Messor Barbarus info?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Messor Barbarus info?

Bericht door vhakazar »

Na veel overredingskracht, mag ik nog een mierenkolonie gaan houden. ;) Nu is mijn oog gevallen op de Messor Barbarus mieren. Hebben die echt een warmte-matje nodig? Zou het mogelijk zijn om ze met een lamp te verwarmen die temperaturen tot 21 graden haalt? Zou ik ze bestellen bij Antstore of raden jullie iets anders aan? Wanneer zou ik hen dan het best bestellen (mij lijkt het meteen na de bruidsvluchten van juli-augustus)? Welke soorten zouden jullie aanraden voor een beginner en eventueel zonder warmtematje (maar wel met een lamp).

Groetjes Vhakazar
exitus acta probat
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus info?

Bericht door efbi »

Als je nog nooit eerder een kolonie gehouden hebt zou ik niet meteen voor Messor Barbarus gaan.
Deze zijn namelijk stress gevoelig en hebben een goeie verzorging nodig die, no offence, een beginner toch niet kan bieden.
Lasius Niger zijn de ideale beginner soort en best leuk om te houden ze slepen hun prooien immers in hun nest enz...
Ze hebben zelfs geen verwarming nodig maar de ontwikkeling van de verschillende stadia/ groei van de kolonie gaat wel veel sneller bij kamertemperatuur of iets hogere temperatuur.
Let op! Een te hoge temperatuur kan het omgekeerde effect leveren.
Binnenkort zijn de bruidsvluchten daar ik stel voor dat je dan een gyne vangt het is immers nog leuker/interessanter om de kolonie stichting vanaf het begin te volgen.

Efbi.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus info?

Bericht door Everio »

Ik ben ook begonnen met Messor barbrus hoor, het is gewoon belangrijk goed voorbereid te zijn en veel geduld te hebben!

Als je gebruik gaat maken van een warmtebron moet je zeker zijn dat die niet te warm wordt. (Denk aan een thermostaat of dimmer. Alhoewel ik geen fan ben van de laatstgenoemde.)

Daarnaast moet je gewoon geduld kunnen hebben om niet elke keer te willen kijken, vooral in het begin. Als je je daar aan houdt kan er echt niet veel mis gaan!

Ik zou je aanraden eens de blogs te lezen en het forum na te zoeken, veel info over Messor barbarus te vinden!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor Barbarus info?

Bericht door mn »

vhakazar schreef:Na veel overredingskracht, mag ik nog een mierenkolonie gaan houden.
Hij heeft dus al een kolonie. Ik denk dat Messor barbarus goed moet gaan, maar dan wel met een betere warmtebron. 21 graden gaat maar de kolonie zal niet snel groeien.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor Barbarus info?

Bericht door vhakazar »

Mmm, dat wordt dus geen M. barbarus. Ik denk dat ik misschien nog 25 °C kan halen met de lamp, maar dat is het dan. Mijn ouders zijn niet gerust in een warmtematje (omdat dat niet afstelbaar is en volgens hen makkelijk ontvlambaar). Bovendien gaat de lamp/matje uit zodra we weggaan en gaan slapen. (dat doe ik nu ook bij mijn huidige kolonie.) Heeft iemand nog suggesties voor soorten?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus info?

Bericht door Everio »

Ik zou de werking van een warmtematje eens opzoeken, geeft warmte af aan de omgeving en niet aan de lucht... zo veilig als maar kan... maar goed ik weet hoe ouders kunnen zijn ;)
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus info?

Bericht door efbi »

Sorry mijn fout :oops:
Zal beter lezen in het vervolg ;)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor Barbarus info?

Bericht door vhakazar »

Misschien mag een warmtematje wel (ouders = onbegrijpelijk) ;) Wanneer is het de beste tijd om Messor Barbarus te bestellen?

