Messor arenarius

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Douwez
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 oktober 2012
Gender:
Leeftijd: 28

Messor arenarius

Bericht door Douwez »

hallo,
ik heb nu enkele weken een Messor arenarius kolonie in huis en ben benieuwd naar meer informatie over deze soort,
op internet kan ik niet zo gek veel over deze soort vinden behalve de basis informatie
(Name: Messor arenarius
Propagation: North Africa
Queen: 18-20mm, black
Workers: 5-18mm, schwarz
Food: Insects and honey water, although seeds from various plants found in the wild constitute their main food source.
Air moisture: 40-60%
Temperature: 20-30°C
Hibernation: No
Nest-building: Soil nests, often under stones and in sand
Formicariums: Tank, farm tank
Formicarium size: min. 30x20cm (adjust to colony size)
Particularities: Along with Messor arenarius, Messor cephalotes is the largest Messor ant species in the world. Just like all other Messor species, these feed mostly on seeds which they store in their nests, opening them as-and-when needed to chew them up in large chewing communities to make what is known as ‘ant bread’. This species needs a lot of protein to ensure healthy colony growth. )

(van worldofants.com)
heeft iemand verder nog aanvullende/uitgebreide informatie of informatiebronnen over deze soort?
alvast bedankt,
Douwez
-lasius sp. 2
-messor barbarus 1
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor arenarius

Bericht door ProXi »

Ik ken het soort zelf niet, maar ze zien er wel erg mooi uit.
Hoe ben je eraan gekomen als ik vragen mag?

Er is wel iemand op dit forum die ze ook gehad heeft:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=74&t=2137
In zijn topic is wellicht wat handige informatie te vinden of je zou hem even een berichtje kunnen sturen.

Via google zijn ook wel wat dingen te vinden. Hier is iemand die een blog heeft over dit soort bijvoorbeeld: http://hawgs.co.uk/antblog/?cat=12
Er zijn ook mensen op youtube die filmpjes geplaatst hebben. Wellicht kan je hun benaderen ook en via google meer blogs vinden op duitse forums.
Heb je ook al gekeken bij het antstore forum of daar engelsen/duitsers zijn die dit soort houden? Wellicht hebben zij ook wat tips.
Douwez
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 oktober 2012
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor arenarius

Bericht door Douwez »

heel erg bedankt, ik heb beide blogs al een tijdje geleden doorgelezen. maar ik hoopte dat iemand misschien nog wat literatuur over deze soort zou kunnen hebben. ik kwam vooral artikelen over zaad preferatie tegen op google, maar geen specifieke informatie over de soort zelve.

ik heb de soort via worldofants.com voor zo'n 40 euro (met verzendkosten) goed binnengekregen.
-lasius sp. 2
-messor barbarus 1
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor arenarius

Bericht door Floris »

Ik heb geen specifieke informatie. Ik kan wel aanraden om bij soorten waarvan je niet weet welke omstandigheden en soorten voedsel ze nodig hebben de kolonie de keuze te bieden tussen temperatuur, vochtigheid en soorten voedsel. Je merkt dan vanzelf wat ze prettig vinden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie