Lasius Niger (Cosmicus)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Cosmicus
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 augustus 2009
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 30
Contacteer:

Lasius Niger (Cosmicus)

Bericht door Cosmicus »

Hallo, Ik heb sinds kort een stuk of 20 lasius niger gynes gevangen. Vanwege het feit dat ik geen proefbuisjes heb, heb ik ze allemaal gewoon in een pot gezet met 3/4 natte watten. Ik heb een soort nest gemaakt van een paar watjes en er een iets verderop gezet als geïmproviseerd waterreservoir. Ik ben van plan om ze gewoon zo te laten en te 'onderzoeken' wat er gebeurt. Ik vind het grappig dat ze zusterlijk bij elkaar zitten. Waarschijnlijk zal het het allemaal iets minder vriendelijk zijn als de eerste mieren uitkomen.


Stay tuned.




Reacties: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=3854.
Laatst gewijzigd door Cosmicus op 14 jul 2011, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Cosmicus
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 augustus 2009
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger (Meerdere gynes in een nest)

Bericht door Cosmicus »

Ik heb het even gecheckt en er liggen een heleboel eitjes. Ze zitten in 2 'kamertjes'. Ze verzorgen de eitjes samen. Hierbij wil ik ook even vragen wat er gaat gebeuren. Zullen ze vechten tot de dood tot er een overblijft? Of zullen de andere gynes de een als koningin 'kiezen'? Of heb ik toevallig een polygyne nest? :D
Cosmicus
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 augustus 2009
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger (Cosmicus)

Bericht door Cosmicus »

Ik ben van plan om de andere koninginnen als broedmachine te gebruiken tot er poppen zijn. En ze daarna, jammer genoeg, of vermoorden of vrijlaten (Als het mag). Daarna zal ik kijken welke van de gynes het vruchtbaarst is.
Cosmicus
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 augustus 2009
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius Niger (Cosmicus)

Bericht door Cosmicus »

De koninginnen liggen elk apart in proefbuisjes. Een van de koninginnen heeft oranjekleurig broed. Is dit normaal? Betekent dit dat de eitjes veranderen in larven? Of is er een probleem?
Cosmicus
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 augustus 2009
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger (Cosmicus)

Bericht door Cosmicus »

Heel veel broed bij alle gynes. Een van de gynes heeft al poppen( en naaktpoppen) die bruin/zwart van kleur zijn. Dus waarschijnlijk komen die binnenkort uit. Heb ze suikerwater gegeven en het broed verdriedubbelde zich in een week. Ik zal de andere gynes doden tot er maar 2 gezonde overblijven. Daarmee zal ik verdergaan. Nu zijn ze niet anders dan broedmachines. :twisted:
Cosmicus
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 augustus 2009
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger (Cosmicus)

Bericht door Cosmicus »

Mijn gyne met de meeste eitjes heeft nu twee kleine werkstertjes. Ik zal wachten tot ze met ongeveer 10/15 werksters zijn tot ik een buizennest ga maken.
Cosmicus
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 augustus 2009
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius Niger (Cosmicus)

Bericht door Cosmicus »

De gyne( ^) heeft nu al 20 werksters. Ik twijfel over het maken van een buizennest. Waarschijnlijk laat ik ze in het buisje tot ze met ongeveer 50 werksters zijn. Dan stop ik ze gewoon in een ytong.
Plaats reactie