Welk warmtematje zouden jullie aanraden? ik dacht aan dit om bij een omgevingstemperatuur van +- 19 graden de 30 graden te halen. (Celsius natuurlijk.)
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus info?

Bericht door Everio »

Bijna iedereen op het forum besteld ze bij ter.nl Klik.

7 Watt is wel het minimum ja, ook met het oog op eventueel groter nest... Je moet zelf een afweging maken wat je wilt.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus info?

Bericht door Phantom »

Het verbruik vaneen matje is afhankelijk van het oppervlakte. Een warmtematje van 50 watt geeft per cm2 niet meer warmte dan een matje van 5 watt. Het grotere matje is qua oppervlakte gewoon tien keer zo groot. De warmte die je uit zo'n matje krijgt is sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Op een warme dag (20-25 °C) wordt mijn matje van 7W (zonder thermostaat) met kartonnen isolatie zo'n 30-35 °C. Op een koude dag (10-15 °C) torent de temperatuur ergens tussen de 20-30 °C. Deze temperaturen zijn ook sterk afhankelijk van je isolatie. Met piepschuim (EPS) zal ik waarschijnlijk nog veel hoger kunnen komen.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus info?

Bericht door Everio »

Mijn matje (15 watt) ligt onder de buisjes. Ik heb een thermostaat en ingesteld op 27 graden in het buisje. Ik zie een lampje branden als het matje aan staat, zodra de temperatuur boven de 27 graden uit komt gaat het matje weer uit totdat die onder de 27 graden komt en gaat dan weer aan tot die erboven komt en gaat dan weer uit en zo gaat het maar door.

Maar goed, mijn matje is meer uit dan aan. :)

Ik heb trouwens een goedkope thermometer ernaast hangen van 7 euro, en die zou maximaal 1 graden af mogen wijken, Temperatuur is nu 27,8 met matje uit. Wijkt nu dus maximaal 0,8 graden af. Nu tijdens het typen zakt hij tot 27,6 en lampje gaat branden. Dus dan is die onder de 27 gekomen en gaat nu weer opwarmen.

Erg fijn en geen omkijken naar! :) Koste me wel bijna 50 euro maar ik maak me nu in ieder geval geen druk meer om de temperatuur, waar hij voorheen met gemak boven de 32 graden kwam. (Zonder isolatie, buisjes niet direct op het matje maar een lucht'kussen' ertussen.)
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor Barbarus info?

Bericht door vhakazar »

Zit de thermostaat dan in het matje? Of is het een combinatie van dit en dit ?

En nog een laatste vraag: ;) Wanneer bestel ik mijn Messor Barbarus het best? (Antstore heeft er nu nog).
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus info?

Bericht door Everio »

Het is inderdaad apart, er zijn geen warmtematjes met ingebouwde thermostaat.

Ik had mijn warmtemat van antstore.de. Die werkt niet samen met een dimmer van de gamma. (Echter andere op het forum waaronder Unexisted gebruikt wel een dimmer.) En dan die afstellen met een temperatuurmeter ernaast.

Ik heb deze thermostaat besteld en die doet het perfect met eender welke warmtebron. Ben er zeer tevreden over en na zoekwerk op internet zou dit ook één van de betere thermostaten moeten zijn voor dit soort doeleinden.

Enige minpunt is dat hij niet digitaal is af te stellen, er zit dus een draaiknopje op (wat je ziet op de foto) en die moet je op de juiste temperatuur zetten. (Staat natuurlijk wel temperatuur op aangegeven.) Maar dit zal nooit precies zijn maar op het oog, echter zal dit maximaal 0,1 of 0,2 graad schelen. Te verwaarlozen.

Ter controle heb ik er een temperatuurmeter naast liggen, hierdoor weet ik dat de thermostaat echt goed werkt!

Wat betreft het bestellen, dit kan je nu doen hoor. Ik zou het niet in hartje zomer doen, dan kan het erg warm worden in zo'n tnt busje. :P
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor Barbarus info?

Bericht door vhakazar »

Ok, voor de warmteregeling neem ik dus dit
en als warmetmatje dit. Dan nog een vraagje. Leggen jullie de buisjes (met mieren welteverstaan) rechtstreeks op het warmtematje? Ik zou ze gewoon (als ze nog klein zijn) het buisje in de buitenwereld leggen, die dan verwarmd wordt door een warmtematje tussen het tafelblad en de glazen buitenkant van de buitenwereld te schuiven, en als ze wat groter zijn ze in een verwarmde y-tong huisvesten. Zou het type thermostaat geschikt zijn?

Groetjes Vhakazar
exitus acta probat
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus info?

Bericht door mn »

Ikzelf gebruik geen warmteregelaar, door even de temperatuur in het buisje te meten weet je al hoe warm het er word. Dan moet je alleen zelf nog zien wat het beste is, eventueel leg je iets tussen het buisje en de warmtemat, zeker met warme dagen is dit aan te raden.

Moest je toch iets van warmteregelaar willen, koop je best een thermostaat met display, kost je evenveel. En je kunt er ook meerdere matjes op aansluiten.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus info?

Bericht door Everio »

mn schreef:Ikzelf gebruik geen warmteregelaar, door even de temperatuur in het buisje te meten weet je al hoe warm het er word. Dan moet je alleen zelf nog zien wat het beste is, eventueel leg je iets tussen het buisje en de warmtemat, zeker met warme dagen is dit aan te raden.

Moest je toch iets van warmteregelaar willen, koop je best een thermostaat met display, kost je evenveel. En je kunt er ook meerdere matjes op aansluiten.
De thermostaten die jij bedoelt zijn geloof ik van Repticare. Een groot nadeel van deze thermostaten is dat hij snel kapot gaat. Ergens intern een printplaat of zoiets. (Ik heb het een keer opgezocht maar weet het nu niet meer.) En juist dan vertrouw je op je thermostaat terwijl die dus niet werkt. ;) Het digitale aspect is natuurlijk wel fijner maja geen ramp! Met zoiets heb ik liever meer zekerheid en degelijkheid dan gebruiksgemak. (Zijn ook duurder.)

Verder is die wat vhakazar liet zien ook digitaal, al ken ik geen ervaringen daarvan. (Wou die in eerste instantie ook kopen maar door gebrek aan ervaringen van andere toch maar 10 euro meer neergelegd.) Die keus moet je zelf afwegen natuurlijk!

Kwa verwarming kan je beide manieren gebruiken, als je het buisje op het matje legt kan je beter het matje op het buisje leggen, dan heb je minder last van condens in het buisje. En Messor barbarus kan nog wel eens verdrinken in een druppel vocht!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus info?

Bericht door mn »

Ikzelf heb een thermostaat van Lucky reptile, de Thermo control II, koste me 39 euro.
Digitaal instelbaar, 4 warmtematjes op aansluitbaar, voeler voor boven en onder water.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus info?

Bericht door Everio »

mn schreef:Ikzelf heb een thermostaat van Lucky reptile, de Thermo control II, koste me 39 euro.
Dat merk bedoel ik ja, ik had daar op een reptielen forum gelezen dat ze daar overwegend slechte ervaringen mee hadden. Is natuurlijk geen onomstotelijk feit dat ze slecht zijn, ze zullen zeker effectief zijn maar ik had zodoende gekozen voor de habistat. (Waar overigens 5 jaar garantie op zit.)
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor Barbarus info?

Bericht door vhakazar »

Die Habistat, heeft die een Europese stekker?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus info?

Bericht door Everio »

Jup, offcourse natuurlijk.

mod Floris: 't Is een Nederlandstalig forum. :)
mod Phantom: Bovendien is het "ofcourse".
mod XTof: Just because, euh ik bedoel: Zomaar :P
Plaats reactie