Kolonie zonder eetlust, zonder nageslacht.

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Kolonie zonder eetlust, zonder nageslacht.

Bericht door Sifeem »

Ik heb momenteel een Lasius niger kolonie met een koningin en ongeveer 10 werkers. De koningin produceert alleen geen nieuwe mieren en al de toegevoegde fruitvliegjes worden niet eens aangeraakt. Eerst had ik ze in een reageerbuis met achterin de bekende water-watten combo om het nest vochtig te houden en aluminiumfolie voor donkerheid.
De mieren echter gingen vervolgens niet naar de buitenwereld die ik had aangesloten met een reageerbuisslang, dus heb ik ze manueel verhuist naar de buitenwereld. Ik was te bang dat ze niet uit zichzelf naar de buitenwereld gingen en daarom honger zouden leiden.
Als voedsel gebruik ik water, suikerwater en fruitvliegjes. Het water en het suikerwater serveer ik in twee flessendoppen die ik bijgesneden heb tot 1 mm hoogte. De fruitvliegen kweek ik in een plastic fles met een voedingsbodem die ik in een ander topic heb beschreven (makkelijk voedsel). Ik laat dan vervolgens een paar in een plastic zakje vliegen om ze dood te laten vriezen in de vriezer. Dode vliegen kunnen makkelijker gepakt worden en hebben geen mijten .

Eerst zat deze kolonie van een omgeving die 's nachts richting de 14 en overdag richting de 20 graden Celsius gaat. Ik dacht dat dit misschien niet genoeg activiteit opwekte en dus zitten ze nu in een plastic bakje in een broedstoof bij 25,2 graden Celsius 24 uur per dag, 7 dagen per week. Deze omgeving is bijna altijd donker, behalve als ik kom kijken of ze al wat hebben gedaan.
Dat loste het voederprobleem niet op.

Hebben jullie suggesties hoe ik de kolonie aan het eten krijg, en net zo belangrijk, hoe ik de koningin aan het eierleggen krijg?

P.S. Als iemand in de omgeving van Apeldoorn een kolonie heeft die geen winterslaap houdt, zou ik graag komen kijken.
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Kolonie zonder eetlust, zonder nageslacht.

Bericht door XToF »

De koningin legt geen eitjes, en er zijn geen larven, er bestaat voor de werksters dan momenteel ook geen motivatie om fruitvliegjes aan te raken. Je zal nog wat geduld moeten hebben. Als er zich in de kolonie een voedseltekort voordoet, zullen de werksters er alles aan doen wat in hun mogelijkheden ligt om met het probleem om te gaan.
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Kolonie zonder eetlust, zonder nageslacht.

Bericht door Sifeem »

Begrijp ik het dan goed dat ik beter mijn fruitvliegjes kan bewaren tot er eieren verschijnen? Op die manier krijgt de koningin geen aminozuren om eieren mee te maken of is dit onjuist?
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Kolonie zonder eetlust, zonder nageslacht.

Bericht door mn »

Ja, zelfs kun je ze weghouden tot de eerste larfjes, maar die zijn wel moeilijk te zien.
Dus als je op zekerheid wilt spelen kun je beginnen voeren bij de eerste larfjes.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Kolonie zonder eetlust, zonder nageslacht.

Bericht door Mika »

Je kan om de 2 dagen een fruitvliegje geven.

Hoe lang doet deze situatie zich al voor? Enkele dagen?

Mijn cataglyphis koninginnen begonnen eitjes te leggen na een tiental dagen, en dat is snel.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Kolonie zonder eetlust, zonder nageslacht.

Bericht door Sifeem »

Ik weet zeker dat de koningin nu voor ten minste 5 dagen geen eieren heeft gelegd. Qua voedsel weet ik niet zeker of ze er inderdaad helemaal niks van nemen, of dat ze maar een beetje nemen. Telkens als ik keek zaten ze rondom de koningin met meestal één mier boven op haar. Hoe lang kunnen een koningin en werkers overleven als ze niks eten?
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Kolonie zonder eetlust, zonder nageslacht.

Bericht door Mika »

Als ze genoeg vocht hebben, zullen ze het zeker overleven. Ze zullen waarschijnlijk wel drinken, maar dat weet je pas zeker als je gyne fysogastrisch wordt. Geduld!!
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Kolonie zonder eetlust, zonder nageslacht.

Bericht door Sifeem »

Mijn kolonie heeft een ei. :D Ook is het typische fysogstrische kenmerk van de grote witte band op de koningin zichtbaar, dus ik verwacht dat het wel goed gat komen. Toch bedankt voor alles.
Laatst gewijzigd door XToF op 21 jan 2009, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Pssssst, vergeet niet je tekst eens na te lezen zodat die kleine er niet meer in zitten ;).
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Plaats reactie