Lasius niger (Salom)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Ik verwacht dat mijn PFTE morgen aankomt :)
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Silke
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Silke »

Salom schreef:
Silke schreef:Haha, erg leuk om te lezen. :D
Ik ben gisteren begonnen met een mierenboerderij, maar helaas is er te weinig ruimte voor een koningin, maar dat komt nog wel. Voorlopig heb ik dus nog alleen maar werksters.

Ik snap je niet helemaal. Hoe kan je nou mieren houden zonder Koningin? Wat is daar dan het nut van?
Dat is inderdaad best onlogisch. Maar het is maar een heel simpel ding van ongeveer 1 cm breed, als ik daar een koningin in zou doen zou ik dat zien als mishandeling voor zo'n mooi en interessant dier. :)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Phantom »

Silke schreef:
Salom schreef:
Silke schreef:Haha, erg leuk om te lezen. :D
Ik ben gisteren begonnen met een mierenboerderij, maar helaas is er te weinig ruimte voor een koningin, maar dat komt nog wel. Voorlopig heb ik dus nog alleen maar werksters.

Ik snap je niet helemaal. Hoe kan je nou mieren houden zonder Koningin? Wat is daar dan het nut van?
Dat is inderdaad best onlogisch. Maar het is maar een heel simpel ding van ongeveer 1 cm breed, als ik daar een koningin in zou doen zou ik dat zien als mishandeling voor zo'n mooi en interessant dier. :)
Zou jij het mishandeling voor jezelf vinden als je in een luxe villa met zwembad wordt gezet? ;) Je kan het ook zo zien: de meeste koninginnen overleven het niet in de natuur, zo red jij er een.
Silke
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Silke »

Zou jij het mishandeling voor jezelf vinden als je in een luxe villa met zwembad wordt gezet? ;) Je kan het ook zo zien: de meeste koninginnen overleven het niet in de natuur, zo red jij er een.
Nee, maar in dat bakje is écht te weinig ruimte.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Phantom »

Hoe groot denk je dat de holtes zijn in een nest in de natuur?
Dynd
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Dynd »

Silke schreef:
Zou jij het mishandeling voor jezelf vinden als je in een luxe villa met zwembad wordt gezet? ;) Je kan het ook zo zien: de meeste koninginnen overleven het niet in de natuur, zo red jij er een.
Nee, maar in dat bakje is écht te weinig ruimte.
Heel lief, maar onnodig hoor. :D
:!: Wat Phantom zegt hierboven ^^
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door mn »

Klopt, ik heb zelf vorige zomer een koningin een nest zien maken onder een steen, ze zit er nu nog steeds, met een 20 werksters, het nest is 2 a 3 cm² groot.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Mijn koningin zit nu met rond de 40 werksters + 30 eitjes (zoiets) op een hoopje. Ook in een buisje van 1/2 centimeter.
De ingang hebben ze vol gestopt met zand, moeten ze zich dooreen wurmen. Zal vast weinig zuurstof door heenkomen. Zeker omdat het ook nog met een buis naar de buitenwereld moet.
Maar blij dat ie is! Hij kon het niet beter hebben. Als je die lach ziet! Daar doe je het voor.


Maar even serieus, in de natuur is het overleven. Bij mij worden ze verzorgd, en krijgen ze voldoende te eten.


Overigens het pakketje is nog niet binnen. De mieren zijn zichzelf door het glas aan het drukken. Het lukt ze niet. Maar wat willen ze nou?
Hebben ze het dan toch niet zo fijn?
"Because from only the wind, we cannot live."-.
kjeld13

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door kjeld13 »

Dat hoeft niet, mieren proberen overal eten te zoeken. Zorg ervoor dat je ze genoeg te eten geeft en het nest vochtig houdt.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

kjeld13 schreef:Dat hoeft niet, mieren proberen overal eten te zoeken. Zorg ervoor dat je ze genoeg te eten geeft en het nest vochtig houdt.
Ik denk dat het aan het laatste ligt.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door zaphero »

Als je het per brief hebt gedaan en niet per pakje, kan het tot 7 werkdagen duren. Dus het kan nog.
Maar bij mij lopen ze ook door de buitenwereld door een kier naar buiten. Ik verwacht dat ik dinsdag een potje fluon kan bestellen.
Even kijken hoelang het bij mij duurt.
zaphero
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Lasius niger (Salom)

Bericht door oblivious »

Je kan eventueel tijdelijk zonnebloemolie op de randen smeren.
Cosmicus
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 augustus 2009
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Cosmicus »

Is het niet handiger om ipv die takjes, gewoon een lang stuk hout te gebruiken? 't is handiger voor grote/wilde prooien.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Cosmicus schreef:Is het niet handiger om ipv die takjes, gewoon een lang stuk hout te gebruiken? 't is handiger voor grote/wilde prooien.
Het is 1 lang stuk hout daar slepen ze het voedsel gewoon makkelijk op, En als het ze niet lukt bijten ze altijd stukjes af en brengen ze die naar boven.
Het is dus 1 lange tak en daaraan heb ik nog 1 kleintje gelegt. Die is puur om het ze gemakkelijker te maken.
zaphero schreef:Als je het per brief hebt gedaan en niet per pakje, kan het tot 7 werkdagen duren. Dus het kan nog.
Maar bij mij lopen ze ook door de buitenwereld door een kier naar buiten. Ik verwacht dat ik dinsdag een potje fluon kan bestellen.
Even kijken hoelang het bij mij duurt.

Het is per brief. Bedankt! Ik dacht al want mijn pakketje was binnen 2 dagen binnen of zo.
oblivious schreef:je kan eventueel tijdelijk zonnebloem olie op de randen smeren.
ik ga die tip zeker gebruiken tot die tijd.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

PFTE is binnen!
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Plaats reactie