Kunststof formicarium maken

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Kunststof formicarium maken

Bericht door jeffrey432 »

Op reactie van het bijgaande bericht kwam de volgende discussie op gang, over het maken van een kunststof formicarium.
jeffrey432 schreef:Voor het buizennest. Hier een heel mooi informatieve filmpje over de mieren, plus kan je inspiratie opdoen over het buizennest.
Harm schreef:Wel een erg mooi nest in dat stukje video! Denk alleen niet dat het echt praktisch is laat staan uitvoerbaar voor ons.
jeffrey432 schreef:Waarom is dat niet uitvoerbaar voor ons dan?
Je hebt alleen het geld nodig en de goede mieren.
Laatst gewijzigd door Floris op 20 okt 2009, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp afgesplitst
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Buizenformicarium

Bericht door Harm »

Ik weet niet hoeveel geld jij hebt, maar zulks een opstelling is niet bepaald te vergelijken met een ytong nest. Verder zul je het moeten bouwen en kunnen onderhouden. Laat ik het dan zo zeggen: Voor mij niet uitvoerbaar.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Buizenformicarium

Bericht door jeffrey432 »

Oké dat klopt.
Maar ik denk dat ik wel is een keer ga proberen, en dan zo de buizen rond me hele kamer.
Zal waarschijnlijk wel wat kosten maar dan heb je ook wat unieks :mrgreen:
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Buizenformicarium

Bericht door McK »

Met een paar duizend euro kom je niet toe als je het soort nesten wil bouwen uit dat filmpje.
Deze zijn meer bedoeld voor dierentuinen of musea, maar als je geld en tijd hebt, laat je dan maar gaan! ;)
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Buizenformicarium

Bericht door Unexisted »

Het zou opzich wel kunnen. Die verticale buizen in dat filmpje zijn echt overkill. In het midden vind je alleen lucht. Als ze nou meerdere lagen hadden gemaakt ofzo. Lijkt me wel gaaf om te hebben in je kamer.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Buizenformicarium

Bericht door jeffrey432 »

Niet precies zoals die van hun maar gewoon allemaal kleine curver boxen kopen ofzo :D
Haast zelfde effect.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Buizenformicarium

Bericht door Phantom »

Je moet ook bedenken hoe handig het is. Het vergroot de kans op ontsnappen aanzienlijk, omdat je veel meer verbindingen hebt. Daarnaast is het schoonmaken ook niet een pretje.

De kosten van zo'n nest zullen erg meevallen, je moet het wel kunnen maken. Polyacrylaatbuizen kosten niet eens zoveel, daar heb ik zelfs een mooie bron voor gevonden: http://www.kunststofshop.nl. Naadloos lassen van deze buizen is wel erg lastig, dat vereist veel aandacht, kracht en een bijzonder (en) giftig oplosmiddel: Chloroform.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Buizenformicarium

Bericht door Unexisted »

Ik heb wel eens gewerkt met Chloroform. Het lijmen met dat spul gaat ontzettend makkelijk. Als je het op het plexi smeert, wordt dat gedeelte een beetje vloeibaar en het zal na enkele seconden gelijk weer uitharden.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Buizenformicarium

Bericht door Phantom »

Unexisted schreef:Ik heb wel eens gewerkt met Chloroform. Het lijmen met dat spul gaat ontzettend makkelijk. Als je het op het plexi smeert, wordt dat gedeelte een beetje vloeibaar en het zal na enkele seconden gelijk weer uitharden.
Ik vind het erg tegenvallen, om eerlijk te zijn. Chloroform is vloeibaarder dan water en druipt erg gemakkelijk. Dat verpest je las. Bovendien krijg je luchtbelletjes er nooit meer tussenuit, daarom moet je het plexiglas eerst goed laten oplossen, anders kan je het slecht aandrukken en krijg je slechte hechting.

Dit onderwerp ga ik even afsplitsen. Done
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Buizenformicarium

Bericht door Unexisted »

Ik heb alleen ervaring met vlakke vierkante stukken. Ik gebruikte zelf een mal van 90 graden waar ik twee stukken plexiglas indeed. Vervolgens heb ik met een fijne injectienaald het chloroform op de verbinding gespoten. Als je dat goed doet dan zie je dat het chloroform zich netjes verdeelt over de 2 stukken plexiglas. Wat ik dus niet doe is chloroform erop spuiten en dan pas de verbinding maken.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door jeffrey432 »

Plastic vast solderen is nog goedkoper, alleen zit je dan nog met de giftige rook.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Phantom »

Beide werkwijzen vind ik nog niet fijn met het spul. Ik zal binnenkort wel wat foto's plaatsen hiervan, inmiddels kan ik wel goede resultaten verkrijgen. :)
Let er trouwens op dat het chloroform echt volledig uit het formicarium MOET zijn. Deze verbinding is voor veel organismen echt bijzonder giftig.
jeffrey432 schreef:Plastic vast solderen is nog goedkoper, alleen zit je dan nog met de giftige rook.
Hoe wil je dat doen? Door het te verhitten en samen te smelten? Bij plexiglas is de damp niet echt giftig, maar de resultaten worden echt verschrikkelijk lelijk. Met chloroform kan je een onzichtbare las maken, die dus volledig transparant is.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Unexisted »

Chloroform verdampt toch heel snel? Destijds goot ik een klein beetje in een rubber dopje. Dat was na 10 minuten al helemaal verdwenen. Of misschien verwar ik nu 2 stoffen met elkaar. In ieder geval. Kunststof formicaria zijn wel leuk, zolang ze niet bevochtigt hoeven worden toch? Bevochtiging lijkt me vrij lastig.

Ik heb dit geval met een chloroform in elkaar gezet.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Phantom »

Chloroform verdampt snel, ja, met een kookpunt van 61°C. Maar dat maakt dat er snel dampconcentraties ontstaan die niet goed zijn. Zeker omdat de damp erg veel zwaarder is dan gewone lucht, ongeveer een factor 8. Het zal daarom handig zijn om de constructie een paar dagen bij verhoogde temperatuur te laten staan. Goede ventilatie is ook wel handig.

Bevochtiging zal inderdaad niet goed lukken. De functie van zulke formicaria zal voornamelijk presentatief zijn en leuk voor soorten die relatief weinig vocht nodig hebben. Ik denk wel dat dit onderwerp wat duidelijkheid kan brengen over de preventie van ontsnappingen van sommige soorten, zoals Crematogaster scutellaris.

Offtopic: Mooi apparaat heb je gemaakt, maar daar zijn de verbindingen niet zo goed op te zien. Wel lijkt het alsof je de hoeken hebt afgerond, is dat zo? En hoe?
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Harm »

Ik heb ooit eens een Frans nest gezien dat een soortgelijke methode gebruikte. Deze had een aantal ronde kokers als nestruimte, en dunnere buizen als verbindingen tussen deze kamers...
In een aantal kamers had hij onder gaas van die hydrokorrels liggen. Hij kon dan via de bovenzijde door een soort rubbertje met een naald water op de korrels spuiten. Op die manier zorgde hij voor de vochtigheid. Als buitenwerelden gebruikte hij nog grotere kokers die aan de bovenzijde opengesneden waren. Daar was dan wel weer een uitbraakbeveiliging nodig.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Unexisted »

Afbeelding
Afbeelding

Misschien zijn de verbindingen hier duidelijker te zien. Ik heb de hoeken niet afgerond. Het zijn gewoon puntige hoeken.

Ik had niet stil gestaan bij het gevaar van de damp toen ik bezig was met het lijmen met chloroform. De labbeheerder zei het volgende tegen mij: "Hier heb je het Chloroform, wees er voorzichtig mee. Als je per ongeluk het spul in je aderen spuit kan je het schudden." De ruimte was gelukkig wel goed geventileerd. Het lijmen met chloroform is dus goed te doen, maar er moet wel voorzichtig mee om worden gegaan.

Ik zou opzich wel zo een kunststofnest willen maken. Alleen ga ik niet moeilijk doen met het bevochtigen van het nest. Zou er iemand een lijstje kunnen maken van soorten die geschikt zouden kunnen zijn voor deze omstandigheden?
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Harm »

In principe alle soorten die geen vocht in het nest nodig hebben.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Phantom »

Ik denk dat vooral Pheidole pallidula en Crematogaster scutellaris mooie soorten zijn voor in deze nesten. Andere "droge" soorten gedijen ook goed in conventionele formicaria en zijn veel minder ontsnappingsgevoelig. Cataglyphis spp., bijvoorbeeld, zou ik liever in een natuurlijkere omgeving zien.

Ik zie overigens wel een uitdaging. Ik denk dat voor een paar tientjes heel mooie nesten gemaakt kunnen worden.

@Unexisted:
Het blijft een grappig ding :D
Chloroform kan flinke schade aanrichten in de lever, zelfs bij lage concentraties. Scholen mogen de stof eigenlijk niet eens meer hebben. Als anesthesiemiddel is het ook niet meer in gebruik vanwege de bekende gevaren. Zelfs bij mij op de opleiding (vorig jaar, dus ik was derdejaars), Chemie, kon ik met erg veel moeite chloroform krijgen.
Het is voor de particulier wel zonder problemen te bestellen. Ik heb nog ongeveer 800 mL over. Ik heb ongeveer 200 mL met opgelost polyacrylaat om viscositeit wat te vergroten.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Harm »

Uhm Phantom, Pheidole pallidula heeft naar mijn weten juist wel heel veel vocht nodig en is om die reden denk ik niet in een nest als dit niet te houden.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Phantom »

Je hebt gelijk, foutje :D
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door mpke »

Ik vind kunststofnesten prachtig!
Ik heb nu ook als verbindingsstuk voor men bladsnijmieren een plexi buis.
Weet iemand of er buigbare heldere buis ( +/- 1.5cm diameter ) bestaat? ( ik weet dat ze zoiets bij de gamma verkopen, maar dit is echt niet helder genoeg. ) Ik zou dit willen gebruiken om rond een koker te rollen en daar mijn acromyrmex door te laten lopen.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Phantom »

mpke schreef:Ik vind kunststofnesten prachtig!
Ik heb nu ook als verbindingsstuk voor men bladsnijmieren een plexi buis.
Weet iemand of er buigbare heldere buis ( +/- 1.5cm diameter ) bestaat? ( ik weet dat ze zoiets bij de gamma verkopen, maar dit is echt niet helder genoeg. ) Ik zou dit willen gebruiken om rond een koker te rollen en daar mijn acromyrmex door te laten lopen.
Misschien is deze website wel een goede. Deze slangen zijn redelijk transparant, ik gebruik ze zelf als verbindingsstukken (van Conrad). Mijn buizen hebben echter maar een enkele millimeter wanddikte, dikkere wanden kunnen het zicht mogelijk beperken.
De zoekwoorden waar je je in ieder geval op moet richten zullen "PVC", "slang" en "transparant" zijn. ;)

EDIT: de genoemde website is gewoon één van de hits die ik kreeg met de genoemde zoekwoorden. Ik heb geen ervaring met de website of winkel.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Unexisted »

Inkoopactie?

Lijkt me eigenlijk ook ontzettend mooi om een kunststof formicarium te hebben. Past mooi op mijn bureau. Dan moeten we wel een soort uitkiezen die daar zich goed in kan vestigen.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Phantom »

In principe kan dus iedere soort, maar het ligt aan de moeite die je er in wil steken. Een droge soort is gemakkelijker omdat je dan minder rekening hoeft te houden met vocht in het nest. Wel zal ventilatie in alle gevallen belangrijk zijn, om vorming van schimmels te voorkomen.
Je zal ook rekening moeren houden met het schoonmaken van het nest. Als voorbeeld neem ik dan mijn Myrmica rubra, die gooien overal buiten het nest al rotzooi neer. Die oude resten zijn goed uit de buitenwereld zelf te halen, maar de binnenkant van een buis is toch wel lastig te bereiken.

Ik kan trouwens wel wat bedrijven contacteren voor de rubberen buizen, als ik goedkoop grote partijen kan inkopen zal ik ze zelf verkopen op dit forum. Als er geen partijkorting aan te pas komt zal ik de bron gewoon neerzetten (sowieso).



EDIT:
Heeft iemand ervaring met het lijmen/lassen van polystyreen? Dat is ook hoogtransparant maar kan beter gezaagd worden. Als het gelast kan worden is aceton een optie, dat is goedkoop en praktisch onschadelijk voor de mens. Polycarbonaat is denk ik ook een mooi alternatief (erg onbreekbaar), maar daarvan ben ik niet zeker hoe dat gelast moet worden.
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door BerendBassleer »

Bestaat er ook geen andere lasmethodes, zoals met een hoog geconcentreerd alcohol ofzo?

Berend

P.S.: Ik ben misschien van plan om zoiets te maken voor een Crematogaster scutellaris kolonie. Mits ik een lasmethode zou hebben.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Phantom »

Aceton is misschien een mogelijkheid. Alcoholen hebben geen effect op kunststoffen. Ik zou gewoon chloroform aanraden. Dit is prima veilig als je het in de buitenlucht of in een zeer goed geventileerde ruimte doet.
Indien nodig verkoop ik chloroform, de verkrijgbaarheid is dus geen probleem.
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door BerendBassleer »

Bedankt voor de respons Phantom!
Ik denk dat ik ga gaan voor de aceton, we hebben namelijk een pvc-winkel in de buurt die dit namelijk ook verkoopt.

Berend

P.S.: Chloroform mocht ook niet van m'n ouders.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Phantom »

Ik geef geen garantie dat aceton werkt of mooie resultaten geeft. Het oplossen en lassen van kunststoffen is namelijk erg complex.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Unexisted »

Als je alles precies op maat zaagt kan je toch ook gewoon siliconenlijm gebruiken? Ik kan trouwens via school makkelijk aan plexiglas buizen komen. Ze hebben hier buizen met een diameter van 9cm, 2cm en 3cm. Waarschijnlijk hebben ze nog veel meer maten. Het enige wat me tegenhoudt om dit te maken is het feit dat ik niet weet hoe ik een gat krijg van 2 of 3 cm in de grote buis. De meeste boren zijn niet zo groot. Of moet ik het gaan vijlen?

Heeft er al iemand een digitaal ontwerp dat hij wilt delen? Ik ben wel benieuwd hoe jullie het gaan aanpakken.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kunststof formicarium maken

Bericht door Phantom »

Een gaatje maken in plexiglas gaat heel goed met een scherp dremelbitje (en het apparaat natuurlijk).

Siliconen hebben het nadeel dat ze kapotgebeten kunnen worden door bijvoorbeeld Crematogaster scutellaris. Bij lassen moeten ze door puur plexiglas, dat gaat ze niet lukken.
Plaats reactie