Formicarium voor Temnothorax sp.

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Formicarium voor Temnothorax sp.

Bericht door Lvet »

Vandaag was ik in het bos op zoek naar een kolonie Myrmica rubra*, hierin ben ik niet geslaagd. Maar ik ging niet met lege handen naar huis, want in veel van de eikels rondom enkele eikenbomen heb ik Temnothorax kolonies aangetroffen. Ik heb een aantal eikels meegenomen waarvan ik vermoed dat ze bewoond zijn (de mieren in de eikels die ik reeds open had gemaakt liepen onmiddellijk weg), dit moet echter nog bevestigd worden.

Nu wil ik voordat ik zo'n eikel kapot breek, een goed formicarium maken voor deze zeer kleine soort. Ik dacht aan een reageerbuisje, maar ze zijn misschien beter te bekijken als ik ze in een mini-gipsnest of mini-ytongnest doe met één kamer. Wat raden jullie mij aan? Als uitbraakpreventie zat ik te denken aan een combinatie van talk en een nauwsluitend deksel met metaalgaas.

Er is weinig te vinden over deze soort, ik heb al de twee blogs gezien, maar ik twijfel nog aan de beste optie. Verder neem ik aan dat een kamer ter grootte van een eikel wel voldoet en dat ze redelijk vochtig moeten zitten (die eikels zijn ook goed vochtig van binnen).

*Offtopic: Eergisteren een Myrmica rubra kolonie met gyne gevonden, maar deze moest ik laten lopen omdat ik gestoken werd door een mug en ik een enorm gezwel op mijn kaak kreeg. Normaal ben ik niet allergisch voor muggen, maar op de één of andere manier zijn de muggen in het bos erger. Iemand enig idee waarom (andere soort?)? Vandaag ben ik weer gaan kijken op dezelfde plek, maar helaas geen gynes aangetroffen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formicarium voor Temnothorax sp.

Bericht door XToF »

Een vochtig nestje is inderdaad voor deze soort belangrijk. Zoals je zelf aangeeft hoeft dat nest niet groot te zijn. Gips en Ytong zijn beide geschikt.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Formicarium voor Temnothorax sp.

Bericht door Lvet »

Ik heb een gipsnest gemaakt, ik ben niet echt gek op gips omdat het snel schimmelt, maar het is wel makkelijk werken en mooi glad zodat deze kleine soort goed zichtbaar is. Ik moet de eikels nog 'uitpakken', maar als ik meerdere kolonies heb zal ik ook een ytongnest en een buizennest overwegen.

Het gipsnest is niets anders dan een laag gips in een bakje, met daarop een klein stukje glas en daaronder nestruimte. Ik gebruik een deksel met metaalgaas. Nu resteert de talklaag nog: is het voor zo'n kleine soort verstandig om de talk droog aan te brengen, of juist niet?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Formicarium voor Temnothorax sp.

Bericht door Gortello »

Juist droog de talk aanbrengen :).
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Formicarium voor Temnothorax sp.

Bericht door Lvet »

Ik had al talk met alcohol aangebracht en daar lopen ze inderdaad (deels) overheen. Gelukkig zijn ze niet zo actief (en ook niet in grote aantallen), dus ik kan het dekseltje gewoon optillen zonder dat ze er direct uitlopen. Ik heb de hele wand met talk besmeurd, dus ik kan wel de helft weghalen en daar droge talk aanbrengen.

Ze zitten nu in ieder geval in hun nieuwe nest, ik heb de eikel opengemaakt en een beetje onorthodox de inhoud in het nestje gekieperd en het glasplaatje erop gelegd. Even afwachten maar hoe dat met gips gaat, ik hou wel voor de zekerheid nog een paar eikels achter de hand.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie