Messor structor (Lvet)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Vragen, opmerkingen en tips bij mijn blog zijn welkom!
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Martijn »

Veel succes!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door ANThousiasteling »

Kun je iets laten zien van de totale setup? Wauw 4 gynes....hoe groot is de kolonie eigenlijk?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

De totale setup is nu erg simpel en saai, ik ga straks wel even een foto maken. Ik vind de kolonie nog iets te klein voor een ytongnest.
Hoe groot de kolonie is. Goede vraag. Enkele tientallen werksters, gok ik. Ik probeer ze zo min mogelijk te storen, omdat er ook zaadjes in hun buis liggen. Straks gaan ze stressen ofzo, ben heel voorzichtig. :lol:
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Foto's zojuist toegevoegd.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
kire2000
Lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 september 2011
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door kire2000 »

hoe gaat het nu met je messors?
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Ik had toevallig vandaag een update geplaatst. Het gaat heel goed, maar door de opstelling kan ik niet veel over de kolonie vertellen. Binnenkort zal ik ze een formiquarium aanbieden en dan zullen de mieren wat beter te observeren zijn.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Krogzax »

Klinkt goed, kan niet wachten om je kolonie beter te zien :)
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door AntF »

Je foto's zien er echt harstikke mooi uit!
Wat voor camera gebruikt je hiervoor als ik vragen mag?

gr,
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Dankje! Ik heb een aantal maanden geleden mijn eerste (instap)spiegelreflexcamera gekocht, de Canon 1100D. Maar belangrijker is de lens die ik gebruik, de Canon EF 100mm 1:2.8 Macro USM.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Phantom »

Bloeien paardenbloemen niet het hele jaar door?

Ik vind het leuke zaden om te geven aan zaadetende mieren, want het benadrukt de activiteit van je kolonie als ze aan het slepen zijn met de pluizige delen. Wel geeft het erg veel Rommel, bij mijn P.occidentalis zat het formicarium vol met pluisjes. Ik ben toen overgestapt op graszaad.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Dat zou heel goed kunnen, ik ben immers geen botanist. :D Wel slecht van mij om verkeerd advies te geven dan.
Ik heb een trucje om de rommel te voorkomen. Pluk alle zaadjes van de stengel door de pluisjes bij elkaar te brengen met je vingers. Nu strak vast blijven houden bij de pluisjes en met je andere hand alle zaden vastgrijpen en lostrekken. Zo houd je alleen de zaadjes over (soms met de stengeltjes) en kun je de pluisjes weggooien.

Deze Messor structor kolonie is echter zeer netjes met afval, het komt altijd op dezelfde afvalhoop terecht in een hoekje. Ik ben ervan overtuigd dat ze alle pluisjes ook netjes op dat hoopje zouden gooien.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Thyxar »

Ik heb een vraagje:
In de caresheet wordt vermeld om geen zonnebloemzaden te geven omdat deze wat te dik zijn.
Maar ik heb zonnebloemzaadjes waarvan de harde schil reeds af is.
Zou ik dit eens kunnen proberen?
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Het valt te proberen. Je ziet vanzelf wel of ze het aannemen of niet. Als ze er maar wel kleinere zaden bij hebben. Je kan ook proberen de zonnebloemzaden te verkruimelen, zodat ze kleiner worden. Geef alleen niet te veel in één keer, kijk eerst even aan hoe het gaat.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Thyxar »

Ja ik zal sowieso voor variatie zorgen.
Maar ik ga het zeker eens uittesten :D
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Krogzax »

Bedankt voor de tip! Heb toevallig pas geleden een messor barbarus koningin gehad van iemand.
Ga binnenkort is opzoek naar paardenbloemzaden.
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door AntF »

Wat een prachtige foto weer!
Ik ben nu zelf een beetje met macrofotografie aan het experimenteren en ik vroeg me af hoe je zorgt voor de juiste belichting, aangezien de flitser voor macrofotografie moeilijk te gebruiken is.
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Bedankt! De belichting is inderdaad erg belangrijk. Zoals je ziet mankeert er nog veel aan mijn belichting. Het is niet voldoende diffused, je ziet paarse lichtvlekken links op de kop. Ik heb voor deze foto een LED-lamp van de Ikea gebruikt, deze heb ik links van de kop geplaatst en rechts van de kop heb ik een stuk papier geplaatst om het licht ook aan de rechterkant te weerkaatsen (anders krijg je schaduwvorming). Ik ben nog bezig met het optimaliseren van mijn setup voor focus stacks.

Het meest ideale is om twee lichtbronnen van verschillende kanten te gebruiken, zodat je alle schaduwen kan elimineren. Ook belangrijk is om een diffuser (stuk overtrekpapier bijvoorbeeld) te gebruiken zodat het licht gelijkmatig verspreid wordt. Dit heb ik in de foto niet gedaan, waardoor je veel fouten ziet. Ik zal daarom binnenkort nog zo'n LED-lamp aanschaffen en het licht beter verspreiden. Verder zouden externe flitsers beter werken dan een LED-lamp en zeker beter werken dan de interne flitser van de camera. Canon verkoopt bijvoorbeeld een (dure) twin flash, maar zoiets is makkelijk zelf na te bouwen door het licht van een enkele flitser naar twee kanten om te leiden middels een kartonnen bouwwerk waarvan je de binnenkant met aluminiumfolie bekleed.

Besef wel dat deze foto een focus stack is van een dode mier. Je hebt dan dus de tijd om een (lompe) setup te bouwen. Wil je levende mieren fotograferen, dan wordt de belichting nog lastiger omdat het praktisch moet zijn. Ik denk dat een externe flitser dan een goede uitkomst biedt. Als je op Google zoekt naar 'macro rig flash', vind je veel inspiratie om het licht van een externe flitser creatief te gebruiken voor macrofotografie.

Er zijn mensen op het forum die hier veel meer ervaring mee hebben dan ik. Misschien is het daarom leuk om een topic te openen over fotografie en dan met name gericht op vragen en tips e.d. Tips die je van mij krijgt komen namelijk van een leek met weinig praktijkervaring (ik heb hier vooral veel over zitten lezen en ben nog geen jaar bezig met macrofotografie).
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door AntF »

Dank voor je reactie. Ik was inderdaad zelf ook aan het experimenteren geweest met LED'jes. De interne flitser verlicht alles behalve hetgeen dat voor de lens staat.
Ik ga binnenkort eerst maar eens proberen om zo'n bouwwerk te construeren, als beginner vind ik dat wel een goed idee :).
En bovendien zijn veel externe flitsers aardig aan de prijs, zeker voor iemand zonder enige ervaring, zoals ik.

Ik gebruik nu de Panasonic DMC FZ28 (al een tijdje), maar zonder speciale macro-lens, waardoor ik vaak de plaatjes mis schiet. Het is misschien ook een goed idee om een speciale lens aan te schaffen.
Besef wel dat deze foto een focus stack is van een dode mier.
Dat vermoedde ik wel. Al verbaas ik me er soms over hoe mensen een levende mier soms zo mooi kunnen vastleggen.

Misschien is het inderdaad leuk om ergens op het forum een topic te beginnen over het vastleggen van de mier.
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Ik heb zelf ook geen externe flitser hoor. De interne flitser wordt inderdaad geblokkeerd door de lens zelf. Een bouwwerkje kan uitkomst bieden.
Ik ben zelf fan van het werk van Alexander Wild. Die man weet mieren echt geweldig vast te leggen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door AntF »

Offtopic: Beetje offtopic
Wauw, inderdaad. Ik heb hem even opgezocht en hij heeft inderdaad een indrukwekkende portfolio.
Volgens mij heeft hij elke soort wel weten vast te leggen, en hoe!
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door AntF »

