Lasius niger (ProXi)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door ameiseman »

Haha, ik vind zulke dikke gynes juist gaaf! Erg leuk om te zien :) Is ze trouwens nog niet eerder zo dik geweest?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik vind het er best ongezond uit zien. Lijkt net alsof ze uit elkaar barst.
Zo nu en dan is ze wel zo dik, maar ze legt continu enorm veel eitjes, waardoor het niet vaak voorkomt.
Als ze een beetje dik wordt, perst ze meestal weer een lading eitjes eruit en dan is ze weer wat slanker.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door ANThousiasteling »

Hoe heeft deze kolonie de winter 2012/2013 doorstaan?
Kun je een omschrijving geven hoe jij de winterrust van deze grote kolonie regelt. (waar zet je ze neer om af te koelen, hoe doe je het met voeding en vocht?)
Hoe staat het nu met de kolonie?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door ProXi »

De winterslaap zelf hebben ze goed doorstaan.
Alleen sinds een week is er sprake van een massale sterfte.
Helaas ben ik niet elke dag aanwezig. Omdat deze kolonie bij mijn ouders staat
Ik ben daar wel regelmatig vanwege studie en mijn ouders natuurlijk, maar niet elk weekend.
En woon zelf helemaal aan andere kant van het land. Mijn vader geeft ze te eten en ik maak het regelmatig schoon.
Geen idee wat er op dit moment mis is met de kolonie. Hij is wel al tijdje oud, maar de Koningin lijkt wel gezond te zijn.
Wel eten ze sinds de winterslaap erg slecht. Dus misschien is de kolonie niet helemaal gezond op dit moment.

Ik heb ze op mijn slaapkamer staan. In de winter is de verwarming uit op deze kamer en zo nu en dan staat er ook gewoon een klein raampje open.
Je moet ze zeker vocht blijven geven. Want het blok droogt gewoon uit. En als het te droog wordt hebben de mieren, daar last van tijdens de winterslaap.
Vele zullen daardoor sterven als het niet vochtig genoeg is. Ik weet niet precies de reden, mogelijk trekt het Ytong dan gewoon de vocht uit de mieren of uit de lucht waar de mieren inzitten.
Qua voeding hoef ik geen insecten te geven. Die nemen ze niet aan, omdat het broed zich niet ontwikkeld en ook 'slaapt'. Ik geef wel suikerwater. Dit wordt heel soms aangenomen, omdat er soms nog wel gewoon een zeer klein aantal werksters actief blijft (al is het een stuk slomer). Het grootste gedeelte zit stil en knus tegen elkaar aan tijdens de winterslaap.
Jessee
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 juli 2013
Locatie: Kortgene
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger

Bericht door Jessee »

Is dat buisje rechts onder nou cola? haha. Wou jij hebt echt een mooie kolonie mieren! ik ben zelf net begonnen hoop het zelfde resultaat te behalen :) misschien heb je nog tips voor het verhuizen en het maken van een nieuw (ytong) nest? Ik zou het zeer waarderen want zelf heb ik nog niet veel ervaring :)
Kolonie:
Lasius Niger 23-08-2022
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Westdijk »

Bijzonder jammer om te lezen dat de mieren verdronken zijn. Vooral omdat je al zoveel met de kolonie hebt beleeft. Een dergelijk abrupt einde ziet niemand aankomen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door GvG »

Wat een domper zeg. Hoe lang had je ze? 5 jaar?
Jessee
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 juli 2013
Locatie: Kortgene
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Jessee »

Jammer dat ze zijn overleden dat is erg jammer want je had er een mooi blog over :( Ik hoop dat het je zeker gaat lukken met je nieuwe lasius flavus en je 3 lasius niger gynes! :D Ik hoop dat je hier over net z'n mooi blog bij gaat houden.
Kolonie:
Lasius Niger 23-08-2022
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger

Bericht door ProXi »

Jessee schreef:Is dat buisje rechts onder nou cola? haha. Wou jij hebt echt een mooie kolonie mieren! ik ben zelf net begonnen hoop het zelfde resultaat te behalen :) misschien heb je nog tips voor het verhuizen en het maken van een nieuw (ytong) nest? Ik zou het zeer waarderen want zelf heb ik nog niet veel ervaring :)
Nee ik heb nog nooit cola geprobeerd, maar denk dat ze dat ook wel drinken trouwens.
Maar dit is suikerwater, van bruine basterdsuiker.

