Nu nog koninginnen vinden?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Cosmicus
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 augustus 2009
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Nu nog koninginnen vinden?

Bericht door Cosmicus »

Wat ik eigenlijk bedoelde met de genen, is het gedrag van de mieren.
Gezien het feit dat de mieren in gevangenschap veel minder moeite doen om te overleven, zoals het fourageren, nest afschermen tegen regen, natuurlijke vijanden, lijkt het me mogelijk dat ze ander gedrag zullen vertonen. Als ze zich dan met andere kolonies gaan ''vermenigvuldigen'', zullen de nieuwe mieren dan niet ander gedrag vertonen? :ugeek:
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Nu nog koninginnen vinden?

Bericht door hollyghost »

Cosmicus schreef:Wat ik eigenlijk bedoelde met de genen, is het gedrag van de mieren.
Gezien het feit dat de mieren in gevangenschap veel minder moeite doen om te overleven, zoals het fourageren, nest afschermen tegen regen, natuurlijke vijanden, lijkt het me mogelijk dat ze ander gedrag zullen vertonen. Als ze zich dan met andere kolonies gaan ''vermenigvuldigen'', zullen de nieuwe mieren dan niet ander gedrag vertonen? :ugeek:
Naar mijn weten blijven mieren hun gedrag behouden, ook al zijn ze gevangen. Ik denk niet dat ze "lui" gaan worden of zo. Hun heel sociaal systeem is gebaseerd op chemisce signalen die ze aanzetten tot doen van bepaalde dingen en dat is niet verschillend tussen mieren die je in gevangenschap houdt of in de natuur. (correct me if I'm wrong)
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Nu nog koninginnen vinden?

Bericht door Mika »

Cosmicus schreef:Wat ik eigenlijk bedoelde met de genen, is het gedrag van de mieren.
Gezien het feit dat de mieren in gevangenschap veel minder moeite doen om te overleven, zoals het fourageren, nest afschermen tegen regen, natuurlijke vijanden, lijkt het me mogelijk dat ze ander gedrag zullen vertonen. Als ze zich dan met andere kolonies gaan ''vermenigvuldigen'', zullen de nieuwe mieren dan niet ander gedrag vertonen? :ugeek:
Dit is eigenlijk een typevoorbeeld van Lamarckisme versus 'neo-darwiniaanse' evolutie.

Volgens het lamarckisme worden verworven eigenschappen doorgegeven aan de volgende generatie, en volgens het darwinisme zorgen aangeboren mutaties voor een veranderd gedrag. Indien dat gedrag succesvol is, worden de genen doorgegeven aan de volgende generaties, is het dat niet, dan sterven ze uit.

Hierbij gaat het om gedrag dat door genen gecodeerd wordt. Nu: lamarckisme is gewoon fout, en Darwin voerde zelfs mieren aan om logisch te bewijzen dat het Lamarckisme als enige evolutionaire principe onmogelijk was. Werkters zijn onvruchtbaar: dit zou dan een verworven eigenschap zijn, die onmogelijk doorgegeven kan worden. (Leuk he, mieren.) Maar veel mensen (zelfs mensen met enige biologische opleiding, zoals artsen, tandartsen, etc) snappen het verschil tussen beide niet.

Vorig jaar hoorde ik nog van een man ('tandarts') die meende dat mensen minder tenen gingen hebben, omdat we ze minder nodig hebben en dus minder gebruiken: volkomen lamarckisme, volkomen verkeerd, en die mens dacht van zichzelf natuurlijk dat hij inzicht had in evolutie. Hij vond het nodig om het te etaleren.

Ik heb over lamarck en darwin geleerd in de geschiedenisles in het middelbaar, en mijn lerares dacht ook dat ze het verschil kende, maar ze snapte het duidelijk niet. Ik heb het haar dus uitgelegd in de les. Vreemd, zeer vreemd dat mensen het basisprincipe van de biologie, dat eigenlijk niet zo moeilijk is, niet snappen.

Er bestaat een beperkte invloed van de omgeving op een veranderde genimprinting, maar dat wordt ook neodarwiniaans ondersteund.

