Messor barbarus: lente filmpje

Eigen foto- en videobijdragen over mieren
Plaats reactie
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Messor barbarus: lente filmpje

Bericht door barbet »

Mieren zijn door de winter heen gekomen. Even een lente filmpje voor de liefhebbers:

Groeten,

Barbet

Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor barbarus : lente filmpje

Bericht door Lvet »

Leuk filmpje! Lekker druk in de buitenwereld. Ik zie dat je ze ook een suikerklontje hebt aangeboden. Werkt dat goed? Werkt dat alleen bij Messor of ook bij non-granivore soorten (bijvoorbeeld doordat ze het bevochtigen)? Vraag ik me al een tijdje af.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus : lente filmpje

Bericht door barbet »

Dat suikerklontje heb ik gewoon eens geprobeerd. Ze hebben 'm opgegeten, maar het duurde wel een paar week. Soms hielp ik een beetje door een druppel water erop te laten vallen. Ze proberen het zelf ook wel te bevochtigen, maar de oppervlakte is zo groot dat het niet zo goed werkt. In het begin hebben ze nog strakke randjes waar ze grip op hebben met hun kaken, maar zodra het wat ronder wordt lukt het steeds minder goed.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor barbarus : lente filmpje

Bericht door Lvet »

Dan denk ik dat andere soorten het er nog moeilijker mee zullen hebben. Desalniettemin ga ik het eens met glucose in fijne poedervorm proberen. Misschien dat dat beter werkt.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus : lente filmpje

Bericht door barbet »

Ik herinner me eens een artikel over welke suikers nou nodig zijn en de beste zijn voor mieren. Weet jij nog waar dat stond? Welke suikers hebben ze het meest nodig?

Ik zie dat veel mensen abimolan gebruiken, werkt dat echt beter dan gewoon suikerwater, zaden, en insecten?
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor barbarus : lente filmpje

Bericht door Lvet »

Ik ken het artikel niet, maar hier op het forum is eens besproken dat glucose de voorkeur geniet boven tafelsuiker (sacharose = glucose + fructose), omdat het sneller beschikbaar is voor mieren. Sacharose moet eerst afgebroken worden tot glucose en fructose.
Aminobolan is geen suiker maar een mengsel van aminozuren (sportsupplement) en wordt gebruikt in honingdauwsurrogaat. Persoonlijk vind ik honingdauwsurrogaat wel fijn spul omdat het redelijk compleet is. Het bevat naast suikers en aminozuren ook sporenelementen omdat er ahornsiroop aan toegevoegd wordt. Maar ik voer gewoon insecten en zaden bij, want ik heb het gevoel dat dat toch beter verzadigt. Het wordt immers ook gretig aangenomen.

Ik kan alleen niet zeggen of het verschil nou zo significant is tussen alle soorten voer. Zolang de mieren voldoende suikers en eiwitten aangeboden krijgen, groeien ze toch wel.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus : lente filmpje

Bericht door barbet »

Welke hebben de mieren het meeste nodig? Fructose of glucose? Kan ik gewoon druivensuiker halen dan?

*edit

Dit is wat ik vond:

Most ants and other insects prefer sucrose. Sucrose is a combination of glucose and fructose atoms, which can be separated from one another (within plants or animals) by the invertase enzyme.

Unlike humans, the ant species Lasius niger finds glucose sweeter than fructose (they both find sucrose sweeter than either, and the ants find a sugar called melezitose very sweet).

The ant Camponotus rufipes contains high bodily concentrations of a sugar called trehalose, which is present (along with sucrose, glucose and fructose) in honeydew.

Most gymnosperm plants (e.g. conifers) do not produce nectar but do produce sugar-containing "pollination drops". These serve more to "catch" drifting pollen than to attract pollen-bearing insects, and they have higher concentrations of fructose (nutriment for the pollen but not attractive to most insects) and xylose (probably a repellent).
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor barbarus : lente filmpje

Bericht door Lvet »

Uit dat stuk begrijp ik dat ze dus tafelsuiker prefereren boven glucose. Druivensuiker is glucose. Dus volgens dat stuk kun je beter tafelsuiker (sucrose of sacharose) gebruiken. Ik gebruik dus glucose volgens het recept voor honingdauwsurrogaat.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus : lente filmpje

Bericht door GvG »

Ik geef ze meestal witte basterdsuiker. Dat bevat naast saccharose ook invertsuiker, wat bestaat uit glucose en fructose. Ik weet niet of het een verschil maakt, ze vinden het wel lekker.

Edit: ik geef ze basterdsuiker opgelost in water, verhouding 3:1.
Plaats reactie