Voor het verhuizen moet je ervoor zorgen dat de omstandigheden in nieuwe nest beter zijn dan het oude.
Dus het nieuwe nest verduisteren en het oude in het licht laten staan.
Je kan dit ook combineren met de bevochtiging. Oude niet meer bevochtigen en nieuwe wel.
Soms duurt het wel een tijd voor ze echt allemaal verhuist zijn.

Bij het maken van een Ytongnest moet je ervoor zorgen dat deze niet te groot is. Anders gaan ze de kamers die ze niet gebruiken, als afvaldump plaatsen gebruiken.
Dan krijg je schimmel en mijten. Je moet ervoor zorgen dat een deel van het nest bevochtigd kan worden en een deel droog blijft. Zodat de mieren kunnen bepalen wat voor hun
de beste plekken zijn voor de coconnen, larven en eieren.

Je moet dus steeds een nieuw Ytongnest maken. Dit betekent dat je er ook aan moet denken dat je een nieuw Ytong nest kan aansluiten.
De hoogte van de gangen hoeven bij Lasius niger maar 0,5 cm te zijn. Met hoogte bedoel ik ruimte tussen glasplaat en onderkant van de kamer.
Ook de gangen kan je ongeveer 0,5 cm breed maken.

Verder moet je ze gewoon veel suikerwater aanbieden en voedsel en dan gaat het als je ze goed verzorgd vrij snel.

@ Westdijk en GvG
Het was zeker heel erg balen.
Omdat het erg goed ging en het prachtig was om de kolonie te zien.
Daarnaast had ik er veel tijd en energie ingestoken ook.
Had ze 5 jaar als ik me niet vergis.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Manimaner »

Mooie video, hopelijk snel poppen :D
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Kegge »

Prachtig filmpje. Gaat helemaal goed komen met deze dames zo te zien. Het blijft een prachtig dier om naar te kijken. Elke keer weer kijk ik er ademloos naar.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door ProXi »

Dank jullie wel.
Het zijn inderdaad fascinerende diertjes :D
Soms is het best leuk om even rustig te kijken wat ze aan het doen zijn.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Kegge »

In één van je laatste filmpje laat je een nieuw gevangen gyne zien. De tweede dag heb je haar een druppel honing/suikerwater gegeven. Ik heb begrepen dat het niet echt nodig is om de gyne te voederen na de vangst. Is er een bepaalde reden dat jij ervoor kiest om toch wat te eten/drinken te geven?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Manimaner »

er zijn meerdere mensen die hun gyne wat extra energie willen geven. Ze worden er ook wat rustiger van. Het is in principe niet nodig.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik doe dat eigenlijk altijd.
Het is inderdaad niet nodig. De koningin kan in de beginperiode leven van het voedsel dat in haar lichaam is opgeslagen. Ze verteert de grote vlieg-
spieren en eet in uiterste noodzaak een eitje op. Deze voedselbronnen gebruikt ze ook om de larven te voeden.

De mieren van de eerste generatie zijn vaak kleiner, minder sterk en leven minder lang. Mogelijk heeft dat mede te maken met het feit dat de larven minder voedsel ontvangen hebben. Ik heb er geen bewijs voor, maar als je de koningin wel te eten geeft (suikerwater en een fruitvliegje) dan heeft ze meer voedselvooraad. Ze heeft dan dus ook meer voedsel om uit te delen aan de larven en mogelijk wordt de eerste generatie werksters dan ook sterker dan gebruikelijk. Mogelijk legt ze ook in de beginfase meer/vaker eitjes want daar zijn ook eiwitten voor nodig, dus voedseldieren (ook dit heb ik niet bewezen). Omdat Lasius niger koninginnen niet snel gestresst raken voer ik haar dus bij, in de veronderstelling dat het dus mogelijk wel wat helpt.
Bij andere soorten doe ik dit niet, want bij veel soorten moet je de koningin weken met rust laten en niet storen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Kegge »

ProXi schreef:Ik doe dat eigenlijk altijd.
Het is inderdaad niet nodig. De koningin kan in de beginperiode leven van het voedsel dat in haar lichaam is opgeslagen. Ze verteert de grote vlieg-
spieren en eet in uiterste noodzaak een eitje op. Deze voedselbronnen gebruikt ze ook om de larven te voeden.

De mieren van de eerste generatie zijn vaak kleiner, minder sterk en leven minder lang. Mogelijk heeft dat mede te maken met het feit dat de larven minder voedsel ontvangen hebben. Ik heb er geen bewijs voor, maar als je de koningin wel te eten geeft (suikerwater en een fruitvliegje) dan heeft ze meer voedselvooraad. Ze heeft dan dus ook meer voedsel om uit te delen aan de larven en mogelijk wordt de eerste generatie werksters dan ook sterker dan gebruikelijk. Mogelijk legt ze ook in de beginfase meer/vaker eitjes want daar zijn ook eiwitten voor nodig, dus voedseldieren (ook dit heb ik niet bewezen). Omdat Lasius niger koninginnen niet snel gestresst raken voer ik haar dus bij, in de veronderstelling dat het dus mogelijk wel wat helpt.
Bij andere soorten doe ik dit niet, want bij veel soorten moet je de koningin weken met rust laten en niet storen.
Interessant. Ik heb een flink aantal gynes gevangen onlangs, en zou een test kunnen doen met het bijvoeren van een deel ervan, om te zien of het effect heeft. Je uitleg klinkt logisch.

Heb je misschien een tip om honing veilig aan te bieden zodat de gyne er niet in vast blijft plakken?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Manimaner »

heeft dat niet ook te maken dat de gyne ze extra snel laat uitkomen?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door ProXi »

Kegge schreef:
Interessant. Ik heb een flink aantal gynes gevangen onlangs, en zou een test kunnen doen met het bijvoeren van een deel ervan, om te zien of het effect heeft. Je uitleg klinkt logisch.

Heb je misschien een tip om honing veilig aan te bieden zodat de gyne er niet in vast blijft plakken?
Het zou best leuk zijn om het te testen.
Je moet het dan inderdaad wel met meerdere kolonies testen om betrouwbaardere gegevens te vergaren.

Wat ik zelf altijd doe is de honingverdunnen met water en dan bijvoorbeeld met een lang satéprikkertje een klein druppeltje honing deponeren in het buisje.
Het druppeltje moet je alleen niet te dicht bij het watje leggen. Want anders kan het broed erin belanden als de koningin een wilde bui krijgt of als je tegen het buisje aan stoot.

Je kan het ook proberen met een kleine injectiespuit. Je moet dat wel beetje oefenen en er gevoel van krijgen want soms komt er meer uit dan je wilt en dan kan het een kliederboel worden en kan het broed overstroomt worden.

@ Manimaner,
Ik vraag me af of het daarmee te maken heeft.
Je krijgt namelijk kleinere cocons bij de eerste generatie, dan daarna.
Het moment van openen bepaald dan niet de grote, want er kan geen grotere werkster uit een klein coconnetje komen. Dat past niet.
De hoeveelheid voedsel die een larve gehad heeft, zorgt ervoor dat de larve groter is voor die een cocon spint en je daardoor een grotere cocon krijgt.
Het gevolg is een grotere/sterkere werkster. (maar ook dit is alleen op basis van eigen waarnemingen en mijn gevoel, dus niet wetenschappelijk aangetoond :P )
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Manimaner »

nee, ik bedoel dat de gyne de hele werkster sneller laat opgroeien en uitkomen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door ProXi »

Manimaner schreef:nee, ik bedoel dat de gyne de hele werkster sneller laat opgroeien en uitkomen.
Dus dat de koningin ook bepaald dat de larve eerder een cocon gaat spinnen. Dat zou ook nog kunnen inderdaad. Wellicht kan ik dat straks zien aan de eerste werksters van mijn kolonie.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door GvG »

Kegge schreef: De tweede dag heb je haar een druppel honing/suikerwater gegeven. Ik heb begrepen dat het niet echt nodig is om de gyne te voederen na de vangst. Is er een bepaalde reden dat jij ervoor kiest om toch wat te eten/drinken te geven?
ProXi schreef:Ik doe dat eigenlijk altijd. (...)
als je de koningin wel te eten geeft (suikerwater en een fruitvliegje) dan heeft ze meer voedselvooraad. Ze heeft dan dus ook meer voedsel om uit te delen aan de larven en mogelijk wordt de eerste generatie werksters dan ook sterker dan gebruikelijk.
Als ik de kansen van een specifieke gyne wil vergroten geef ik wel eens wat extra voeding. Dit doe ik eigenlijk alleen bij soorten die ik niet dagelijks tegenkom, zoals Formica fusca of Camponotus gynes. En dan alleen als ze het slecht met ze gaat.

