Koninginnen zonder werksters

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Koninginnen zonder werksters

Bericht door Unexisted »

Ik heb nu een aantal koninginnen die geen eerste generatie werksters hebben voortgebracht voor de winterslaap. Ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik het beste kan doen. Ik heb twee mogelijkheden:

Eerder uit winterslaap halen. Misschien vergroot dit de kans dat ze toch nog succesvol een kolonie kunnen beginnen.
Rond normale tijd uit winterslaap halen. Dan zijn ze goed uitgerust. Misschien vergroot dit de kans voor een succesvolle kolonie.

Misschien is het ook slim om de werksterloze koninginnen te boosten met poppen.

Wat adviseren jullie om te doen?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Koninginnen zonder werksters

Bericht door Floris »

Ik zou adviseren ze in winterslaap te houden, net als de andere mieren.
Misschien brengen ze komend jaar nog werksters voort. Zo niet, dan niet. In de natuur gebeurt dat ook.
Door ze poppen aan te bieden, zullen ze geen eitjes gaan leggen. Dit zou ik niet aanraden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Koninginnen zonder werksters

Bericht door Unexisted »

Ze hebben wel al eitjes en larven. Maar ik ben bang dat ze te weinig reserves heeft om te halen totdat ze haar eerste werksters heeft. Maar misschien moet ik ze maar gewoon zoals je zegt in winterslaap houden.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Koninginnen zonder werksters

Bericht door Floris »

Als een konining te weinig reserves heeft, kun je haar natuurlijk wat honingdauwsurrogaat en een vliegje voeren.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
deinohawk
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 mei 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Koninginnen zonder werksters

Bericht door deinohawk »

Ditzelfde heb ik ook, alleen weet ik niet hoe het er nu met ze voorstaat aangezien ik al een paar weken niet meer bij ze gekeken heb.
Eentje had wel al 1 werkster voor de winter.
Plaats reactie