Talklaag verversen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Talklaag verversen

Bericht door efbi »

Ik heb al hier en daar formicaria gezien waar een y-tong steen in een aquarium geplaatst wordt.
Wat ik me afvraag is hoe je bij een redelijk grote kolonie waar er altijd wel werksters in de buitenwereld zijn gemakkelijk de talklaag kan vervangen?
Ik zat te denken in de richting van iets dat ik ook al ergens gezien moet hebben, nl. een balkje onder de talklaag bevestigen, zo valt er al minder tot geen talk naar beneden die je anders zou moeten opkuisen.
Maar bij kolonies die veel werksters in de buitenwereld lopen hebben op hetzelfde moment blijft de kans op ontsnappigen wel groot zolang de nieuwe laag niet droog is...

Voorlopig heb ik dit probleem niet omdat mijn grootste kolonie (lasius niger) in een y-tong steen zit met maar 1 toegang tot de buitenwereld welke ik dan gewoon tijdelijk afsluit.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Talklaag verversen

Bericht door ameiseman »

Hier heb ik geen ervaring mee. Als je talk gebruikt dat je er gewoon met je vinger op drukt, dan heb je dit probleem niet. Je kan er zo weer wat bij drukken op plekken waar dat nodig is.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Talklaag verversen

Bericht door efbi »

Dat is een optie die ik niet bekeken had, bedankt om me er aan te herinneren.
Maar bij een groot aquarium duurt het toch wel even vooraleer je rond bent met je talk als je ze er zo opduwt.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Talklaag verversen

Bericht door Other »

Bij een grote buitenwereld is het misschien een idee om boven op de rand van de bak een opzet bak te plaatsen.
Die aansluit op de glasplaat, maar je als het ware kan afnemen.
Als je 2 van deze randen maak kan je de een laten zitten en een andere al voorbereiden. Enige nadeel van kalk is dan dat je uiterst voorzichtig moet zijn.
Aangezien ik vernomen heb dat talk niet echt bestand is tegen beweging :P

Ben pas nieuw hier en ben me nog maar net in heel het gebeuren aan het verdiepen, dus ik roep maar wat!

John 8-)
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
NielsUtrecht
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 april 2011
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Talklaag verversen

Bericht door NielsUtrecht »

Als je het papje zo dik maakt dat het niet meer super vloeibaar is, is het niet zo moeilijk het even 'bij te touchen'. Je moet alleen wel voorzichtig zijn dat je geen zakkers krijgt, maar da's een kwestie van wat keukenpapier paraat houden. Heb het in m'n eigen ijsbakje al een keer uitgeprobeerd omdat ik per ongeluk een mooie 'kras' in het talk had getrokken waardoor ze naar buiten zouden kunnen.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Talklaag verversen

Bericht door Lvet »

ameiseman schreef:Hier heb ik geen ervaring mee. Als je talk gebruikt dat je er gewoon met je vinger op drukt, dan heb je dit probleem niet. Je kan er zo weer wat bij drukken op plekken waar dat nodig is.
Ik heb toevallig vandaag voor het eerst geprobeerd om een droge talklaag met de vinger aan te brengen, je ziet de talklaag dan amper zitten maar het hield de mieren wel heel goed tegen (de korrels zitten natuurlijk losser). Maar zo'n talklaag is denk ik ook veel gevoeliger voor trillingen.

Voor een grote bak zou dit echter wel een tussenoplossing kunnen bieden. Je brengt, iets lager dan de laag die vervangen moet worden, een laagje droge talk aan met de vinger, zodat dit een tijdelijke barrière voor de mieren vormt. Daarna vervang je de laag daarboven (deze wel in de vorm van een papje). Zodra deze droog is, haal je de tijdelijke laag weg.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Talklaag verversen

Bericht door Gortello »

De droge talklaag die je met je vinger plaatst is eigenlijk juist minder schokgevoelig omdat het maar zo dun is dat het er niet afvalt, tenzij er kracht van een miertje op wordt gezet. Zo kun je in sommige topics lezen dat Pheidole pallidula wel over een met alchohol/water aangebrachte laag kan lopen, maar niet over een droog aangebrachte laag. Dit was ook het geval bij mijn Lasius niger overgens.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Talklaag verversen

Bericht door Lvet »

Sowieso dient talk met alcohol ook zo dun mogelijk opgebracht te worden, maar dat lukt me nooit. Na verdamping zit er altijd een dikke laag op en daar kunnen mieren inderdaad wel eens overeen.
Alleen het aanbrengen van droog talk is irritant omdat er daarbij ook veel talk in de buitenwereld valt. Maar het werkt dus prima en ik denk dat ik het voortaan zo ga doen. Je ziet het ook minder goed zitten en dat is ook mooier.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Talklaag verversen

Bericht door Gortello »

Ja klopt maar oefening baart kunst ;) . En talk met een oplossing lukt bij mij ook nooit 1x gelukt.
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Talklaag verversen

Bericht door Nelis »

Talk met alcohol gaat bij mij makkelijker dan zonder, ik heb dan meestal meer op de bodem liggen dan dat er tegen de wand zit. :?
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Nkkip
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 januari 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Talklaag verversen

Bericht door Nkkip »

Als ik talk droog aanbreng, druk ik mijn vinger in een kommetje talk en tik ik eerst een paar keer goed op de rand van het kommetje. Op die manier valt het overschot eraf. Dan heb ik op mijn vinger een volledig doorzichtige laag talk welke ik met minimaal verlies aan kan brengen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Talklaag verversen

Bericht door Mika »

De droge talk werkt enkel bij kleine kolonies. Zelfs mijn Camponotus vagus werksters lopen erover, en dat zijn toch wel redelijk 'zware' mieren.

Ik heb gisteren de talk in de grote bak ververst, en ik hoop eindelijk te kunnen verwarmen, indien het waterbakje dat ik heb gemonteerd, werkt. Tijdelijk liepen ze vanuit het nest rechtstreeks in een kleine buitenwereld, maar dat werkte eigenlijk niet zo goed. Ik hoop nu de kolonie eindelijk te kunnen laten aangroeien.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Talklaag verversen

Bericht door efbi »

Zeer leuk om te horen, ik ben benieuwd naar foto's eenmaal de bevolkingsexplosie begonnen is.
De talk erop drukken is inderdaad misschien haalbaar bij kleine kolonies, maar ik zie het ook niet echt werken bij grotere kolonies.
Vooral omdat de laag talk veel dunner is en bijgevolg ook zeer snel ververst zal moeten worden als je mieren een beetje bedrijvig zijn in de buitenwereld.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Talklaag verversen

Bericht door Gortello »

Mika schreef:De droge talk werkt enkel bij kleine kolonies. Zelfs mijn Camponotus vagus werksters lopen erover, en dat zijn toch wel redelijk 'zware' mieren.
Werkt de droge talklaag wel bij een kleine kolonie grote van Camponotus Vagus? Anders moet ik nog snel even mijn laagje vervangen door iets anders, voordat ik ze ontvang van de post.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Talklaag verversen

Bericht door Mika »

Op termijn lopen ze erover: zeker niet alle werksters slagen erin, of proberen, maar bij een grotere kolonie heb je toch al snel vele werksters die erover zouden geraken.

Ik vind de dikkere talk gewoon beter, ook voor kleinere kolonies.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Talklaag verversen

Bericht door Gortello »

Oke dan zal ik half om half doen heb nu ± 7cm breed met droge talk dus dan heb ik als ze wel over de dikke laag heenkomen altijd nog een tijdelijke oplossing.
Plaats reactie