Ik heb een groot aantal Lasius gynes gevangen. Deze zullen niet allemaal even sterk en succesvol zijn. Ik kies er voor om ze niet te voeden, zodat ik straks makkelijk kan zien welke gynes niet het bewaren waard zijn, en ik alleen de sterkste gynes overhoud.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Kegge »

GvG schreef:
Kegge schreef: De tweede dag heb je haar een druppel honing/suikerwater gegeven. Ik heb begrepen dat het niet echt nodig is om de gyne te voederen na de vangst. Is er een bepaalde reden dat jij ervoor kiest om toch wat te eten/drinken te geven?
ProXi schreef:Ik doe dat eigenlijk altijd. (...)
als je de koningin wel te eten geeft (suikerwater en een fruitvliegje) dan heeft ze meer voedselvooraad. Ze heeft dan dus ook meer voedsel om uit te delen aan de larven en mogelijk wordt de eerste generatie werksters dan ook sterker dan gebruikelijk.
Als ik de kansen van een specifieke gyne wil vergroten geef ik wel eens wat extra voeding. Dit doe ik eigenlijk alleen bij soorten die ik niet dagelijks tegenkom, zoals Formica fusca of Camponotus gynes. En dan alleen als ze het slecht met ze gaat.

Ik heb een groot aantal Lasius gynes gevangen. Deze zullen niet allemaal even sterk en succesvol zijn. Ik kies er voor om ze niet te voeden, zodat ik straks makkelijk kan zien welke gynes niet het bewaren waard zijn, en ik alleen de sterkste gynes overhoud.
Dankjewel. Wat zijn de criteria voor een sterke en succesvolle Lasius Niger gyne volgens jou? Tot nu hebben alle gynes die ik heb flink eitjes gelegd.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door GvG »

Sommige gynes sterven, of brengen geen werksters voort, die vallen duidelijk af. Sommige gynes brengen veel minder werksters voort dan anderen. Soms maken ze ook een zwakke indruk omdat ze apatisch zijn, of op hun rug liggen.

Ik heb nu tientallen gynes, om weg te geven en mee te experimenteren. Ik ga alleen de sterkste, en die met de meeste werksters inwinteren. De rest valt af.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Sommige gynes sterven, of brengen geen werksters voort, die vallen duidelijk af. Sommige gynes brengen veel minder werksters voort dan anderen. Soms maken ze ook een zwakke indruk omdat ze apatisch zijn, of op hun rug liggen.

Ik heb nu tientallen gynes, om weg te geven en mee te experimenteren. Ik ga alleen de sterkste, en die met de meeste werksters inwinteren. De rest valt af.
Dankjewel. Helder verhaal.

Tientallen gynes ... dan heb ik mij met 22 gevangen dames dus nog beheerst :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door GvG »

Nou... Dat komt wel in de buurt hoor!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik heb één gyne gevangen :p
Ze heeft ondertussen aardig wat coconnen.
Voor mijn gevoel lijkt het meer dan normaal, maar mogelijk ben ik bevooroordeeld.
Het is ook alweer een tijdje geleden daarnaast en heb dus maar één voorbeeld waar ik naar kan kijken, dus geen vergelijkingmateriaal.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Manimaner »

een mooie grote eerste generatie want ik zie nog meer poppen en ander broed!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door ProXi »

Manimaner schreef:een mooie grote eerste generatie want ik zie nog meer poppen en ander broed!
Dat bijvoeren helpt wellicht toch.
Ze doen het goed. Straks heb ik al een leuke mini kolonie voor de winterslaap komt.
Ben benieuwd of Kegge het nog getest heeft met meerdere kolonies of hij verschillen ziet.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door Kegge »

ProXi schreef:
Manimaner schreef:een mooie grote eerste generatie want ik zie nog meer poppen en ander broed!
Dat bijvoeren helpt wellicht toch.
Ze doen het goed. Straks heb ik al een leuke mini kolonie voor de winterslaap komt.
Ben benieuwd of Kegge het nog getest heeft met meerdere kolonies of hij verschillen ziet.
De test loopt nog.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (ProXi)

Bericht door ProXi »

Kegge schreef:
ProXi schreef:
Manimaner schreef:een mooie grote eerste generatie want ik zie nog meer poppen en ander broed!
Dat bijvoeren helpt wellicht toch.
Ze doen het goed. Straks heb ik al een leuke mini kolonie voor de winterslaap komt.
Ben benieuwd of Kegge het nog getest heeft met meerdere kolonies of hij verschillen ziet.
De test loopt nog.
Al tussentijdse bevindingen ? :P
Plaats reactie