Gemakkelijk voedsel

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Gemakkelijk voedsel

Bericht door mpke »

Hallo,

In de winter heb je vaak een probleem met het voederen van je (tropische) mierenkolonies en als de kolonies groot zijn hebben ze veel eten nodig en dat kost wel wat...
Voor al degene die niet veel geld willen uitgeven voor hun voedsel heb ik de oplossing ;)
VLIEGEN (erg voedzaam en bijna alle mieren lusten ze).

Dus, je gaat naar een hengelsportzaak/winkel, je koopt een potje volgroeide pinkies (grote maden). Deze zet je thuis in de ijskast, je neemt er een paar uit, steekt ze in een potje met een vochtig keukenrolletje (verfrommeld en je steekt het in het bakje), en dit bakje zet je volledig op een warmtemat. Je wacht een paar dagen tot alle maden verpopt zijn, en dan komen de poppen na ongeveer 6 dagen uit. En moest je te veel poppen of vliegen hebben kan je ze in de koelkast zetten en je haalt ze er weer uit wanneer je ze nodig hebt.

Nu... dit alles te samen kost 1 euro en je hebt ongeveer 100 vliegen wanneer je wil :D

groetjes :)
Laatst gewijzigd door Floris op 07 jan 2009, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters en leestekens toegevoegd
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: gemakkelijk voedsel

Bericht door Mika »

Inderdaad, maar de voedingswaarde van die pas uitgekomen vliegen is beperkt: het zijn vaak niet meer dan 'vliegende exoskeletjes'. Je moet ze een paar dagen bijvoederen vooraleer ze ook maar iets van spieren en weefsel hebben.

Dat is misschien pratisch te doen door ze gewoon op te kweken in verschillende bakjes, maar dat is hetgeen mij tot nu toe heeft tegengehouden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: gemakkelijk voedsel

Bericht door Harm »

Lijkt er idd op dat een reeds lopende kweek van willekeurig ander voedsel dier makkelijker is.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: gemakkelijk voedsel

Bericht door Mika »

Ik wijs dit niet definitief af he, als er iemand komt met een oplossing, denk ik dat dit een goed alternatief is voor een heel aantal soorten. Ik ben zelf zeker geïnteresseerd.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: gemakkelijk voedsel

Bericht door Harm »

Nee oke dat is waar, maar denk dat een lopende kweek makkelijker is...Alhoewel nu ik er zo eens over nadenk. Opkweken is misschien niet zo lastig als het lijkt. Je moet enkel weten wat de beestjes eten. Dan hou je de maden simpelweg in een bakje waarin je dit eten bewaart.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: gemakkelijk voedsel

Bericht door mpke »

ok,

maar kan ik ze misschien een dagje ofzo in een bakje met een watje met suikerwater steken?
zijn ze dan al voedzamer?
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: gemakkelijk voedsel

Bericht door Mika »

Beter een mengsel van suikerkorreltjes, en melkpoeder, en daarnaast nog wat water. Vliegen maken daar wel binnen de kortste keren een enorme smeerboel van.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: gemakkelijk voedsel

Bericht door Sifeem »

Als je graag fruitvliegjes wilt kweken: ik ben nu bezig met de voorbereidingen van een L. Niger kolonie. Van school uit kan ik bij een verscheidenheid van stoffen komen, wat het allemaal natuurlijk makkelijker maakt dan voor jullie.
Ik heb op school een complete handleiding voor het maken van de voedingsbodem (het moeilijkste gedeelte), verder is het enige wat je nodig hebt, begin paar (man+vrouw ;), plaats. Ik zal in de loop van morgen wel die handleiding hier posten.
Laatst gewijzigd door XToF op 06 jan 2009, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters toegevoegd
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door McK »

En vergeet natuurlijk de bewaarmiddelen niet, anders heb je binnen de kortste keren een grote schimmelboel en een mislukte kweek.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door Sifeem »

Recept voor 6 liter voedingsbodem.




Afwegen: 102 gram agar en 324 gram suiker.



Nipigine-oplossing: Los 10 gr. Nipagine(Methylis parahydroxybenzoas) op in
100 ml. alcohol.
(13 ml. Nipagine-oplossing per liter voer).



