Formicarium onuitbreekbaar maken

Vragen en info over kunstmatige nesten
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

Hallo, ik heb nu verschillende methodes gelezen over mierenuitbraakpreventie als fluon, talk, waterbarriere en zelfs elektriciteit. Ook heb ik over mensen gelezen die alleen een deksel op hun buitenverblijf hebben, maar dit lijkt me voor de mieren niet erg prettig.

Nu krijg ik binnenkort een beginnende kolonie Lasius niger, en heb gelezen dat die over fluon en talk heen konden lopen, en anderen hadden daar geen last van. Wat kan je het beste voor deze kleine goed klimmende mier doen? Ik heb trouwens geen idee waar je flun kan kopen, tenzij je het weet ik veel waar vandaan wil bestellen.

Dan heb ik zelf nog een vraag: Kunnen de mieren door horregaas heen? Waarschijnlijk wel, maar weet iemand ook of ze door benzinegaas heen kunnen? Dat schijnt het hardste en meest fijne gaas te zijn wat er is, gebruikt voor de kweek van vele soorten insecten. Alleen ook hier weer het probleem, ik kan het niet zo snel vinden.


Ik hoop dat jullie mij hier wat goed advies over kunnen geven.
Alvast bedankt,

Kevin.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Phantom »

Ik gebruikte normaal gesproken talk. Maar omdat ik geen zin heb om dat elke paar maanden te vervangen heb ik er nu een deksel op zitten dat ik elke dag even open maak. Maar talk werkt dus prima, zolang je het er niet vanaf stoot. ;)

Benzinegaas is perfect tegen ontsnappende mieren, maar erg duur. Gewoon (plastic) horregaas is te grootmazig voor L.niger. De soorten waar het wel fijn genoeg voor is, bijten gemakkelijk door het plastic. Ik heb grootmaziger metaalgaas gevonden dat mijn Camponotus sp. kolonie nu wel goed binnenhoudt.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Everio »

Ik heb ook nog een stuk 0,2mm maziggaas. (Benzinegaas.)

Dit is wel prijzig ja, samen met fluon kan je dit kopen op www.antstore.de.

Echter met een beetje gegoogle zou je fijnmazig gaas ook zo kunnen vinden. (Let er wel op dat het dan roestvrij staal is.)

Echter, talk volstaat prima. Wil je het extra goed aanpakken doe je dit op een plafond stuk. (Onderste boven.) Daarnaast hoe breder jij de strook talk maakt hoe moeilijker het wordt om het hele stuk te overbruggen.
kjeld13

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door kjeld13 »

Ik gebruik vliegengaas voor mijn krekels, dat gaas wat je in je vensters kan zetten zodat er geen insecten binnenkomen.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

Oke dank jullie wel, talk lijkt me voorlopig goed genoeg dan. Maar voor een beginnende kolonie (op 2 handen te tellen) zal het dus volstaan om de deksel er elke dag even af te halen? Dan denk ik toch dat ik van dat gaas prefereer en dan ga ik dat gewoon zoeken in de winterrust, als de beestjes koel en non actief zijn.

Dank voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Floris »

Een nest heeft ventilatie nodig om schimmelvorming tegen te gaan. Het deksel er dagelijks even afhalen is daar niet voldoende voor. Wanneer de kolonie groter is, zullen ze tijdens deze momenten evengoed naar buiten rennen.
Gaas werkt ook, maar Lasius niger heeft niet veel ruimte nodig om zich door naar buiten te wurmen, denk aan minder dan een millimeter.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Phantom »

Talk is inderdaad een veel betere oplossing dan een deksel. Vandaag heb ik weer ondervonden waarom deksels (ook met gaas) onhandig zijn: er liep opeens een mier over mijn muur: het deksel was niet goed afgesloten.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

Nogmaals bedankt, talk kon je toch bij een aphoteker halen ofzo? Hoeveel geld ben ik daar (geschat) ongeveer aan kwijt?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Phantom »

