Lasius niger doet raar?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Lasius niger doet raar?

Bericht door vhakazar »

Mijn kolonie Lasius niger (25-50 werksters) doet raar. Het lijkt alsof ze bezig zijn met de grote schoonmaak. Ze slepen stukjes afval en zand uit hun buisje en gooien dat in de buitenwereld. Bij dat "afval" zitten echter ook dode werksters( ik vermoed ouderdom, want het is de eerste generatie). Enkele werksters blijven die dode exemplaren en één naaktpop naar buiten smijten, terwijl enkele anderen ze pertinent naar binnen dragen. Moet ik me zorgen maken? Is dit wel normaal?

P.S. Mijn mieren hebben in hun buisje het waterreservoir uitgedronken en zijn achter het watje gaan wonen :shock: . Ik zou ze graag verhuizen naar een y-tong nest met één kamer van 4x3. Kan dit? De y-tong is via een slang verbonden met de buitenwereld. Het gat bevindt zich ettelijke centimeters boven de grond, kan dit kwaad? (het is zo'n bak van Antstore). Om te verhuizen zou ik dan gewoon het watje eruit mogen halen en het buisje aan de slang bevestigen?

Groetjes, Vhakazar
exitus acta probat
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger doet raar?

Bericht door jkinkie »

Dit heb ik ook wel eens ,dan krijgen een aantal een schoonmaakdrang en slepen zowat alles naar buiten en dan zijn er ook nog een aantal die het gewoon weer naar binnen slepen.

Heb je wel de ideale plek gemaakt in het Y-tong zodat ze er in willen wonen want soms willen ze niet graag verhuizen,denk aan licht/vochtigheid/warmte.(vooral wamte is belangrijk)
Plaats reactie