1. Giet 4 liter water in een pan op laag vuur.

2. Giet 1 fles gist (800 ml.) in een maatbeker,vul deze aan met water tot 1 liter en giet dit in de pan.

3. Spoel de gistfles met water, giet dit in de maatbeker ,vul aan tot 1 liter en giet dit in de pan.

4. Voeg 102 gram Agar en 324 gram suiker toe en roer dit op hoog vuur tot het kookt (KOOKT ZEER SNEL OVER !!!).

5. Laat dit vervolgens 30 min. doorkoken op laag vuur met de deksel op de pan
(na 15 min. even goed roeren op hoog vuur).

6. Laat de pan afkoelen in een gootsteen met stromend water.Veel roeren.

7. Controleer de temperatuur: bij 55 graden is het voer gebruiksklaar, het kan enige tijd in de stoof bewaard worden.

8. Voeg voor normaal voer 78 ml. Nipagine-oplossing toe.







• 800 ml. gist maken: los 156 gram gist op in 800 ml. kokend water.( KOOKT ERG SNEL
OVER!!!)
Giet dit in een literfles en steriliseer deze voor 15 minuten op 120 graden.



Dit is overgenomen uit het bestand van mijn lerares. Denk eraan dat je het beste dit voedsel kan bereiden en pas de volgende dag de fruitvliegjes ervan laten eten, zo kan het voedsel even stollen. De stroperige vloeistof die dan overblijft is de voeding, kijk uit bij vervoeren om de vliegjes niet te pletten.
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door Mika »

Zes liter is enorm veel: deel alles door 120, en je komt hoeveelheden uit waar je wat beter mee kan werken. Weet je trouwens wat 102 gram agar en 78 ml Nipagine kost?

Je moet er ook genoeg volwassen vliegen opzetten: de larfjes eten gistcellen, en gaan besmetting door schimmels tegen: van zodra er larven zijn is de kans op schimmel minder. Bij mij kwam er altijd teveel schimmel voor er larven waren.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door Sifeem »

Ik heb laatst een kwart liter van deze prut gemaakt. Het gaat vooral om de verhoudingen die je moet handhaven.
Als het gaat om de prijzen, ik ben gezegend met zowel een biologie- als een scheikundekabinet. Hier haal ik het merendeel van mijn spullen vandaan.
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door Mika »

Je moet zeker een voldoende groot aantal volwassen vliegen gebruiken voor je opstart. Kan je die voedingsbodem toch bewaren?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door Sifeem »

Ik heb daar nog geen gegevens over, ik kan wel kijken hoe lang het duurt voor mijn 0.25 liter van die zooi gaat schimmelen. Dit mengsel heb ik nu in een omgeving van ongeveer 20°C voor 5 dagen.
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door Sifeem »

Ik was begonnen met ongeveer 20 fruitvliegen, dit zijn er nu richting de honderd. Er is nog steeds geen spoor van schimmel, dus ik denk dat dit een zeer goede methode is om de vliegjes te kweken. Ik heb nog wel een andere aanwijzing als iemand deze voedingsbodem wil gebruiken, je hebt echt veel minder nodig. Als ik dit nog een keer zou doen, zou ik slecht 100ml of iets in die richting maken. De 250ml die ik eerder had gemaakt is nog lang niet op en het was niet zo moeilijk om het maken.
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door filip123 »

Even terug van het begin de eerste pagina met de vliegen. Jullie zeggen daar dat die vliegen niks van vlees bevatten. Je kunt daarvoor zorgen. Als de maden bijna niks van vlees hebben, zullen de vliegen ook niet veel hebben. Dus je kunt de maden voeren met kaas, dat heb ik al eens gebrobeerd en ze wurmen zich er in ;)
Laatst gewijzigd door Floris op 15 feb 2009, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leestekens toegevoegd
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door Sifeem »

filip123 schreef:Even terug van het begin de eerste pagina met de vliegen. Jullie zeggen daar dat die vliegen niks van vlees bevatten. Je kunt daarvoor zorgen. Als de maden bijna niks van vlees hebben, zullen de vliegen ook niet veel hebben. Dus je kunt de maden voeren met kaas, dat heb ik al eens gebrobeerd en ze wurmen zich er in ;)
Ik heb wat problemen met het begrijpen van je bericht, dus zal ik neerzetten wat ik denk dat je bedoelt en een reactie op dit geven.
In de eerste dagen van een volwassen fruitvlieg bevat een fruitvlieg weinig voedingsmiddelen. Door maden in kaas te stoppen krijgen ze genoeg voedsel en worden ze voedzamer.

Er is al eerder door iemand gezegd dat melkpoeder en suiker een goede voedselbron is voor de fruitvliegen. Aangezien kaas een verschimmelde versie is van melk, is het mogelijk dat kaas een goede bron is. Denk er wel aan dat kaas zeer snel bederft en dus minder lang houdbaar is.

P.S. Mijn fruitvliegen groeien met grote aantallen. Ook is er nog geen spoor van schimmel, hierom denk ik dat ik een van de makkelijkste manieren heb gevonden om aan bruikbare fruitvliegen te komen. Het is even werk, maar het resultaat is geweldig.
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door filip123 »

Het gaat niet over die Fruitvliegen maar van die vliegen in huis. Het is te zien waar je de kaas zet als je nu een potje maden in de koelkast zet met een blokje kaas in zullen ze er van eten tot het op is omdat de kaas zo vers blijft zet je het op een warme plaats dan zal het minder lang vers blijven ;)
Gebruikersavatar
TDV
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 oktober 2008
Locatie: Gent en Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door TDV »

De vliegjes zijn ook wel een pak minder actief wanneer je ze in een koelkast zet. Daardoor zullen ze ook minder van de kaas eten en zullen ze zich enorm traag (of misschien zelfs niet) ontwikkelen.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door mn »

Ja dat dacht ik nu ook, maar ik heb geen ervaring dus durfde het niet neertypen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
TDV
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 oktober 2008
Locatie: Gent en Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door TDV »

ik heb een tijdje geleden vliegjes in de koelkast gehouden met voedselbodem. Ze leefden nog allemaal maar ze ontwikkelde zich niet verder. Er kwamen geen nieuwe vliegjes bij.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door filip123 »

Hoeveel graden was het daar,sommige maden zijn niet echt ze maken ze in de fabrieken deze maden zijn kunstmatig.
Laatst gewijzigd door filip123 op 16 feb 2009, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TDV
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 oktober 2008
Locatie: Gent en Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door TDV »

mijn koelkast staat altijd op 5°C
filip123 schreef:sommige maden zijn niet echt ze maken ze
ik versta dit deel niet :(
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door Mika »

filip123 schreef:hoeveel graden was het daar sommige maden zijn niet echt ze maken ze
Kan je inderdaad wat respect tonen voor de lezer van het forum?

Als je bijdrage vol fouten staat, of gewoon onleesbaar is, dan is het geen BIJDRAGE, en zal ze in de toekomst gewist worden.

In de babbelbox zullen we minder streng zijn daarop, maar je moet niet posten op het forum tenzij je zorg draagt voor je bijdrages.
DUCKDUCKGO!
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door filip123 »

Sorrie maar soms vergeet ik leestekens.
Gebruikersavatar
TDV
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 oktober 2008
Locatie: Gent en Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door TDV »

filip123 schreef:sommige maden zijn niet echt ze maken ze in de fabrieken deze maden zijn kunstmatig.
Wat bedoel je hiermee? Dat ze niet verder kunnen ontwikkelen? Ik had de fruitvliegjes, na het koelkast experiment, op kamertemperatuur gezet. Deze ontwikkelden zich wel verder en er ontstonden wel nieuwe vliegjes.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door filip123 »

Ja deze maden kunnen zich niet verder ontwikkelen. Als je naar de winkel gaat, moet je vragen of het geen kunstmatige zijn.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gemakkelijk voedsel

Bericht door Mika »

De wetenschap is nog niet zo ver gevorderd dat ze maden artificieel kunnen fabriceren: mogelijk zijn die maden behandeld zodanig dat ze niet verder kunnen ontwikkelen.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie