Beginner - Beginnende Kolonie Lasius Niger

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Jessee
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 juli 2013
Locatie: Kortgene
Gender:
Leeftijd: 26

Beginner - Beginnende Kolonie Lasius Niger

Bericht door Jessee »

Hallo ik ben Jesse en ik vat alles even kort samen omdat ik het onderwerp perongeluk een beetje bij een ander forum heb gezet :oops: .

Ik heb 4 gynes (Lasius Niger) 3 plastic bakjes met zand, en een ytong nest. Ik heb de gynes gevangen na de bruidsvlucht toen ze op de grond kropen zonder vleugels dus ik denk met een grote kans dat ze bevrucht zijn?
Ik heb nog wel een paar vragen na aanleiding van een paar goede tips en opmerkingen :) (bedankt daarvoor het helpt me echt)

1 gyne heeft zelf een nest gegraven in een laagje zand dat ik in het ytong nest had gelegd.
3 gynes zijn in een rietje gekropen dat ik had begraven met de ene opening vrij in een plastic bakje met zand.

Nou kreeg ik een tip dat het in een reageer buisje makkelijker was, lijkt mij eigenlijk ook maar die had ik nog niet aangeschaft.

Nu is het probleem dat de 3 gynes in het plastic bakje al onder de grond zitten in welke staat (met eieren, zonder, levend of misschien overleden) Mijn vraag is dus, is het nog mogelijk ze over te plaatsen naar een reageerbuisje? En tot welke grootte qua werksters kan ik ze in het reageer buisje laten voordat ik ze overplaats naar het ytong nest?

(vaste nest: ytong 60x40x7 á 8 kamers met een waterreservoir etc. een buitenwereld ongv. een a4 papier met een afsluitbaar deksel, ik heb hier een gat ingemaakt een vliegengaas over geplakt met kit zodat ontsnappen mogelijk is. Maar er wel voldoende verse lucht bij kan)
Kolonie:
Lasius Niger 23-08-2022
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Beginner - Beginnende Kolonie Lasius niger

Bericht door GvG »

Zo'n Ytong-nest is nog veel te groot. Ze kunnen het beste in een buisje blijven tot ze eruit groeien. Dat is pas bij 100 tot 200 werksters. Dan ben je wel een jaartje verder. Je zou de gynes nu nog kunnen verhuizen maar het is wel riskant. Je zou ze kunnen beschadigen of eitjes kunnen kwijtraken. Ik zou buisjes regelen en wachten op de volgende bruidsvlucht, die komt vast nog wel in augustus.
Jessee
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 juli 2013
Locatie: Kortgene
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Beginner - Beginnende Kolonie Lasius niger

Bericht door Jessee »

Bedankt Gvg, Is het mogelijk 2 bruidsvluchten in 1 jaar/zomer? dat zou wel mooi zijn inderdaad. Anders moet ik heel goed in de stad op tegels gaan zoeken. Want rond mijn huis zitten 3 kolonies en daar zijn ze alle drie al uitgevlogen.
Kolonie:
Lasius Niger 23-08-2022
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Beginner - Beginnende Kolonie Lasius niger

Bericht door GvG »

Ja hoor dat kan. Anders stuur ik er wel een naar je op. Heb je gelijk een buisje. Ze zijn nogal moeilijk te vinden lees ik vaak op het forum, de laatste tijd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beginner - Beginnende Kolonie Lasius niger

Bericht door Floris »

Als ze al onder de grond zitten, is het waarschijnlijk niet goed mogelijk om de koningin en het broed ongeschonden over te brengen naar een buisje. Ik raad aan ze te laten zitten tot de kolonie wat gegroeid is.
Het is belangrijk om het nest altijd een beetje vochtig te houden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Jessee
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 juli 2013
Locatie: Kortgene
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Beginner - Beginnende Kolonie Lasius Niger

Bericht door Jessee »

Bedankt Floris voor je reactie :) Ik heb ze ook maar lekker laten zitten, heb vandaag weer 3 gynes gevonden en tijdelijk ondergebracht in een bakje tot ik buisjes heb.
Kolonie:
Lasius Niger 23-08-2022
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Beginner - Beginnende Kolonie Lasius niger

Bericht door GvG »

Je kunt ze het beste even in de koelkast zetten totdat je buisjes hebt.
Plaats reactie