Om terug te komen op je voorbeeld: het kan goed zijn dat mieren anders reageren op een andere omgeving, maar zeer waarschijnlijk worden ze net weer zo aggressief in de vrije natuur. Bovendien zijn onze kolonies afgeschermd van de evolutie: ze kunnen bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk worden uitgemoord door succesvollere kolonies, want wij beschermen hen daarvoor. Op deze manier is het mogelijk dat wij 'zwakkere' vormen laten overleven, hetgeen weer een argument is om de kolonies niet te laten meedoen aan de bruidsvluchten.
DUCKDUCKGO!
Cosmicus
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 augustus 2009
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Nu nog koninginnen vinden?

Bericht door Cosmicus »

Mika schreef: Om terug te komen op je voorbeeld: het kan goed zijn dat mieren anders reageren op een andere omgeving, maar zeer waarschijnlijk worden ze net weer zo aggressief in de vrije natuur. Bovendien zijn onze kolonies afgeschermd van de evolutie: ze kunnen bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk worden uitgemoord door succesvollere kolonies, want wij beschermen hen daarvoor. Op deze manier is het mogelijk dat wij 'zwakkere' vormen laten overleven, hetgeen weer een argument is om de kolonies niet te laten meedoen aan de bruidsvluchten.
Een buizennest. Met 4 kolonies die maar 1 buitenwereld hebben. Dezelfde buitenwereld. Volgens mij zal dan de sterkste overwinnen.
Dan kunnen een hele sterke kolonie creëren. Die misschien wel met de bruidsvluchten kunnen meedoen.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Nu nog koninginnen vinden?

Bericht door mn »

Cosmicus schreef:
Mika schreef: Om terug te komen op je voorbeeld: het kan goed zijn dat mieren anders reageren op een andere omgeving, maar zeer waarschijnlijk worden ze net weer zo aggressief in de vrije natuur. Bovendien zijn onze kolonies afgeschermd van de evolutie: ze kunnen bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk worden uitgemoord door succesvollere kolonies, want wij beschermen hen daarvoor. Op deze manier is het mogelijk dat wij 'zwakkere' vormen laten overleven, hetgeen weer een argument is om de kolonies niet te laten meedoen aan de bruidsvluchten.
Een buizennest. Met 4 kolonies die maar 1 buitenwereld hebben. Dezelfde buitenwereld. Volgens mij zal dan de sterkste overwinnen.
Dan kunnen een hele sterke kolonie creëren. Die misschien wel met de bruidsvluchten kunnen meedoen.
Wat als geen één van die 4 de sterkste is... En er zijn nog oh zo veel meer factoren die bepalen wie het best aangepast is.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Nu nog koninginnen vinden?

Bericht door Phantom »

Cosmicus schreef:
Mika schreef: Om terug te komen op je voorbeeld: het kan goed zijn dat mieren anders reageren op een andere omgeving, maar zeer waarschijnlijk worden ze net weer zo aggressief in de vrije natuur. Bovendien zijn onze kolonies afgeschermd van de evolutie: ze kunnen bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk worden uitgemoord door succesvollere kolonies, want wij beschermen hen daarvoor. Op deze manier is het mogelijk dat wij 'zwakkere' vormen laten overleven, hetgeen weer een argument is om de kolonies niet te laten meedoen aan de bruidsvluchten.
Een buizennest. Met 4 kolonies die maar 1 buitenwereld hebben. Dezelfde buitenwereld. Volgens mij zal dan de sterkste overwinnen.
Dan kunnen een hele sterke kolonie creëren. Die misschien wel met de bruidsvluchten kunnen meedoen.
Zoals vele malen bediscussieerd op dit forum: het gaat niet om de sterkste. Het gaat om de kolonie die zich op dat moment het best kan aanpassen op dat moment. Wellicht dat één mierenkolonie gewoon wegduikt in z'n nest en het nest volledig afsluit, terwijl de andere kolonies elkaar opvreten. Of misschien raken alle kolonies dermate beschadigd dat ze allemaal uitsterven. Misschien gebeurt er zelfs niets en blijven de kolonies naast elkaar leven.

Al met al: in zo'n kleine omgeving kan je geen natuur nabootsen.
Plaats reactie