Paar vragen van een beginner

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
HeMan
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 37

Paar vragen van een beginner

Bericht door HeMan »

Drie dagen geleden zijn mijn Lasius niger mieren binnengekomen die ik besteld had. Ik heb een gyne, een paar poppen, eitjes en zo'n 15 werksters. Ze zijn actief en zien er (volgens mij) goed uit. Ze zitten op dit moment nog in de reageerbuis waar ze in verzonden zijn. Ik heb daarop een slangetje aangesloten en een bakje (die erbij kreeg) om ze te voeren.
IMAG0058.jpg
Nu heb ik daarnaast een aardennest voor die beesten gekocht. Deze had ik eerst aangesloten maar daardoor moesten de mieren eerst door het aardennest heen wandelen om bij het eten te komen, wat in het bakje lag aan de andere kant van het aardennest (ivm aansluitingen op het aardnest).
Ik heb die er tussen uitgehaald en dus nu niet op aangesloten omdat ik ze eerst maar eens laat wennen. Hoe lang duurt het voordat ze naar het aardennest verhuizen, kan ik deze er evt al wel tussen zetten? Kortom wanneer zal ik deze aan de reageerbuis vast koppelen?

Ik las dat je een lamp kan gebruiken om ze naar een andere locatie te krijgen. Maar kan dat wel met een aardennest? Ze hebben de gangetjes nog echt verkent die ik heb gemaakt. Jaag ik ze dan niet de dood in?

Ze hebben zojuist hun eerste spin de reageerbuis ingesleept. Suikerwater raken ze nog nauwelijks aan. Maar dit komt volgens mij omdat degene waar ik besteld al wat voedsel in de reageerbuis had gestopt (doet men dit? er zit namelijk een wit propje los in de reageerbuis die kleiner wordt, deze wordt opgegeten denk ik)

Daarnaast twijfel ik nog of een aardennest wel zo handig is (voor een beginner). Op antstore zag ik ook wel een gaaf onderkomen voor de mieren: http://antstore.net/shop/product_info.p ... e4b4fd82fd deze is ook goed te bevochtigen. Iemand tips voor mij, wil het graag goed doen voor die beestjes ^_^
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HeMan
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door HeMan »

Untitled-1.jpg
Hierboven het plaatje met het aardennest. Met daaraan twee ingangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door Nelis »

Ik zou ze lekker in het buisje laten zitten, tot deze vol is.(wel in een buiten wereld plaatsen)
En dan overhuizen na een ytong nest.
Ik heb zelf ook zo'n aardenest, maar heb hem nooit gebruikt.
Het lijkt volgens mij handiger dan deze in werkelijkheid is.
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door McK »

Zijn de werksters in staat om te graven in het verticale gedeelte van het nest?
Heb je dat zelf gevuld of was het zand er bij?
We are always running for the thrill of it.
HeMan
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door HeMan »

Ik denk wel dat ze er in kunnen graven. Het zand zat erbij. Heb er wel natuurlijk zelf in moeten doen.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door Gortello »

Hoe werkt de bevochteging van dat nest eigenlijk?
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door Martijn »

Gortello schreef:Hoe werkt de bevochteging van dat nest eigenlijk?
Ik denk dagelijks wat water op het zand druppelen.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door Gortello »

Daar heb ik hellaas maar 2 woorden voor, weet niet of het mag zo niet verwijder het maar.
That sucks. :roll:
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door Martijn »

Valt wel mee hoor, als je het eenmaal een paar keer doet maak je er zo je dagelijkse routine van.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door Gortello »

Ja, maar je hebt ook kans dat het nest instort en dergelijke.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door Martijn »

Die kans is klein aangezien je het zand alleen maar steviger maakt. Als je het niet bevochtigt word het zand hard en bij de kleinste tikjes stort het in.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door Gortello »

Daar zit wel iets in, maar als je zand droog is en je geeft water heb je dit tikje, als je te veel water geeft heb je modder. Wat doet modder? Juist zakt naar beneden. Dus misschien is het dan handiger een zand-klei/leem mix te maken met onderin het nest hydrokorrels voor een water reservoir. Of iets in die buurt, ook als de kolonie straks groter is word het bevochtigen er niet makkelijker op. Hoe meer gangen hoe makkelijker het zand eventueel instort, maar dit is natuurlijk mijn mening en dit zijn natuurlijk ook redenen waarom ik nog geen zandnest heb. Gewoon omdat ik nog niet echt een handige niet elke daagse bevochtiging ken / heb bedacht.
HeMan
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2011
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door HeMan »

Het is volgens mij echt een onhandig ding. Vooral omdat het een heel onhandig systeem heeft om zand in te doen. Ga iets anders gebruiken als nest.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door Lvet »

Ik zou het nu gewoon op je buisje houden, daar vertoeft een kleine kolonie het beste in en zo heb je bovendien lang genoeg de tijd om over een goed nest na te denken.
Ytong is uiteindelijk het beste, maar daar moet je toch even mee wachten totdat de kolonie iets groter is.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door XToF »

HeMan schreef:Het is volgens mij echt een onhandig ding. Vooral omdat het een heel onhandig systeem heeft om zand in te doen. Ga iets anders gebruiken als nest.
Biedt de verkoper je een 'niet-goed-geld-terug-garantie'? Indien dit het geval is, zou ik dit product terugsturen en je geld uitgeven aan een nest dat wél voldoet aan je verwachtingen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Paar vragen van een beginner

Bericht door Floris »

Binnen zeven dagen mag je het zonder opgave van reden terugsturen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie