Camponotus ligniperda (ProXi)

Vragen en opmerkingen over de blogs
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ANThousiasteling »

Het doorlopen van al die fases zie ik ook in mijn (veel kleinere) kolonie. Eitjes worden pas weer gelegd als de cocons bijna allemaal zijn uitgekomen of op het punt staan om uit te komen.

Welk voer wordt door jou kolonie vooral goed aangenomen? Bij mij zijn dat vooral fruitvliegjes en suikerwater. Grotere prooien laten ze meestal links liggen.

Het was mij niet bekend voor welke buitenwereld jij nu hebt gekozen, kun je daar iets over zeggen?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Bij mij aten ze in het begin enkel fruitvliegjes.
Nu de kolonie groter is eten ze alles eigenlijk
Ik geef ze meelwormen, krekels, vliegen, muggen en andere vreemde vliegende beesten die ik soms tegenkom.
Daarnaast krijgen ze suikerwater.

Ik gebruik gewoon een vleeswaren bakje als buitenwereld.
Als ik bakken gebruik met hogere wanden krijg ik altijd veel vreemde sterfgevallen.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Gortello »

Neem hier het zelfde waar, enkel is de activiteit in de buitenwereld meer dan normaal. De ontwikkeling van de larven licht ondanks de 25 graden al een 2 tot 3 tal weken stil.
Daan111
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 december 2012
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Daan111 »

Hallo

Ik heb ook camponotus ligneperda ik heb een paar vraagjes 1: spuiten deze soort mierenzuur?
2: vanaf wanneer hebben ze winterslaap?
3: groeit deze soort in kolonie snel?
4: wat eten ze het liefst?
5: Moet het hok vochtig worden?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Het is niet echt de bedoeling dat je de vragen in mijn blog zelf zet. Daar is een apart gedeelte voor.
1: ik heb gelezen van wel en ook wel eens geroken op mijn handen. Maar ik heb zie ze het nooit daadwerkelijk zien doen eigenlijk.
2: Dat bepalen ze zelf eigenlijk. Ze gaan soms in de zomer in de winterslaap en worden dan weer actief in de winter.
3: Nee, vooral in de beginfase gaat alles erg langzaam. Als je eenmaal een redelijke kolonie hebt opgebouwd gaat het wel sneller.
4: In het begin fruitvliegjes, daarna is het gewoon uitproberen. Ze zijn redelijk kieskeurig en wat ze de ene keer accepteren eten ze opeens daarna niet meer.
5: Ze hebben wel vocht nodig. Het nest zelf hoeft niet echt vochtig te zijn. Zolang ze wel altijd vocht hebben in de buitenwereld.
anoniempje
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 juli 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door anoniempje »

Is deze soort in staat om te steken of niet?
Lasius niger.
Camponotus ligniperdus
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Phantom »

Camponotus spp. hebben nooit angels. Wel kunnen veel soorten in deze familie mierenzuur spuiten.
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Krogzax »

Wat lees ik beginnen ze weer te sterven.. Dat is echt heel jammer ProXi.
Na je filmpjes op youtube van je nieuwe setup ( super leuk :) ) wilde ik ook weer een Camponotus ligniperda kolonie maar als ik dit zo lees laat maar.. snap echt niet wat dit soort heeft.
Eigelijk nog een wonder dat ze niet uitgestorven zijn in de natuur toch ?
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

De situatie is nu gelukkig weer stabiel.
Er zijn er wel veel gestorven vlak na de verhuizing, maar dat is nu gestopt.
Gelukkig is er aardig wat broed nu dus over tijdje zit de kolonie weer op het oude niveau qua aantal werksters.

Misschien moeten ze toch wennen aan een andere omgeving met mogelijk een iets andere luchtvochtigheid, ondergrond, grotere buitenwereld, hogere randen van de buitenwereld waar ze soms van afvallen en dergelijke. En mogelijk toch een beetje stress ook in het spel, al is het eigenlijk heel rustig verlopen.

Wel merk ik dat er steeds meer 'gehandicapte' werksters zijn.
Dus werksters met kortere pootjes (deels afgebroken) of die een pootje missen.
Geen idee hoe dit komt...

Het is niet altijd een even makkelijk soort om te houden inderdaad, omdat ze erg stressgevoelig zijn en niet altijd makkelijk eten en ook in het begin het lastig is een kolonie te starten.
Persoonlijk vind ik het wel de moeite waard. Het zijn mooie mieren om te zien.
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Krogzax »

Oke, gelukkig dat de situatie weer stabiel is.
Het zijn zeker mooie mieren om te zien. Ik zie van veel duitse mensen op facebook in een groep dat ze dit soort hebben.
En veel succesvolle grote camponotus ligniperda kolonies te zien op foto's daar. Zal is rond gaan kijken en vragen wat hun geheim is.
Ik zag de major op je video wow.. echt te gek!!
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ja soms gebeuren er nog wel vreemde dingen en hun gedrag veranderd ook steeds.

Zo drinken ze de ene keer honingwater, vervolgens laten ze het staan en drinken ze er helemaal niets van.
Het zelfde geldt voor suikerwater of een mix van suikerwater en honing.
De ene keer zijn ze er dol op en vervolgens drinken ze het totaal niet.
Hierdoor worden ze ook soms 'dun' met soms een enkele sterfgeval als gevolg (of dat moet dan toeval zijn dat er 1 sterft)
Even later eten ze het echter weer als gekken.

Voor voedsel dieren geldt precies hetzelfde. Elke keer moet ik weer iets anders verzinnen.
Ook al hebben ze soms veel en grote larven. Ze nemen het soms totaal niet aan.
En dan heb ik weer wat krekels, meelwormen of fruitvliegen voor niets gehaald.

Het is lastig om te bepalen of dit normaal is of niet en of er wellicht oorzaken zijn.
Want ook als er niets is veranderd, verandert hun gedrag soms wel.
Op dit moment eten en drinken ze weer heel slecht.

Ze gedragen zich wel verder normaal, op 1 grote major na die nu al 2 dagen aan het rondrennen is.
Ik verwacht dan ook dat die het loodje gaat leggen binnenkort....
Maar heb geen idee waarom die dat doet.
Ouderdom, stress, ziekte, mijten, voedsel tekort, te droog/te vochtig, te koud/warm geen flauw idee.
Aangezien de rest zich normaal gedraagt, lijkt mij het een individueel probleem.
Stress en mijten sluit ik uit. Omdat ik ze met rust laat en de bak schoon is en er geen mijt te zien is.

Ook zie ik zo nu en dan gewonde mieren. Met gebroken of afgebroken pootjes. Geen idee hoe dat kan.
Misschien keer gevallen van de rand af of wellicht tijdens voederen dat een mier niet in een prooi beet maar per ongeluk in pootje van een collega.
Ik geef ze dode voedseldieren dus er is geen strijd geleverd met prooi zelf.

Het is dus wel een aparte kolonie dat de nodige aandacht vraagt.

Welke site bedoel je precies of pagina?
Fijn dat je de video's leuk vindt! :D
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door FenixGoesEvil »

Het is echt prachtig dat je ze al zo lang hebt hopelijk heb je ze nog heel lang , veel succes nog.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Dankje wel.
Ben der ook erg blij mee.
Ze doen het gelukkig goed en zijn mooie diertjes om te zien.
Ben benieuwd wat dit jaar gaat brengen.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ANThousiasteling »

Proxi, je gaat nu bijna je 4de jaar in dat je deze kolonie hebt. Nu je zo terug kijkt wat is dan jou advies met betrekking tot welke voedseldieren jij het beste vindt voor een beginnende kolonie (5 tot 15 werksters)? Hoe lang laat je niet gebruikte voedseldieren liggen of ruim je alles dezelfde dag nog op en geef je elke dag weer nieuwe voedseldieren? Mijn kolonie is helaas weer klein geworden en zit weer in een reageerbuisje, raad jij dan het gebruik van een warmte matje aan, want dat wordt toch snel veel te heet voor die beestjes?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Hallo,

Ik zou ze zo lang mogelijk in een reageerbuisje houden als de kolonie nog klein.
Het buisje zou ik ook verduisteren en ze zo min mogelijk storen. Ook met voederen niet. Zeker als er weinig tot geen broed is hoef je ze echt niet elke dag te voeren.
Als er veel larven zijn kan je ze wat vaker eten geven, maar dan zou ik een klein buizennest maken, waarbij je de activiteit in het buisje zo min mogelijk verstoord.

In het begin gaf ik ze alleen fruitvliegjes en kleine muggen/vliegjes. Als er weinig broed is gaf ik ze meestal 1 dag een paar fruitvliegjes/mugjes en wat suikerwater en twee dagen niets zodat ze niet verstoord werden. Dan eten ze het meestal ook wel op.

Warmte matjes ben ik pas later gaan gebruiken. Niet toen ze nog in een buisje zaten.


Zoiets had ik gemaakt toen ze nog in één buisje zaten.
En dit werkte goed.

Later heb ik 2 buisjes aangesloten op een plat vleeswarendoosje:

Het vleeswaren doosje verwarmde ik toen heel af en toe. Het broed gaan ze dan daar neerleggen ook.
Maar daarna als je hem uitdoet gaan ze weet het buisje in. Zo kan je ook het buisje vervangen als ze in de verwarmde buitenwereld zitten.

Toen 2 buisjes vol raakten heb ik meerdere buisjes neergelegd in een plat vleeswaren doosje.
En deze aangesloten op een een ander vleeswaren doosje.
Ik heb toen een washandje op het warmtematje gelegd en daarop stond toen het vleeswaren doosje met buisjes.
Het warmtematje deed ik maar soms, paar uurtjes overdag aan.


Pas daarna heb ik ze verhuisd naar een Ytongnest.
Ook nu verwarm ik ze trouwens niet altijd.
Ik denk dat als ik dat wel doe, ze nu mega snel in aantallen toenemen.
En gezien het ruimtegebrek dat ik heb, kan dat nu niet.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door GvG »

Mooie beelden! Prachtig om die close-ups te zien. Toen ik de titel van het derde filmpje zag (moving larvae) verwachtte ik werksters te zien die larven aan het verhuizen waren. Maar het was nog veel mooier!

Wat een gigantische stapel broed zeg... Ik snap je zorgen om de ruimte. Kan je voor je volgende update wat overzichtsbeelden van het hele nest maken?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Bedankt! Ja ik heb nog nooit zoveel broed gehad als nu bij dit soort.
Dus dat is een goed teken. De eerste eitjes zijn ook alweer gelegd, dus de koningin is goed bezig.

Ik heb vanavond even snel een filmpje gemaakt met een overzicht (zie blog).
Het is niet heel duidelijk, omdat er geen daglicht was en de zijkant blijkbaar viezer is met lamplicht :lol:
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door GvG »

Oooh... Het broed ligt in de buitenwereld? Vandaar dat ik niet kon plaatsen wat ik zag. En in het Ytong? Ligt daar nog meer broed?

Edit: Dankje! Duidelijk genoeg hoor!
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door MorbidMike »

Wat een ontzettend mooie soort is dit toch. Het is mooi om te zien dat ze zo succesvol zijn bij jou!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Dankje wel MorbidMike. Ik ben er zelf ook heel blij mee.
Vooral omdat het in het begin erg moeizaam ging allemaal.

@GvG
Het broed wat nu in de buitenwereld lag, ligt normaal gesproken in het Ytong. Daar was niet nog meer broed.
Het lag nu op die plek, omdat die plek vlak voor de video tijdelijk verwarmt was.
Normaal brengen ze het broed daarna weer terug het Ytong-nest in.
Alleen is dat sinds het laatste filmpje niet meer gebeurd.

Op dit moment verwarm ik ze niet meer, maar ze vinden het blijkbaar daar wel fijn opeens :P
Misschien wachten ze tot het weer warm wordt en omdat bak normaal op vrij donkere plek staat verhuizen ze nu niet vermoed ik.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door GvG »

Je zegt dat de kolonie een afwijkend ritme heeft, en dat je veel sterfte hebt tijdens de winterslaap. Ook heb je het over actieve werksters in de buitenwereld. Vraagje: waar staat het formicarium tijdens de winterslaap? Staan ze in de koelkast?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Tijdens de winterslaap staan ze eigenlijk gewoon op zelfde plek (slaapkamer).
Heb geen ruimte om ze ergens anders te zetten. De andere mieren die nu in winterslaap zijn staan ook in deze ruimte.
De verwarming is uit, zodat het niet warm is op de kamer nu.
Niet heel ideaal, maar kan niet anders op dit moment.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door GvG »

Misschien zou een lagere temperatuur sterfte kunnen voorkomen? Ze besparen tenslotte een hoop energie als het koud is, vanwege de lagere stofwisseling.

Dat grote formicarium past natuurlijk niet in de koelkast, dat snap ik. Misschien kan je ze vlak voor de winterslaap verhuizen naar iets kleiners? Ik heb mijn Myrmica sp. overgeplaatst naar reageerbuisjes, wegens ruimtegebrek in de koelkast. Misschien kan het ook helpen om hun bioritme weer wat te normaliseren.

Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar misschien kan je er wat mee.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Dus jij vermoed dat doordat de temperatuur niet koud genoeg was in de zomer, daardoor mogelijk de sterfte veroorzaakt wordt?
Is wel de moeite waard om te kijken of ik daar wat aan kan doen. Het is best zonde om weer met het zelfde aantal mieren te beginnen als vorig jaar.

Ik zou niet precies weten hoe ik het ritme zou kunnen veranderen.
Want ze gaan in winterslaap als het gewoon boven de 20 graden is en worden wakker en blijven actief als het koud is.
Of ik moet mogelijk met extreme hoge en lage temperaturen gaan knoeien, maar weet niet of dat risico's met zich mee brengt.
Aangezien ik al best ver gekomen ben met dit soort wat niet altijd bij iedereen lukt, zou het zonde zijn als er daardoor iets helemaal goed fout gaat.
Volgens mij zijn deze mieren best gevoelig en kwetsbaar.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door GvG »

Tja, het zou kunnen. Bij insecten wordt er meer voedsel verbrand (in de cellen) als de omgevingstemperatuur hoger is. In hun winterslaap nemen ze minder voedsel op. Dus als ze hun winterslaap bij hogere temperaturen houden verbruiken ze hun reserves sneller. Althans, dat zou het kunnen zijn, denk ik.

Ik neem aan dat de daglengte invloed heeft op het bioritme van Camponotus ligniperda. Misschien dat je met een tijdschakelaar het licht en de verwarming zodanig kunt manipuleren om de mieren op die manier een duidelijkere prikkel (signaal) te geven wanneer ze in winterslaap moeten gaan. Extreme temperaturen zou ik vermijden, dat gaat ook niet helpen denk ik.

Zelf geef ik mijn mieren vóór de zomermaanden steeds iets langer licht en warmte, tot in juli. Na augustus maak ik het aantal uren licht steeds iets korter tot aan de winterslaap.

Ik heb het idee dat dat helpt met het reguleren van de cyclus van de mieren. Mijn ervaring met Camponotus spp. is beperkt, dus het is allemaal hypothetisch.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Klinkt wel interessant.
Ik zal eens kijken of ik dat een keer ga beïnvloeden. Het is wellicht wel beter voor ze als het ritme klopt met de temperatuur binnen/buiten.
Het is aan de andere kant. ook wel leuk dat ze nu actief zijn, want dan heb ik ook in de wintermaanden wat om naar te kijken :lol:
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door GvG »

Bij Myrmica rubra is het wel gebruikelijk dat larven overwinteren. Ze produceren "traag broed" en "gewoon broed". Het trage broed verpopt pas na de diapauze. Een goede koude winter is dus ook erg belangrijk voor deze soort.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Kijk weer wat geleerd. Jij ben wel een lopende mierenencyclopedie of niet dan ? :lol:
Ik hoop eigenlijk niet dat al die larven uitkomen. Het zijn er een beetje veel en dan heb ik een grotere buitenwereld en nestgedeelte nodig straks.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Venator »

Ik heb in het verleden een formica fusca werkster gehad die sinds de geboorte een kortere poot had.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Dat heb ik ook wel eens gezien inderdaad.
Dus blijkbaar gaat er bij mieren ook wel eens iets niet helemaal goed :D
Plaats reactie