Hallow... (rjtwins)

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rjtwins
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 september 2010
Locatie: Borculo, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 31

Hallow... (rjtwins)

Bericht door rjtwins »

Hello allemaal

Mijn tweeling broer en ik hebben net de mier als huisdier genomen (Lasius niger), ik ben op het idee gekomen via de Quest.
Toen ik wat meer informatie over mieren en het houden van deze interessante en bedrijvige beestjes zocht kwam ik hier terecht en besloot me maar aan te melden.

Ik zal dan ook hier en daar wat vragen gaan stellen en ik hebeen blog gestart onder Lasius niger.

groeten
Rjtwins
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Hallow... (rjtwins)

Bericht door ameiseman »

Welkom op het forum :)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Hallow... (rjtwins)

Bericht door Phantom »

Welkom op het forum. Ik zag dat je een apparaat van mierenboerderij.nl had aangeschaft. Jammer dat je niet eerder op dit forum was gekomen, want zo'n opstelling is niet nodig om te beginnen met mieren.

In ieder geval welkom op het forum. Lasius niger is slechts het begin. ;)
Gebruikersavatar
rjtwins
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 september 2010
Locatie: Borculo, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Hallow... (rjtwins)

Bericht door rjtwins »

Ik heb dat gezien je makkelijk een nest/buitenwereld zelf kan bouwen (dit ant world ding kost ongeveer 20 euro :? ).
Misschien later als de kolonie wat groter is, ik vind deze setting wel ideaal voor bij mij.
De kolonie staat namelijk in de studeerkamer in mijn huis (zo kan ik er lekker naar kijken), er is daar niet zoveel ruimte.

Ik heb trouwens nog een vraag, ik weet dat deze al een paar keer genoemd is maar toch.
Hoeveel eten deze beestjes (22 werksters + koningin + veel eitjes) ik heb ze de afgelopen 3 dagen 2 fruitvliegjes gegeven en suikerwater aan geboden.
Ze namen de fruitvliegjes meteen mee naar het afgedekte gedeelte van de buis, het suikerwater heb ik ze nog niet zien aanraken (30% suiker oplossing).
Enig advies op wat ze te voeren en hoeveel in dit begin stadia van de kolonie.

Ook zou ik wat advies willen op het verhuizen van de mieren, ik wil ze namelijk liever in het ant world nest hebben.
In dat gedeelte kun je ze veel beter zien graven.
Is het verstandig om ze nu al te laten verhuizen en hoe ?

Groeten Rjtwins
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Hallow... (rjtwins)

Bericht door Everio »

Hoe je ze laat verhuizen staat ook uitgelegd in de FAQ. (Voor een uitgebreide uitleg daar even kijken.)

Kort gezegd komt het er op neer dat je het oude nest ongunstig moet maken en het nieuwe nest zo gunstig als maar kan. Nieuwe nest goed verwarmen en donker houden. Oude nest belichten, kouder dan nieuwe nest.

Mieren proberen zelf de meest geschikte locatie te zoeken. Aan jou de taak om dit voor hen te creëren.

Ze eten wat ze nodig hebben, met larven eten ze meer uiteraard. Werksters leven voornamelijk op suikers. (Verrichten arbeid en dan zijn suikers een goede voedingsbron.)

Succes en welkom!
Gebruikersavatar
rjtwins
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 september 2010
Locatie: Borculo, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Hallow... (rjtwins)

Bericht door rjtwins »

Ten eerste will ik mij ever verontschuldigen voor mijn slechte gramatica en spelling (en alles wat met geschreven taal te maken heeft)
Ik doe mijn best om alles goed te typen, maar ik heb dyslectie en het gaat dus soms mis.

Ten tweede dank jewel voor de info, ik heb nog een vraagje.
Ik heb op weer een beetje zitten rond neuzen op het forum, een van de leden had het over een warmte deken/kleet/iets in die richting.
Hij beweerde dat het de groeisnelheid van je colonie aanzienlijk kan versnellen (van 30 dagen vanaf ei tot volgroeit mier naar 15).
Is dit aanteraden ?, ik probeer mijn mieren in een rustige (natuurlijke) niet al te stresvolle omgeving te laten leven.
BV :
Ze bouwen een nest met zand dat ze uit het ant world ding halen (zie blog), dit laat ik toe omdat het ten eerste leuk vind om te zien hoe die beestjes steentjes vershouwen.
en ten tweede will ik het natuurlijk gedrag in stand houden.
Zal zo iets (warmte deken) hun natuurlijke gang (winterslaap in dit geval) verstoren ?
En is het echt zo dat het de groeisnelheid van je kolonie aanzienlijk versneld ?

groeten rjtwins
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Hallow... (rjtwins)

Bericht door Everio »

De mieren vertoeven beter als het warm is, de stofwisseling gaat sneller en zo ook de ontwikkeling. Dus ja dit zal echt aanzienlijk toenemen.

Wat betreft de winterslaap kan je dit zelf beslissen, rond december kan je ze tot maart in de koelkast plaatsen. De stofwisseling neemt af als het koud is en ze zullen bijna allemaal in het nest gaan zitten bij het broed en de winter uitzitten. Als jij ze verwarmt houdt heb je kans dat ze niet in winterslaap gaan wat de kolonie niet ten goede komt. Echter de meeste inheemse soort, en dus ook Lasius niger zal zelf aangeven wanneer zij in winterslaap willen en gaan, verwarmen van het nest heeft dan niet veel nut.

En toch, al deze informatie is rijkelijk te vinden op het forum, wat zoekwerk en gewoon veel topics lezen zal mee helpen aan je kennis te vergroten.
Gebruikersavatar
rjtwins
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 september 2010
Locatie: Borculo, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Hallow

Bericht door rjtwins »

Nog maals bedankt voor de informatie. :D

Dat klopt inderdaad, alle info is hier te vinden.
Het probleem voor mij is dat er (naar mijn weten) veel tegenstrijdige informatie op de forums staat.

Bijvoorbeeld :
Bij voeding van de Lasius word op verscheidene topics aangeraden om honingdauw te geven, terwijl op andere topics gezegd word dat dit af te raden is.
Ook is er veel tegenstrijdigheid van de ene op de andere mieren houder, ik ben bijvoorbeeld in contact met een ervaren mierenhouder die niet actief is op dit forum, hij raad soms hele andere dingen aan dan hier.

Daarbij komt weer dat ik nieuw ben in het houden van mieren en dus geen flauw idee heb wat beter/goed is. :?

Dit is de rede dat ik om jullie advies persoonlijk vroeg.
Ik hoop dat jullie hiervoor hebben.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hallow... (rjtwins)

Bericht door Floris »

Honingdauwsurrogaat is goed, er is hier en daar wat twijfel over het gebruik van honing (dat is iets heel anders dan honingdauw).
Als je vertelt over welke zaken er verder verwarring bestaat, kunnen we dat vast ook ophelderen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
rjtwins
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 september 2010
Locatie: Borculo, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Hallow... (rjtwins)

Bericht door rjtwins »

Danjewel voor jullie help, als er nog wat is vraag ik het hier.
Ik heb tot nu to 1 recept gevonden voor honingdauwsurrogaat, de ingredienten (vooral het anminozuur) zijn soms wat moeilijk te verkrijgen, als jullie me daar me kunnen helpen of me kunnen linken naar een ander topic over dit onderwerp ?

groeten rjtwins

Edit :

Ik heb het recept nog eens doorgekenen, in het topic stond dat één van de leden Aminobolan (precies een ampul, van Sanas) verkocht ?
Weet een van jullie mischien wie dat is en of diegene dit nogsteeds doet ?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hallow... (rjtwins)

Bericht door Floris »

Je kunt een bericht plaatsen in het forum 'gevraagd' in de hoop dat iemand dat nog heeft. Aminobolan is niet meer dan veelgebruikt voor honingdauwsurrogaat. Andere vloeibare aminozuurproducten kun je ook gebruiken. Voor ons is het onhandig dat de buisjes niet per stuk te koop zijn.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie