Messor barbarus prinses met eitjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Messor barbarus prinses met eitjes

Bericht door barbet »

Ik heb een Messor barbarus prinses apart gezet om haar beter te kunnen bekijken. Een paar dagen later zag ik dat ze eitjes had gelegd. Lijkt me vreemd zonder bruidsvlucht?

Kan er bevruchting in het nest hebben plaatsgevonden? Zijn het onbevruchte eitjes?

Ze heeft haar vleugels niet eens afgeworpen.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor barbarus prinses met eitjes

Bericht door reinoud »

Onbevruchte gynes kunnen ook eitjes leggen, hier zullen alleen mannelijke dieren uit voortkomen.
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus prinses met eitjes

Bericht door barbet »

ook leuk. kunnen die gebruikt worden voor een bruidsvlucht? qua genen lijkt me dat niet optimaal
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor barbarus prinses met eitjes

Bericht door reinoud »

Ik weet er het fijne niet van, maar het is volgens mij een laatste redmiddel van de gyne om toch nog haar genen door te geven aan de volgende generatie. Andere mannetjes uit bruidsvluchten van bevruchte gynes zijn ook ontstaan uit onbevruchte eitjes, dus qua genen kan dat niet veel kwaad.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus prinses met eitjes

Bericht door GvG »

Mannetjes komen inderdaad uit onbevruchte eitjes, meestal gelegd door een bevruchte gyne. De eitjes van jouw onbevruchte gyne zijn vanzelfsprekend ook onbevrucht. Toch zullen er geen mannetjes uit ontstaan. De eitjes zullen niet uitkomen, of steeds opgegeten worden, waarna nieuwe, onbevruchte eitjes worden gelegd. Dat kan doorgaan tot de gyne sterft.

Het gebeurt wel eens dat werksters eitjes leggen als de gyne dood is. Daar kunnen soms mannetjes uitkomen. Dat kan gezien worden als laatste redmiddel om de eigen genen te door te geven. Dit heb ik eens meegemaakt bij Temnothorax sp.
Plaats reactie