Het klinkt misschien raar, maar is de kelder/kruipruimte geen idee. Tenminste als je er een hebt natuurlijk ;) . Het kan zijn dat de temperaturen daar rond de ~13C liggen. Bij het halletje in ons huis kan het ook aardig koud worden.
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Ik woon in een flatje en heb dus een berging beneden, maar het is daar zowel in de zomer als in de winter heel stabiel qua temperatuur (rond de 20 graden). Dat is dus helaas geen optie.
Ik ga, denk ik, de bak van de mieren maar in een stevige grotere bak zetten en dan met dubbelzijdig plakband op de vensterbank bevestigen. Als de grotere bak ook nog ondoorzichtig is zodat de mieren onzichtbaar zijn, zal de kat er waarschijnlijk niet veel interesse in tonen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door GvG »

Ik denk dat een kruipruimte wel kouder kan worden als het (eindelijk) gaat vriezen.

Ik heb weinig ervaring met Messor soorten maar op de plaatsen waar Messor structor voorkomt wordt het wel degelijk kouder dan 10-15 graden. Ik denk dat je ze dan ook beter iets te koud dan iets te warm kan laten overwinteren. Het hoeft denk ik niet lang te zijn, maar ik denk wel dat een beetje kou kan zorgen voor een beter bioritme, en het beëindigen van de diapauze. Je kan ze bijvoorbeeld een paar weken in de koelkast zetten en daarna nog een paar weken op de vensterbank.

Ik heb vandaag een kleine kolonie Messor capitatus uit de koelkast gehaald, die had wel een paar werksters verloren. Dit was echter niet echt een gezonde sterke kolonie, en ze hadden het buisje helemaal vol gepoept, en dat is gaan schimmelen. Volgend jaar dus even een paar weken op rantsoen voordat ze de winter ingaan. Ik heb inmiddels gelezen dat ze in de natuur eerst hun darm legen voor ze de winterslaap in gaan.
Ik had ook een paar M. capitatus gynes in de koelkast, die zijn nog piekfijn in orde. Ze stonden nu een week of 7 bij 4-6 graden. Ik laat ze nog tot maart onverwarmd denk ik, ook op een graad op 16-18.

Hoe doen je M. structor het nu? Eten ze nog? Legt de Gyne eitjes? Ontwikkelen de larven zich nog (voor zover ze aanwezig zijn :) )
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Bedankt voor het noemen van je ervaringen. Uit jouw ervaringen blijkt dus dat Messor soorten de koelkast wel zullen overleven. In dat geval zal ik de koelkast overwegen, eventueel inderdaad voor een korte periode zoals een maand en dan nog enkele weken rond de 15 graden.

Ik heb het de laatste tijd heel erg druk gehad met de studie dus ik heb ze niet echt kunnen observeren, ik voerde ze elke keer en ging gelijk weer bij ze weg, ik voerde ze echter wel minder maar ze hebben genoeg zaden. Dus ik weet niet hoeveel ze eten en hoe de ontwikkeling van het broed verloopt. De werksters zijn wel iets minder zichtbaar in de buitenwereld.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Other »

Ik heb mijn Messor B momenteel op de zolder staan, daar is het tussen de 10-16 Graden in de winter periode.
Ik heb ze in een plastic bak zitten waar een thermostaat op staat, die staat ingesteld op 15 gaden. Dus mocht het kouder worden dan 15 graden springt de thermostaat aan, en houd de bak op de gewenste temperatuur.
Dus als je een kouder plekje in huis of naast huis heb is dit misschien een goed idee?

Voor meer info check mn blog: http://jvlmb01.blogspot.nl/

Groeten John
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Bedankt voor je reactie! Ik heb ze een maandje op een vensterbank gehouden waar het rond de 14 graden was. Inmiddels staan ze weer op kamertemperatuur omdat ik ervan overtuigd ben dat Messor soorten niet per se een hele koude periode nodig hebben.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Other »

Ik hou de mijne wat langer in winterslaap, dit is de eerste winter ze zijn in november bij me aangekomen dus een flink ritje achter de rug ;)
Denk dat ik begin maart ze naar kamer temperatuur haal, en dan langzaam ga verwarmen.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Plaats reactie