Camponotus Barbaricus wil niet verhuizen

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Camponotus Barbaricus wil niet verhuizen

Bericht door MichaelB »

Zoals in andere blog vermeld heb ik afgelopen maandag de Camponotus Barbaricus Gyne ontvangen met 6 werksters en geen broed.
Ik heb ze meteen eigenlijk met het testbuisje in het nieuwe foricarium gezet en geef ze honingdauwsurrograat, druppeltje honing en suikerwater.
De werksters gingen vrijwel direct op onderzoek uit. En zijn ook al een aantal malen in de kamers geweest maar het lijkt wel of de gyne niet wil.

Hier foto van opstelling: Afbeelding

Ik heb ze de afgelopen dagen in een rustige kamer gehouden met de kamers afgedekt.
Elke dag kom ik even kijken , maar tot mijn verbazing zitten ze nog in het testbuisje.
Nu twijfel ik een beetje wat ik moet doen. Misschien impliceert het dat er iets is met het formicarium, of zou ik ze er gewoon in zetten aangezien er geen broed is?
Ben zelfs aan het denken om de testbuis op een acryl formicarium te verbinden om te kijken of ze zich daar wel prettiger in voelen.

Wat raden jullie aan?
Laatst gewijzigd door MichaelB op 22 mar 2013, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus barbaricus win niet verhuizen

Bericht door Phantom »

Sommige mieren verhuizen nu eenmaal niet heel gemakkelijk, een verhuizing betekent veel voor een kolonie; nieuwe geursporen nodig, ontdekken van alle nissen en gaten en waarom zou het nieuwe nest beter zijn dan het huidige? Vooral dat laatste is waar je rekening mee moet houden. Zorg er voor dat de leefomstandigheden in het nieuwe nest veel beter zijn dan in het bestaande nest. Dit kan je doen door het oude nest droog te houden (lastig in reageerbuis) en het nieuwe nest op de goede luchtvochtigheid, of doro de temperatuur van je nieuwe nest op het ideale niveau te houden en het oude slechts op kamertemperatuur of kouder. Licht maakt ook veel verschil; laat het oude nest gewoon onder een lamp staan en het nieuwe nest volledig verduisterd. Zo zullen de mieren waarschijnlijk wel willen verhuizen.

Als ook dat echt niet lukt kan je de mieren en bijbehorend broed voorzichtig uit de buis tikken in het nieuwe formicarium. Dit zorgt echter voor veel stress en is een laatste redmiddel.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Camponotus barbaricus win niet verhuizen

Bericht door MichaelB »

Ja inderdaad dat wil ik ook eigenlijk niet! Dadelijk is er wat of zijn ze te gestressed en gaat de gyne dood, dat is et me niet waard.
Ik had ook al gedacht aan een lamp erboven op maar wilde ze eigelijk net storen. Maar ga dat gewoon es proberen. kamers bedekken en een ledlampje erop.
Anders blijven ze maar voorlopig in de reageerbuis, uiteindelijk gaat daar et water ook op :P

Thanx!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Camponotus barbaricus wil niet verhuizen

Bericht door MichaelB »

Ze wil nog steeds niet verhuizen!
Ik heb haar nu een aantal dagen op de kast in de woonkamer gezet, waar vol het licht schijnt de hele dag.
s' Avonds heb ik de ledlamp er nog opgezet voor een paar uur.
De werksters zijn al regelmatig in het nest te vinden echter weigerde de koningin nog steeds te verhuizen.
Na 5-6 dagen gewacht te hebben heb ik haar gisterenochtend maar uit het buisje laten vallen. ( het water was ook op aan het raken. )
Maar zelfs na ongeveer 2 dagen zit ze nogsteeds op haar plek! Ze loopt wel een beetje rond maar meer dan dat is het niet.
nu heb ik er een nieuw buisje aan verbonden en de werksters zaten er vanmorgen met zijn 6en in alleen de koningin zit nog altijd in de buitenwereld.
Het lijkt wel of ze zich niet lekker voelt. Zou dat kunnen? Nu keek ik net en de werksters zitten namelijk nogsteeds in het nieuwe testbuisje en de koningin alleen en verlaten in de buiten wereld! Wat wel opvalt is dat ze nog meer gegeten heeft want haar gaster is nog dikker en kan er zowat doorheen kijken.
Dus ik zou haast zeggen dat als ze ziek was, ze ook niet zou willen eten.
Ik weet even niet wat er nu aan de hand is, heeft iemand dit al eerder gehad?
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus barbaricus wil niet verhuizen

Bericht door pjpj002 »

Zou je haar er niet voorzichtig in kunnen duwen?
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Camponotus barbaricus wil niet verhuizen

Bericht door MichaelB »

Hehe! vanmorgen zat de koningin in het nest in het eerste kamertje te kijken.
Met behulp van pincet een duwtje in de goede richting gegeven, waarna ze er helemaal in kroop.
Door op het reageerbuisje te tikken zijn de werksters in de buiten wereld komen kijken waardoor ze nu zitten zoals het zou moeten!
Eindelijk! Het leek ook alsof de koningin ineens een stuk sneller en actiever was.
Waar ze eerst heel sloom was en nauwelijks bewoog, ging ze nu heen en weer en was aan het onderzoeken.
Nu nog wachten op de eerste eitjes. Hou jullie up to date!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus barbaricus wil niet verhuizen

Bericht door pjpj002 »

Ben blij voor jou dat het terug goed gaat.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Plaats reactie