Meerdere gynes verzamelen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Meerdere gynes verzamelen

Bericht door Lvet »

Ik heb een Lasius niger gyne die eitjes heeft gelegd (ik begin net met deze hobby), is het nodig om meer gynes te verzamelen in meerdere reageerbuisjes om de kans op een kolonie te vergroten? Of is de kans groot dat mijn enige gyne het wel overleeft? Indien ik wel meer gynes moet vangen, mogen deze bevrucht worden door mannetjes uit dezelfde oorspronkelijke kolonie? Nu er een bruidsvlucht bezig is in de tuin, zijn er natuurlijk genoeg gynes en mannetjes voorhanden, maar zij zijn allemaal onbevrucht.
Laatst gewijzigd door Lvet op 17 jul 2010, 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Gynes verzamelen

Bericht door BerendBassleer »

Lvet schreef:Is het nodig om meer gynes te verzamelen om een kolonie te kunnen stichten?
Wel hangt er vanaf welke soort het is, als je een Lasius niger koningin hebt gevangen moet deze apart zitten. Maar bij Myrmica rubra is het aangeraden enkele gynes bijeen te doen aangezien ze polygyn zijn. Je kan wel eventueel enkele poppen uitgraven uit een kolonie in je tuin.
Lvet schreef:Mogen deze bevrucht worden door mannetjes uit dezelfde oorspronkelijke kolonie?
Ik denk niet dat dit kan, omwille van inteelt.

Groeten,
Berend
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Gynes verzamelen

Bericht door Lvet »

BerendBassleer schreef:
Lvet schreef:Is het nodig om meer gynes te verzamelen om een kolonie te kunnen stichten?
Wel hangt er vanaf welke soort het is, als je een Lasius niger koningin hebt gevangen moet deze apart zitten. Maar bij Myrmica rubra is het aangeraden enkele gynes bijeen te doen aangezien ze polygyn zijn. Je kan wel eventueel enkele poppen uitgraven uit een kolonie in je tuin.
Het is een Lasius niger, ik weet dat deze soort met meerdere gynes een kolonie kan beginnen (pleomotrose), maar dat uiteindelijk slechts 1 koningin aanvaard zal worden door de kolonie (secundaire monogynie). Bron: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=45&t=167
Maar dat is niet wat ik bedoelde, ik start de kolonie gewoon monogynisch. Maar is het nodig om meerdere kolonies te starten (dus meerdere gynes verdeeld over meerdere reageerbuizen)? Ik vraag dit omdat ik bang ben dat er iets met mijn koningin gebeurt, dan zit ik namelijk plots zonder kolonie. Of is de slagingskans tot een kolonie groot bij deze soort?
BerendBassleer schreef:
Lvet schreef:Mogen deze bevrucht worden door mannetjes uit dezelfde oorspronkelijke kolonie?
Ik denk niet dat dit kan, omwille van inteelt.

Groeten,
Berend
Okee, duidelijk. Het is dus makkelijker om op zoek te gaan naar reeds bevruchte koninginnen. Dank!
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Meerdere gynes verzamelen

Bericht door Phantom »

Het kan nooit kwaad om met meerdere kolonies tegelijk te beginnen. Dan kan je bovendien een goede kolonie kiezen. Er zit vaak nogal verschil in het succes per gyne. Sommige gynes brengen misschien maar vijf nanitici ter wereld, terwijl andere gynes er soms wel 20 ter wereld brengen. Voor de uiteindelijke groei zegt dit niet veel, maar het levert vaak wat meer activiteit op en dus kijkplezier. :)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Meerdere gynes verzamelen

Bericht door Lvet »

Okee, ik heb alweer een tweede reageerbuis klaargelegd, als ik weer een gyne kan vinden dan gaat ze daar in. :D
Mijn huidige gyne heeft zo'n 15+ eitjes gelegd, het is natuurlijk moeilijk tellen op zo'n hoopje. Ik ben van plan een logboek bij te houden in Excel, waarin ik ook de aantallen eitjes, larven, poppen en werkster wil tellen en noteren. Misschien dat daar interessante bevindingen uitrollen, grafieken enzo. Maar ik weet dat het gekkenwerk is, dus ik weet niet hoeveel succes zo'n logboek zal hebben.
Is het heel erg als ik regelmatig naar mijn koningin kijk? Ik doe het zo rustig mogelijk, maar er komt dan natuurlijk wel licht naar binnen. De gyne lijkt zich er niks van aan te trekken en blijft gewoon doen waar ze mee bezig was.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Meerdere gynes verzamelen

Bericht door Phantom »

Lasius niger-gynes zijn Lasius niger-gynes. Die doen wat ze willen en trekken zich niets aan van de omgeving. Zodra er nanitics zijn zullen die in paniek raken, maar de gyne doet dat niet zo snel.

Een logboek bijhouden lijkt een leuk idee, maar zodra de eerste werksters er zijn wordt het een chaos. Je mag het altijd proberen, maar bij meer dan 20 eitjes wordt het toch wel lastig tellen in de witte massa. Zeker als de gyne elke dag nieuwe eitjes gaat leggen.
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Meerdere gynes verzamelen

Bericht door BerendBassleer »

Dat zou eens mooi zijn. Probeer het eens.
Alleen van zodra je de werksters niet meer kan tellen wordt het erg moeilijk om het bij te houden. Het zelfde geld voor poppen, larven en eitjes!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Meerdere gynes verzamelen

Bericht door Lvet »

Phantom schreef:Lasius niger-gynes zijn Lasius niger-gynes. Die doen wat ze willen en trekken zich niets aan van de omgeving. Zodra er nanitics zijn zullen die in paniek raken, maar de gyne doet dat niet zo snel.
Betekent dat ook dat ik een Lasius niger nest niet per se donker hoef te houden? Ik dwaal weer een beetje af van het onderwerp, maar ik ben natuurlijk al helemaal aan het brainstormen over een formicarium.
Phantom schreef:Een logboek bijhouden lijkt een leuk idee, maar zodra de eerste werksters er zijn wordt het een chaos. Je mag het altijd proberen, maar bij meer dan 20 eitjes wordt het toch wel lastig tellen in de witte massa. Zeker als de gyne elke dag nieuwe eitjes gaat leggen.
BerendBassleer schreef:Dat zou eens mooi zijn. Probeer het eens.
Alleen van zodra je de werksters niet meer kan tellen wordt het erg moeilijk om het bij te houden. Het zelfde geld voor poppen, larven en eitjes!
Dit is me inderdaad al opgevallen, de 15 eitjes die mijn gyne nu heeft zijn al lastig te tellen. Ik hoop dat het een beetje werkt met schattingen, zoniet dan houdt het op. Het gaat vooral om de trend, hoe de kolonie groeit e.d.
Maar we zullen zien, het lijkt me in ieder geval leuk om data bij te houden van de kolonie, in plaats van er alleen naar te kijken. Een beetje onderzoek kan nooit kwaad. Als ik geen aantallen kan tellen zijn er nog zat andere dingen die te bestuderen zijn. :)
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Meerdere gynes verzamelen

Bericht door Phantom »

Lvet schreef:Betekent dat ook dat ik een Lasius niger nest niet per se donker hoef te houden? Ik dwaal weer een beetje af van het onderwerp, maar ik ben natuurlijk al helemaal aan het brainstormen over een formicarium.
Juist. L.niger is één van de (weinige?) soorten waarbij dit zonder problemen kan. Het kan echter nooit kwaad om het een beetje te verduisteren en pas op met zonlicht.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Meerdere gynes verzamelen

Bericht door Lvet »

Phantom schreef:
Lvet schreef:Betekent dat ook dat ik een Lasius niger nest niet per se donker hoef te houden? Ik dwaal weer een beetje af van het onderwerp, maar ik ben natuurlijk al helemaal aan het brainstormen over een formicarium.
Juist. L.niger is één van de (weinige?) soorten waarbij dit zonder problemen kan. Het kan echter nooit kwaad om het een beetje te verduisteren en pas op met zonlicht.
Oh dankje! Ik ben me nu al best lang aan het verdiepen in mieren, maar nergens heb ik dit zwart op wit zien staan. Ik zat al te denken, waarom dekken sommige mensen wel hun nest af en andere niet?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Meerdere gynes verzamelen

Bericht door Everio »

Lvet schreef:Ik hoop dat het een beetje werkt met schattingen.
Je zal best resultaten hieruit krijgen, maar verwacht niet dat je resultaten valide en betrouwbaar zijn. Verrassende resultaten zou je hier dus ook niet uit kunnen/ mogen krijgen. Omdat je onderzoek simpelweg niet valide en betrouwbaar is. ;)

Maar goed, voor jezelf is het wel leuk om bijvoorbeeld te kijken hoe snel de verschillende broed stadia's duren. Bij mijn Messor barbarus was er al snel een chaos en vanaf 15-20 werksters moest ik al echt schattingen maken, nu begin ik er niet eens meer aan en dan heb ik ze pas van eind april.
Plaats reactie