XToF - Lasius umbratus

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

XToF - Lasius umbratus

Bericht door FLechdrop »

Gisteren vond ik een vleugelloze Lasius umbratus gyne bij de bushalte. Ik heb haar mee naar huis genomen en vandaag heb ik een Lasius niger nest opengegraven en een hoop werksters en wat broed genomen. Helaas kon ik geen poppen vinden, voornamelijk eieren en kleine larfjes. Vervolgens heb ik op de op het blog beschreven wijze de werksters en het nestmateriaal met wat broed in een diepvriesdoos gedaan en er een reageerbuis in geplaatst. Daar ging het al mis, want de mieren toonden geen enkel initiatief om naar de reageerbuis te verhuizen. Misschien dat ik teveel van het nestmateriaal heb bijgeplaatst (dit ging moeilijk anders, want het zijn kleverige brokken klei), en dat de mieren dit geschikt genoeg achten om in te blijven zitten. Misschien dat ze alsnog zullen verhuizen wanneer dit uitdroogt. Hoe dan ook, ik heb ze wat suikerwater gegeven, hetgeen gretig aangenomen werd, en toen heb ik toch maar de koningin er bij geplaatst. De werksters vertoonden direct agressie en de koningin probeerde ze zo goed en kwaad als het ging af te schudden. Dat ging nog vrij aardig, tot er één zich in haar voelspriet had vastgebeten. Toen heb ik ze er maar samen uitgenomen. Zo goed en kwaad als het ging heb ik ze na enig geworstel uit elkaar gehaald. Vervolgens heb ik de koningin even de tijd gegeven in de hoop dat de mier aan haar voelspriet wat van de juiste geur zou hebben aangebracht. Ik probeerde het nog een keer, maar het ging evenzeer mis. Ik heb de koning toen de reageerbuis in laten vluchten en haar nogmaals even rust gegund. Een zeer uitgebreide poetsbeurt vond plaatz, zoals XToF ook verhaalde, dus ik begon stilaan te hopen dat het nu zou lukken. Niet dus, de werksters waren nog steeds agressief. Nogmaals liet ik de gyne in de reageerbuis vluchten, en toen heb ik er een volgevreten werkster bij gezet die derhalve niet al te vlug was en dus hopelijk niet zo veel kwaad zou kunnen aanrichten. Tussen de koningin en deze werkster volgde nog een interessante worsteling, waarbij de werkster uiteindelijk het onderspit heeft moeten delven. Althans, deze vertoont nu weinig activiteit meer (opmerkelijk was dat de werkster zich na het gevecht ook heeft zitten poetsen). De koningin zit nu nog in het buisje met de inactieve werkster en poetst zich wederom. Ik vraag me af of het zinnig is om het nogmaals te proberen, of dat ik mijn strategie zal moeten aanpassen.

Wat is nu wijsheid?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: XToF - Lasius umbratus

Bericht door XToF »

Als je veel nestmateriaal in het plastic bakje doet, zullen de werksters altijd geneigd zijn om hun broed te verbergen onder grote brokken nestmateriaal. Ik zorg er steeds voor dat het laagje nestmateriaal niet dikker is dan 1 à 2 mm.
Typisch gedrag waaraan je een Lasius umbratus koningin die op zoek is naar een geschikte gastkolonie kan herkennen, zijn de volgende:
-de koningin gaat bij agressie plat en meestal zijdelings stil op de grond liggen
-de koningin loopt met een dode werkster tussen de kaken doorheen het bakje

De agressie die ik lees in jouw beschrijving geeft aan dat er iets niet juist is.
Ik zou in dit geval de methode van de 'grijze werksters' hanteren. Zoek in de kolonie naar enkele zeer jonge werksters en introduceer ze, samen met enkele poppen in het buisje bij de koningin.
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: XToF - Lasius umbratus

Bericht door FLechdrop »

Inderdaad vertoont de koningin niet het genoemde gedrag. 'Grijze' werksters vinden gaat nochtans een hele toer worden, als ik niet iemands terras wil openbreken tenminste. Ik was al blij een kolonie aan te treffen op een plek waar ik vrij graven kan, maar de grond is hier enorm kleiig en hard dus het graven gaat erg moeizaam. Ik heb zoals vermeld geen poppen kunnen aantreffen, en ook geen grijze werksters. Misschien dat ik het met een grotere schep moet proberen dan het tot nog toe gebruikte tuinschepje...

Overigens ben ik tijdens de graafactie per abuis op een tot dusver ongeïdentificeerde kolonie myrmicine mieren gestuit. Ze zaten allemaal op een kluitje in een holletje in de klei, vlak naast het Lasius nest.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: XToF - Lasius umbratus

Bericht door XToF »

Je kunt de komende dagen op zoek gaan naar een ander L. niger nest en de koningin in leven houden door honingwater aan te bieden op een wattenstaafje. Indien je echt niks vindt, zou ik het nog eens proberen en een ultieme poging doen.
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: XToF - Lasius umbratus

Bericht door FLechdrop »

Hier de gyne. Dat lijkt mij wel umbratus, toch? Een andere mogelijkheid zou zijn dat het onverhoopt een Lasius brunneus gyne betreft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: XToF - Lasius umbratus

Bericht door XToF »

Dit zou inderdaad Lasius umbratus moeten zijn.
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: XToF - Lasius umbratus

Bericht door FLechdrop »

Helaas, ze is al overleden. Het probleem is dus ook de wereld uit.
Plaats reactie