Voor ~3 euro kan je genoeg talk halen voor jaren gebruik. Ik heb de ongeparfumeerde talk van Metho10, maar iedere ander merk zal ook voldoen. Wij raden ongeparfumeerd aan, omdat parfums onbekende stoffen kunnen bevatten waar mieren niet tegen kunnen.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

Oke, ik schrijf het op. 3 euro is niet veel. En je moet het mengen met alcohol 70% toch? Als mijn ma zo iets neit heeft, kan ik dan wat anders gebruiken of waar moet ik dat anders kopen?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Floris »

Alcohol is ook te koop bij drogist of apotheek. Deze informatie is te vinden op het forum.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

Alcohol heb ik niet zien staan, waarschijnlijk overheen gelezen, maar hartstikke bedankt, dan ga ik morgen even langs de aphoteek of drogist.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door jeroenbeekman »

Je kunt in theorie alles gebruiken zo lang het niet schadelijk voor de mieren is maar wel snel verdampt, alcohol is dus perfect. Dat is het punt eigenlijk, je wilt een zachte laag die er bij de kleinste beweging afvalt dus dat mieren er niet verder kunnen lopen.
Toch vereist het wel wat ervaring voordat je een goede talk laag aanbrengt of je hebt echt geluk, bij mij ging het een aantal keren wat minder goed :D
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

Hahaha nou, ik hoop dat ik geluk heb, want als mijn ma merkt dat er ook maar 1 mier uit dat bakje kan komen moet alles gelijk weer weg, ze vind het niet erg prettig :)
Heeft het nog ergens mee te maken dat ze er dan wel overheen kunnen lopen? Dikte, oneffenheden enz.?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Phantom »

Als ze er overheen kunnen lopen is dat een teken dat het talk te dicht opeen gepakt zit. Naar mijn ervaring gebeurt dat vooral als je er per ongeluk tegenaan stoot. Oneven aanbrengen kan er ook voor zorgen dat de mieren gewoon doorlopen, maar dan lopen ze gewoon over de ondergrond onder het talk.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

Oke bedankt! Ik ga vanavond alvast oefenen met die talk.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door jeroenbeekman »

Ik had vandaag twee uitbraken over mijn talk barrière. Ik zal het wel verkeerd doen.
Het is belangrijk om je kolonie te verwennen, perfecte temperatuur, goede voedsel en vloeistof bronnen enz. Is dat er niet dan gaan ze zeker weten proberen te ontsnappen.
Dat had ik vandaag waarschijnlijk. De ventilator van me laptop stond op het proef buisje. Ze begonnen het broed te verplaatsen en tegelijk verkenners erop uit te sturen die vervolgens dus ontsnapt zijn. Ik heb ze met succes weten terug te plaatsen en de barrière te verlengen maar ik weet niet of ze dit nog een keer gaan proberen.

Daarom vraag ik me dus af, hebben jullie regelmatig uitbraken over een talk barrière?
Ik neem aan dat Lasius Niger mieren goede klimmers zijn maar dat ze 2x per week uitbreken lijkt me een beetje teveel?

Normaal gesproken toch haast niet?

Groetjes,
Jeroen
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Phantom »

Mijn L.niger kolonie had ooit een uitbraak van zo'n grootte dat ze bezig waren aan een invasie bij M.rubra, die op hun beurt ook konden ontsnappen. Zoda de mieren er overheen kunnen lopen kan je het beste een nieuwe laag aanbrengen. Maak de onderlaag goed schoon en maak een zeker 2 cm brede talklaag. Het lijkt er op dat hoe verdunder je talk, des te beter het werkt (tot een zeker punt, natuurlijk). Dat is dus ook veel proberen.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

Zo, wat heb je met die uitbraak gedaan??

Ik heb best een hoog bakje voor buitenwereld. Ik heb nu 3 lagen waarvan de dunste 3cm is, en ik zal het wel goed in de gaten houden, ik heb 1 dikke en de andere 2 wat meer verdunt dus ik ga het zien.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door jeroenbeekman »

Phantom schreef:Mijn L.niger kolonie had ooit een uitbraak van zo'n grootte dat ze bezig waren aan een invasie bij M.rubra, die op hun beurt ook konden ontsnappen. Zoda de mieren er overheen kunnen lopen kan je het beste een nieuwe laag aanbrengen. Maak de onderlaag goed schoon en maak een zeker 2 cm brede talklaag. Het lijkt er op dat hoe verdunder je talk, des te beter het werkt (tot een zeker punt, natuurlijk). Dat is dus ook veel proberen.
Het vervelende is dat er dan veel talk in de bak valt, heb je dat niet?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Phantom »

Dat dep ik altijd op met een nat doekje. Meestal sluit ik de kolonie ook even af zodat de mieren niet alle kanten op rennen en ontsnappen tijdens het vervangen van de talklaag.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door jeroenbeekman »

Bedankt voor de tips. Had er niet aan gedacht ;)
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

Mischien een beetje een domme vraag en sorry dat ik het nog in dit topic zet, maar wil niet voor alles een nieuw topic aan maken.

Is het nog mogelijk mijn Lasius niger kolonie te laten verhuizen? Ik heb ze nu al sinds dinsdag en 1 mier is eventjes het buisje uitgeweest voor een cm of 3 en verder blijven ze alleen maar bij de watten zitten. De koningin heeft nog wel een bergje eitjes. Ik heb het slangetje niet verduisterd meer, het slangetje waar ik ze in wil hebben wel, verder is de ingang van het andere slangetje nog geen 3cm weg, evenals dat suikerwater, waar er ook niet veel mieren belangstelling in schijnen te hebben. Op mijn kamer is het een graad of 16/17. Overdag wat warmer dan in de ochtend. ik heb 7 a 8 werksters en 1 koningin.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door jeroenbeekman »

Wat ik persoonlijk doe met plastic of glazen reageer buizen is ze tegen elkaar plakken met plakband en één kant (waar je ze weg wilt hebben) flink verwarmen, niet te snel natuurlijk anders gaan ze dood maar voldoende om ze te dwingen een nieuwe plek te zoeken.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

Dus de kant waar ze zitten verwarmen? Maar zijn ze met zijn 8en en een minimaal 20 eitjes wel sterk genoeg om nog te verhuizen aangezien ze ook niet of nauwelijks suikerwater op hebben en verder nog helemaal niks hebben gegeten?
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door jeroenbeekman »

Jawel het is tenslotte beter voor het nest om naar een aangenamere temperatuur te gaan, weg van de extreem hoge (hoger dan 30 maar niet té want dan gaan ze dood, goed in de gaten houden dus) waar ze zitten.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

En hoe verwarm je die dan? Met een warmtemat verwarm ik bijna allebei de nesten volledig.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door jeroenbeekman »

Ik gebruik een warmte mat en leg die zo dat er een soort grens wordt gevormd tussen heet en aangenaam. Je kunt ook een felle lamp gebruiken, licht en donker. Maar dat vereist wat meer geduld.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Debiru »

Oke bedankt! Ik ga het proberen.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Formicarium onuitbreekbaar maken

Bericht door Phantom »

Ik werk liever met koud/warm in plaats van heet/warm. Een te hete omgeving kan voor veel condens zorgen aan de koudere zijde en in extreme gevallen de mieren belasten. Verschillende manieren (die je kan combineren) om mieren te laten verhuizen:
- Temperatuurverschil, oude buis koud, nieuwe buis warm
- Licht, lamp op de oude buis, nieuwe buis bedekken
- Vochtigheid, oude buis droog, nieuwe buis vers reservoir
Plaats reactie