Aminozuren

Vragen en info over voeding van mieren
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Aminozuren

Bericht door vhakazar »

Waar kan je aminozuren kopen?
exitus acta probat
drosera
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 juli 2008
Leeftijd: 38

Re: aminozuren

Bericht door drosera »

Kopen?
Eiwitten zijn ketens van verschillende aminozuren. Dus geef gewoon wat dode insecten.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: aminozuren

Bericht door vhakazar »

Eigenlijk bedoelde ik aminozuurpreparaat om honingdauwsurrogaat te maken.
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: aminozuren

Bericht door XToF »

Aminozuurpreparaten vind je bij de apotheker. Degene die gebruikt werd voor het honingdauwsurrogaat is te verkrijgen onder de naam van Aminobolan.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: aminozuren

Bericht door vhakazar »

En waar zou je esdoornsiroop vinden?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door XToF »

Esdoornsiroop kun je vinden in de supermarkt.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Mika »

Ik maak 550 ml honingdauwsurrogaat van 1 ampul van 22 ml aminobolan, dus 5.5 liter van 1 doos van 10 ampullen. Dat ga je nooit opkrijgen. Je kan beter één enkele ampul van iemand kopen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Aminozuren

Bericht door vhakazar »

En die andere aminozuren revitalose?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door XToF »

Die is minder compleet. Aminobolan bevat het meeste aminozuren die ook te vinden zijn in honingdauw. Om de samenstelling van honingdauw te weten te komen, is er gezocht geweest in wetenschappelijke artikels.
Zoals Mika voorstelt, kan je beter iemand van ons contacteren. Wij hebben nog voldoende ampullen voorradig.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Aminozuren

Bericht door vhakazar »

Zou het kunnen dat lasius niger het honingdauwsurrogaat niet lekker vindt.
Het lijkt me nogal prijzig om alles aan te schaffen en dan tot de conclusie te komen dat ze het niet willen opeten! ;)
Laatst gewijzigd door Mika op 22 aug 2008, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Mika »

Vhakazar,

je bent kritisch, wat een goede eigenschap is, maar af en toe overbodig. Zoals al vaker gezegd: met dat mierenvoedsel en andere stickies ben ik niet over een nacht ijs gegaan: ik heb hier nog honderden grammen van andere eiwitoplossingen en andere methoden liggen, waar de mieren niet op afkwamen, en waarmee ik jullie niet lastig val.

Mieren worden alleen aangetrokken door de suikerinhoud van de honingdauw: je kan dus regelen hoeveel suiker je gebruikt voor je suikerwater.

Sowieso komen ze niet af op aminozurenoplossingen op zich: ze hebben er zelf een afkeer van! Revitalose 'puur' geven, heeft geen enkele zin.

We geven dus ook de tip om van iemand een ampul aminobolan over te kopen: daarmee maak je 550 milliliter oplossing mee, voor nog geen 2 euro aan aminozuren.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Aminozuren

Bericht door vhakazar »

Zou het mogelijk zijn om honingdauwsurogaat te maken met kandijsiroop, want de winkel waar ze het (hopelijk) hebben is toe tot 1 september.
Of kan ik mijn mieren zolang op suikerwater zetten?
dankje voor de snelle reactie! :mrgreen:
exitus acta probat
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door McK »

vhakazar schreef:Zou het mogelijk zijn om honingdauwsurogaat te maken met kandijsiroop
Ik zou zeggen, probeer het eens ;)
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Mika »

Wat wil je precies vervangen door kandijsiroop? De esdoornsiroop?

Dan kan je die hele stap overslaan, en hen gewoon aminobolan in suikerwater geven: ik denk niet dat kandijsiroop veel meer bevat dan suikers.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Aminozuren

Bericht door vhakazar »

Oké bedankt! Dan kan ik ze gewoon aminobolan en suikerwater geven tot ik esdoornsiroop heb gevonden! :D
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Phantom »

Voor welke reden wordt de esdoornsiroop gebruikt boven een andere suikeroplossing? Voor zover ik weet zit er in esdoornsiroop niet veel meer dan sucrose.

Even los van de aminozuren.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Mika »

Ik weet dat die esdoornsiroop sterk doorgekookt wordt, maar ik denk dat de mineralen daarin er weinig last van ondervinden. Ik heb dat vroeger ooit opgezicht, en er zat toch meer in dan enkel sucrose. (Zoek het eens op, of anders zal ik dat vanavond doen.)

Het grote probleem is natuurlijk dat micro-organismen in de darm van de bladluizen, en de bladluizen zelf ook nog voedingsstoffen toevoegen aan de honingdauw. Eventuele toevoeging van vitaminen voor mieren kan bijvoorbeeld niet uitgesloten worden.

(Blijft nog de vraag: zijn mensenvitaminen ook mierenvitaminen?)
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door McK »

Ik wil hier Mika niet persoonlijk aanvallen, maar ik vraag me nog altijd af of de aminozuren wel noodzakelijk zijn.
Ik zou het eigenlijk eens met twee Lasius niger kolonies moeten testen.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Phantom »

http://en.wikipedia.org/wiki/Maple_syru ... gnificance
http://en.wikipedia.org/wiki/Honey#Nutrition

Er zitten inderdaad enkele mineralen in, maar als je kraanwater gebruikt zit er waarschijnlijk een vergelijkbare hoeveelheid aan mineralen in. Qua hoeveelheid vitamines kan er m.i. ook honing gebruikt worden, en dan weet ik nog niet of mieren de vitamines daadwerkelijk nodig hebben. Vermits de hoeveelheid aminozuren (geen idee welke ze nodig hebben) en de hoeveelheid energie (suikers) hoog genoeg is, kunnen de meeste diersoorten de eigen behoefte aan vitamines voorzien. De mens is één van de weinige diersooren die geen eigen vitamine C kan produceren, als voorbeeld.

Ik denk dat een gewone gekookte suikeroplossing volstaat voor mieren, met hier en daar een prooidier of het aminozuursupplement, vermits die de juiste aminozuren bevat.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Mika »

McK schreef:Ik wil hier Mika niet persoonlijk aanvallen, maar ik vraag me nog altijd af of de aminozuren wel noodzakelijk zijn.
Ik zou het eigenlijk eens met twee Lasius niger kolonies moeten testen.
Ik hoop dat je je hier wat overdreven uitdrukt: Ik zie niet in waarom ik mij persoonlijk aangevallen zou moeten voelen. Ik houd van een goed onderbouwde mening, en mijn eigen meningen zijn inderdaad ook allen klaar voor aanpassing, mocht dat nodig zijn.

Dat honingdauwsurrogaat is inderdaad niet noodzakelijk voor alle soorten. Soorten als Lasius niger, Camponotus vagus, Formica sanguinea, Crematogaster scutellaris hebben voldoende aan prooidieren en suikerwater. Zij zullen ook zeer grote prooidieren aannemen. Ik heb zelf getest bij C scutellaris dat honingdauwsurrogaat op zich onvoldoende is voor normale larvale ontwikkeling.

Er zijn echter een aantal soorten, die geen prooien aanvaarden, of enkel zeer kleine prooien aanvaarden. Als je daar een grotere kolonie van hebt, dan kan je enkel terugvallen op een soort van honingdauwsurrogaat, want anders kan je kolonie niet aan prooidieren komen. Je kan natuurlijk 500 fruitvliegjes geven op een dag, maar dat honingdauwsurrogaat neemt minder tijd in beslag. Bij Lasius flavus bijvoorbeeld zal je een honingdauwsurrogaat moeten gebruiken.

Misschien heb ik de laatste tijd inderdaad teveel de nadruk gelegd op het honingdauwsurrogaat, maar dat is vooral omdat ik het zelf zo praktisch vind.
Phantom schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Maple_syru ... gnificance
http://en.wikipedia.org/wiki/Honey#Nutrition

Er zitten inderdaad enkele mineralen in, maar als je kraanwater gebruikt zit er waarschijnlijk een vergelijkbare hoeveelheid aan mineralen in. Qua hoeveelheid vitamines kan er m.i. ook honing gebruikt worden, en dan weet ik nog niet of mieren de vitamines daadwerkelijk nodig hebben. Vermits de hoeveelheid aminozuren (geen idee welke ze nodig hebben) en de hoeveelheid energie (suikers) hoog genoeg is, kunnen de meeste diersoorten de eigen behoefte aan vitamines voorzien. De mens is één van de weinige diersooren die geen eigen vitamine C kan produceren, als voorbeeld.

Ik denk dat een gewone gekookte suikeroplossing volstaat voor mieren, met hier en daar een prooidier of het aminozuursupplement, vermits die de juiste aminozuren bevat.
Cfr supra.

Ik alludeerde inderdaad op vitamine C, maar ik weet niet of er inderdaad nog andere vitamines noodzakelijk zijn voor mieren (of vitamines zijn voor mieren). Een vitamine is een cofactor die door het organisme zelf niet kan geproduceerd worden. En ik betwijfel sterk of er daar onderzoek naar gedaan is. Het zou me sterk verwonderen, moest de mens het enige dier met vitaminen zijn.

Honing kan inderdaad een vollediger bron van mineralen en vitaminen zijn, maar dan moet je het kunnen oplossen. Bij zeer veel testen die ik vroeger gedaan heb, weigerden de mieren een honingwateroplossing, of verkozen ze gewoon de suikerwateroplossing.

Er zijn nog een aantal redenen voor verkeerde verhoudingen in dat honingdauwsurrogaat die niet aan bod gekomen zijn, dus: zoek ze maar!! Ik zal nadien uitleggen waarom ik ze zo heb gekozen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Phantom »

We zijn inderdaad niet de enige diersoort die geen vitamines heeft, zo zijn praktisch alle primaten vitamine C-afhankelijk. Er zijn uiteraard meer dieren die deze deficiëntie hebben, maar dit zijn (naar wat ik weet) doorgaans dieren die zodanig gedomesticeerd zijn of kundig zijn in het opzoeken van een bepaald type voedsel, waar deze vitamines in zitten. Het eten van vitamines is immers efficiënter dan het zelf produceren van deze co-factors. Mieren zijn erg omgevingafhankelijk en kunnen daarmee m.i. beter voor hun eigen synthese zorgen. Dit natuurlijk onder voorbehoud gezien ik niet bepaald een mierendeskundige ben, maar een scheikundige met wat biochemische achtergrond.

Wellicht is het testen van honingoplossingen het beste voor het moment, en dan bedoel ik vooral op verhoudingen en kwaliteit. Een mier wil alleen maar veel suiker, dus de goedkoopste honing met weinig smaak zou kunnen voldoen. Dit is waarschijnlijk ook afhankelijk per mier.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Mika »

Ik zou mijn biochemie nog eens moeten afstoffen, maar:

er zijn vast wel cofactoren die we zelf kunnen maken. Met 'mensen hebben vitamines' bedoel ik: mensen hebben cofactoren die ze zelf niet kunnen produceren. Het betekent op die manier hetzelfde als: mensen hebben de noodzaak om vitamines uit de voeding te krijgen.

De reden waarom we deze zaken niet zelf fabriceren is dat de natuur blind is: if it ain't broken, don't fix it. Onze voorouders (zeer verre voorouders, het hoeven zelfs geen hominiden te zijn) zullen ze steeds op voldoende wijze hebben meegekregen met het voedsel waar ze van leefden. Indien niet, zijn ze uitgestorven, en kunnen ze onze voorouders niet geweest zijn. Vitamine C is een uitzondering, dat is een cofactor, waarvan we de productie 'recent' zijn verloren.

In verband met mieren: ik weet het gewoon echt niet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Phantom »

Daar ben ik het ook wel mee eens... Er zullen ook ongetwijfeld vitamines zijn voor andere wezens, uiteraard, voor insecten mogelijk andere dan voor mensen. Hierbij herzie ik mijn eerdere statement (We zijn inderdaad... t/m eigen synthese zorgen.

Nochtans, om even terug te vallen op het begin v/d discussie, denk ik niet dat esdoornsiroop een betere matrix aan componenten bevat dan gewone honing. Helaas dat je een afkeer voor honing hebt geconstateerd. Mag ik, om even onbeleefd te zijn, vragen hoe je deze test hebt uitgevoerd?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Mika »

Lang geleden gedaan, en sindsdien niet meer herhaald: ik had telkens eerst honingwater aangeboden, en toen dat niet aanvaard werd, of links bleef ligeen, ben ik noodgedwongen overgestapt op suikerwater, dat dan telkens wel aanvaard werd.

De details weet ik niet meer, de laatste keer dat ik zulk een test heb uitgevoerd ook niet meer, de eerste keer zal zo een 19-20 jaar geleden zijn, met Lasius flavus.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door Phantom »

Misschien een experiment om gedocumenteerd te herhalen, ik heb helaas niet de mogelijkheid (tijd, mieren etc). Maar dit is zeker te testen op variatie in concentratie en type/merk honing. Mogelijk is het ook afhankelijk van de koloniegrootte, daar kan ik dan weer weinig zinnigs over zeggen.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door XToF »

Deze testen zijn reeds uitgevoerd op verschillende mierensoorten (Camponotus sp., Oecophylla smaragdina) in de Australische tropische regio. Zowel testen op verschillende aminozuuroplossingen als testen op verschillende suikeroplossingen werden uitgevoerd. Er was een significant verschil te merken met oplossingen die glucose en bevatte. Het artikel met de exacte resultaten heb ik momenteel niet bij me liggen. Van zodra ik de kans heb, zal ik dit inscannen. Het is op basis van dit artikel dat ik ervoor gekozen heb om mijn honingdauwsurrogaat samen te stellen met op basis van glucose en aminozuren die te vinden zijn in het Aminobolan preparaat.
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Aminozuren

Bericht door Sifeem »

Ik ga deze week nog beginnen met een L. niger kolonie. Deze ga ik suikerwater en fruitvliegjes voeren. Is dit voldoende?
Het suikerwater is totaal geen probleem.
Die vliegjes maak ik in grote getale, hoeveel mieren kunnen op 1 fruitvlieg met suikerwater overleven? (weet ik hoeveel ik er per dag ga geven)

Is dit voldoende voedsel of niet? Ik heb al wat gelezen over het maken van honingdauw oplossing, is dit vereist of kan ik doorgaan met de suikerwater/vliegjes combo?
Laatst gewijzigd door XToF op 06 jan 2009, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters toegevoegd
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door XToF »

Je kunt de kolonie in aantal laten verhogen door ze te voederen met suikerwater en fruitvliegjes. Uiteraard draagt een meer diverse voeding de voorkeur. Geef hen af en toe bijvoorbeeld honingwater ipv suikerwater. Let wel: als de kolonie in winterslaap is, zal de opname van voedsel veel geringer zijn. Op de vraag hoeveel mieren er op 1 fruitvlieg met suikerwater kunnen overleven, zal niemand je een adequaat antwoord kunnen geven ;).
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Aminozuren

Bericht door Sifeem »

Oke, ik lees allerlei berichten over dat je net genoeg moet voeren en dat een overschot leidt tot bederf. Aangezien ik straks eerder te veel krijg dan te weinig maak ik me weinig zorgen over voedseltekort. Als ik telkens de oude voedingsmiddelen (paar dagen oud bijvoorbeeld) verwijder, kan ik dan "te" veel voeren?

EDIT:

Kan ik ook spinnen en fruit bijvoegen als voedsel?
Zijn er kleine insecten of dieren die totaal niet mogen of is het bij het voeren van een dieren een kwestie van hygiene en hopen dat ze het eten?
Als dit niet uitmaakt vang ik wat ik tegenkom, zoals insecten, en geef ik ze alles wat schoon overblijft na practica.

(Volgens een forumregel voorkomen dat er een chatsessie begint, en ik zal meer op de hoofdletters letten. Blame word autocorrectie ;) )
Laatst gewijzigd door Sifeem op 06 jan 2009, 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Aminozuren

Bericht door XToF »

Als je tijdig voedsel verwijdert dat niet werd opgenomen door de kolonie, hoef je je weinig zorgen te maken. Hoeveel je ongeveer telkens moet geven, zul je enkel uit ondervinding te weten komen.
Plaats reactie