formica sanguinea brug?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

formica sanguinea brug?

Bericht door Ben »

Sinds gisteren een kolonie van 30 werksters en 1 gyne van deze soort, en ik vroeg mij af: Kun je met deze soort een houten bruggetje gebruiken om ze van de ene naar de andere buitenwereld te laten lopen?
Ik weet van L. niger dat dit niet lukt (ze vallen er vaak af?), maar hoe zit dat met formica sanguinea?
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: formica sanguinea brug?

Bericht door semar »

Bij mij thuis zijn de Formica Sanguinea veel slechtere klimmers dan Lasius Niger.
Ze vallen steeds van het plafond van de buitenwereld, waar Lasius Niger helemaal geen last van heeft (die lopen op hun dooie gemak over het plafond naar buiten).
Mischien omdat het een grotere mier is en dus zwaarder?

vriendelijke groet

Semar (Dominique)
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica sanguinea brug?

Bericht door XToF »

Een houten brugje is zeker mogelijk. Zet altijd twee buitenwerelden tegen elkaar zodanig dat als ze vallen, ze in een van de twee terecht komen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica sanguinea brug?

Bericht door Floris »

XToF schreef:Zet altijd twee buitenwerelden tegen elkaar zodanig dat als ze vallen, ze in een van de twee terecht komen.
Of dat ze precies over het randje kunnen ontsnappen. ;)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Formica sanguinea brug?

Bericht door Ben »

Ik heb het eens geprobeerd, en er waren er 2 die vielen. Althans, die opeens naast de buitenwereld stonden, heb het niet zien gebeuren ;)
Denk dan toch dat ik dit ga doen, gewoon omdat het er zo leuk uit ziet als ze over zo'n brugje lopen.
Zal de 2 buitenwerelden dan inderdaad naast elkaar zetten, en Floris, jou bericht wis ik gewoon uit mijn geheugen, dan hoop ik verder dat vrouwe Fortuna mij toelacht :]
Nu verder met de ytong waar ik ze in ga doen :) !
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Formica sanguinea brug?

Bericht door mpke »

Ik heb dit een tijdje gedaan met mijn Camponotus substitutus (+/- 2000 werksters) en vanaf dat ik ze een beetje verstoorde lieten ze zich allemaal vallen :?. Dus nu laat ik ze door een buis lopen. :D
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: formica sanguinea brug?

Bericht door semar »

Misschien is het ´zich laten vallen´een verdedegings strategie, als ze onraad bespeuren laten ze zich vallen, en zijn zo in één klap uit het zicht (op het takje) en op een opervlak waar ze minder kwetsbaar(zichtbaar) zijn (de grond).


Vriendelijke groet

Semar (Dominiue)
Plaats reactie