Even voorstellen...

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Even voorstellen...

Bericht door Art747 »

Tijdens het "rondkijken" en lezen op dit forum zag ik dat ik me natuurlijk even had moeten voorstellen, excuus. Doe mijn best het protocol en de regels hier te volgen.

Begin dit jaar had ik een mierenkolonie besteld bij de Mierenrboerderij voor een van mijn kinderen. Een plastic "formicarium" met wat zand. Er zat geen instructie bij dus de mieren kolonie heb ik in het formicarium geschud. Helaas dus. Toen ben ik gaan lezen op dit forum en de Duitse fora en ben ik meer en meer geïnteresseerd geraakt in het houden van mieren. Dus bestelde ik na een week bij Ants Kalytta een Camponotus Herculeanus met een paar werksters en een formicarium bij AntsCanada. Omdat een beetje grote mieren mij wel leuk leek met een 3D formicarium om het goed te kunnen zien.... Inmiddels weet ik dat dit dus geen slimme keuze was voor een beginner, omdat ze erg stress gevoelig zijn. Met de hulp van enkele forumleden ben ik er inmiddels achter hoe het echt werkt. Ik heb een bak met krekels als voedsel dieren, probeer ik wat met krulvliegen, meelwormen en fruitvliegjes en heb ik honingdauwsurrogaat gemaakt. Bakjes van de Chinees, ijs en asperges en Fluon.

Om de hobby serieus aan te pakken heb ik wat kolonies over genomen van forumleden, wat cadeau gehad en wat gekregen via het Duitse forum. En ik heb aardig wat gynes gevangen bij de bruidsvlucht van Lasius Niger. Mijn zoon heeft nu 3 buisjes met een gyne en we kijken samen hoe er nu eitjes en broed is en hoe dat zich ontwikkeld. Lijkt mij goed voor hem om van te leren.

Ik heb nu: Lasius NIger, Camponotus Herculeanus, Myrmica rubra, Manica rubida, Solenopsis fugax, Crematogaster scutellaris, Messor barbarus, Lasius Flavus.
De Myrmica rubra is een kolonie met ongeveer 150-200 werksters, de rest is startend met of een paar werksters of alleen broed.

Met vriendelijke groet, Arthur
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Even voorstellen...

Bericht door Sneeuwuil »

Oh, dus je 184e bericht is een 'even voorstellen' lol :-D
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Even voorstellen...

Bericht door Joachim »

Bwah, leuk toch!
Welkom haha :)
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Even voorstellen...

Bericht door ProXi »

Al aardig wat kolonies voor een beginner.
Ben benieuwd hoe je huis eruit ziet als een gevorderde mierenhouder :D
Alsnog welkom en veel plezier met je hobby!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Even voorstellen...

Bericht door Art747 »

Nou ProXi "kolonies" is een groot woord hoor. Het zijn over het algemeen (nu nog) bakjes met een proefbuisjes. Gelukkig heb ik een groot huis :D Sneeuwuil heeft wel gelijk, ik heb misschien wat veel gepost :oops: , maar ik heb dan ook veel vragen als beginner. En ik denk dat dit nu juist het mooie is van dit forum, dat beginners veel vragen kunnen stellen en er ook genoeg ervaren mensen zijn die de moeite willen nemen om mij en anderen te adviseren, waarvoor dank!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Even voorstellen...

Bericht door GvG »

Ah, bent u nieuw? Nou welkom! En veel plezier met de nieuwe hobby. :D
En als je wat wilt vragen zegt je het maar he! :lol:
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Even voorstellen...

Bericht door dvd »

Welkom :D ,maar u kende we al ahaha.Mijn maat heeft eens rode folie bij u gekocht. ;)
Plaats reactie