewijzigd door Floris op 16 jul 2009, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters toegevoegd, doe dat de volgende keer zelf
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Alternatief voor waterbuisje?

Bericht door Mika »

Heel handig!
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Alternatief voor waterbuisje?

Bericht door mpke »

Inderdaad heel handig.
Ik ben nu in Kroatië en al m'n buisjes zijn op, gelukkig heb ik hier ook nog zo'n buis liggen die ik kan versnijden.
Erg handig voor op reis dus.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Plaats reactie