Lasius niger begraaft hun prooi

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 47

Lasius niger begraaft hun prooi

Bericht door floyd »

Mijn kolonie Lasius niger beschikt in hun buitenwereld over een bodem van grof zand waar ze graag hun tunneltjes in graven.
Maar nu observeer ik dat ze hun prooien (stukken meelwormen, vliegen etc...) lijken te begraven in hun tunneltjes.
Deze tunneltjes zijn dan iets groter dan hun meeste tunnels.

Ik vraag me af waarom ze hun prooien lijken op te slaan ipv rechtstreeks te vervoeren naar hun broed.
Wijst dit op een te veel aan voedsel en willen ze zo hun prooien stockeren tot ze minder prooien vinden?
Persoonlijk denk ik dan dat die stukken meelworm en vliegen gewoon gaan wegrotten in de plaats.

Zijn er mensen die dit gedrag ook hebben geobserveerd of kunnen uitleggen?

groeten
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger begraaft hun prooi

Bericht door Floris »

Mieren eten een teveel aan voedsel inderdaad niet op. Het overschot zal gaan schimmelen. Ik kan me goed voorstellen dat het in de natuur niet vaak voorkomt dat er teveel voedsel binnengehaald wordt en dat er daarom niet zo handig omgegaan wordt met een overschot.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger begraaft hun prooi

Bericht door floyd »

De boodschap is ze dus minder voedsel geven, klopt dat?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger begraaft hun prooi

Bericht door Floris »

Bedorven voedsel in het bakje is niet zo fijn, al hebben de mieren er zelf niet zo'n last van.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger begraaft hun prooi

Bericht door dondiablo »

Om even een oud topic terug te halen ik had de reacties van andere leden die dit ook hadden en dat de mieren de prooi begraven en dan op eten ook gelezen.
Nou doet mijn p. diversus dit ook maar echt met alles wat ze krijgen
blaptica
meelwormen
krekels
fruitvliegjes
dola's

het probleen alleen is dat ze er niet of nauwelijks van eten en het dan zwart wordt en bederft onder de grond waar ik er lastig bij kan. verder maak ik me zorgen dat de kolonie niet veel eet maar alles begraaft. iemand enig idee wat ik hier tegen kan doen en of het schadelijk is ?

ik heb nu een stuk zilverfolie neergelegd waar ik eten op aanbied zodat ik het voedsel kan verwijderen als het zwart wordt maar echt handig en schoon is dit niet.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger begraaft hun prooi

Bericht door Floris »

Ik heb het idee dat ze prooien ingraven met het doel ze onder de grond het nest in te krijgen.
  • Is dat in dit geval mogelijk? Met andere woorden, is het een zandnest?
  • Als het geen zandnest is, kun je het zand uit de buitenwereld verwijderen. :|
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger begraaft hun prooi

Bericht door dondiablo »

Het is een zand nest, en het zou eventueel kunnen maar wat het een beetje tegen spreekt is dat, wat ik tot nu toe heb gezien de prooi onaangeroerd is en zwart wordt.

misschien dat ze kleine stukjes van de prooi meenemen maar ik vind ze meestal terug hoe ik ze heb aangeboden.
Daarnaast zitten er meestal maar 1 of 2 mieren bij de prooi als ik hem er uit haal.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger begraaft hun prooi

Bericht door dondiablo »

even getest, opengesneden dola doen ze niks mee. massa's fruitvliegjes werden net wel het nest in gesleept maar dat is erg duur om daarmee me kolonie te voeden, ik ga ook nog een klein maatje krekels proberen.

offtopic: daarnaast nog een andere leuke observatie gedaan, toen een werkster bijna verdronk in de dola werd die er uit getrokken door een andere werkster en het nest in gesleept terwijl er ook tig andere werksters in een kring om heen stonden.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger begraaft hun prooi

Bericht door ricardovdh »

:shock: Hoe kan een mier verdrinken in een Dola?
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger begraaft hun prooi

Bericht door dondiablo »

ze geven nogal wat troep heb ik gezien daar bleef de werkster in vast zitten.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Plaats reactie