Formica sanguinea

Vragen over problemen van mierenkolonies
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Ik heb een 2 tal weken per ongeluk tijdens de buitenwereld zuiver te maken het nest te veel verstoord,sinds dien is er niet veel meer activiteit waar te nemen.Insecten worden nu en dan wel aangenomen,en het nest is vochtig genoeg.Ik heb vandaag nog in het nest gekeken en de gyne leeft nog.Ik weet niet als er eitjes zijn het is moeilijk te zien,maar omdat ze insecten vantijd aannemen veronderstel ik dat er eitjes zijn.Kan het misschien met dit warm weer te maken hebben?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica sanguinea

Bericht door Sneeuwuil »

Mijn beperkte ervaring met beginnende kolonies is dat ze zeer rustig zijn als ze het goed naar de zin hebben. Als ze voldoende voedsel hebben en alles, dan zitten ze duidelijk minder in de buitenwereld.

Het weer zal ook van invloed zijn, maar ik zou juist meer activiteit verwachten vanwege de warmte.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Ja maar activiteit is er nu net niet of toch weinig.Vandaag hebben ze toch weer een vlieg het nest in getrokken.Normaal zet ik bij frisser weer het warmtematje aan,dan brengen ze de eitjes na het warmste plaats,dan kon ik zien of ze eitjes hadden.Nu met dit warm weer zet ik het warmtematje niet aan,ik wil ook niet constant het nest in kijken.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica sanguinea

Bericht door MorbidMike »

Ik denk dat je ze het best een beetje met rust laat, dit is een soort die niet zo goed tegen verstoring kan als Lasius niger. Het is ook mogelijk dat ze verzadigd zijn. Als ze genoeg voedsel, suikerwater en water hebben zullen ze minder in de buitenwereld zijn.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Voedsel en water/suikerwater krijgen ze elke dag vers,dus ik denk zoals je zegt dat ze verzadigd zijn.Mijn formica fusca kolonie raken niet verzadigd,ze eten op een dag wat af :D
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Mijn Formica sanguinea blijft inactief,ze hebben nu al 5 dagen geen insecten meer aangenomen.Net zag ik wel dat er 2 werksters rond het pillenstripje met suikerwater zaten,maar de andere werksters zitten allemaal in het nest.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sanguinea

Bericht door GvG »

Zijn er larven? Ze hebben alleen insecten nodig om de larven te voeden. Als er geen larven aanwezig zijn zullen ze geen insecten aannemen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Op het eerste zicht niet,maar het is moeilijk te zien.Ik heb ze net formica fusca poppen gegeven en plots zijn de werksters wel heel actief.Ik heb ook meteen 2 vliegen gegeven en ze werden toch het nest ingetrokken.vreemd,het leek als of ze in winterslaap waren,heel kort bij elkaar,geen teken van leven.En nu...vreemd!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Ze blijven nu wel actief!Een verklaring waarom ze inactief waren heb ik niet.Ik blijf het vreemd vinden.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Ze zijn nu wel heel actief,maar eitjes heeft de gyne nog niet gelegd.Ze brengen de gestolen fusca poppen naar het warmste deel van het nest ( warmtematje ) zo kan ik zien als ze wel of geen eitjes hebben.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Ik had een e-mail gestuurd naar kalytta en het probleem uitgelegd dat de gyne geen eitjes meer legt,hij zei dat ik een hele week het ytong niet meer moest bevochtigen.ik maakte net boven de 1ste kamer waar de gyne zit het ytong wat vochtig,waarschijnlijk te veel vocht.Maar ze zijn nu wel terug heel actief en hebben vandaag een vlieg het nest in gesleurd.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Gisteren ben ik fruitfliegjes gaan halen voor mijn beginnende myrmica rubra mieren,ik heb er ook 7 aan mijn Formica sanguinea gegeven ze werden tot mijn verbazing allemaal meegepakt naar het nest.Het is toch een teken dat de gyne niet ziek is?De gestolen poppen leggen ze allemaal bij het warmte matje,maar eitjes heb ik nog altijd niet gezien.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door blitz »

DvD heb je je Formica sanguinea uitgegraven of gekocht?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

blitz schreef:DvD heb je je Formica sanguinea uitgegraven of gekocht?
Ik heb deze sp. gekocht bij kalytta.Uitgraven gaat niet lukken vrees ik.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Ik had nog een 2de e-mail van kallyta gekregen waar hij op antwoorde op mijn vraag waarom mijn gyne gestop is met eitjes leggen!


it is often the problem with Formica sanguinea, that these ants are held too early warm in captivity and therefore the breeding cycle is completed early in the year.
Formica sanguinea has yes in winter no brood and brood development is completed earlier in nature, as for example Formica fusca at. When keeping the terrarium is minor temperature fluctuations as opposed to free-colonies and therefore are Colonies also finished earlier with the brood development. If the colony is grown, then the queen lays eggs a little longer and you can also expect in late summer with a little brood.regards
Gerhard Kalytta.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door blitz »

Mijn Formica sanguinea is ook thuis aan gekomen,maar er is geen broed te zien.Heeft jou koningin al terug eitjes dvd?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

Mogelijk zal ze die ook niet meer leggen nu.
Volgens mij heeft dit soort geen of nauwelijks broed dat overwintert.
Dus zal ze nu vermoedelijk geen eitjes meer leggen, omdat het te kort op de winterslaap is.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

blitz schreef:Mijn Formica sanguinea is ook thuis aan gekomen,maar er is geen broed te zien.Heeft jou koningin al terug eitjes dvd?
Neen,het zal pas voor na de winterslaap zijn!Ik verwarm ze nu ook niet meer,dat op aanraden van GvG.Mijn formica fusca nemen ook bijna geen insecten meer aan,en zijn een pak rustiger dan 3 weken geleden.Alleen mijn myrmica rubra is nog redelijk actief.
Sean
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 november 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Formica sanguinea

Bericht door Sean »

Zijn deze mieren agressief ?
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door blitz »

Mijn Formica sanguinea koningin is dood :shock: !Ik wilde de mieren laten verhuizen naar een ytong met 1 kamer,dus liet ik een lamp op het buisje schijnen,net zoals ik hier op forum heb gelezen.Ik heb al een mail gestuurd naar kalytta,maar nog geen antwoord! jammer.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sanguinea

Bericht door GvG »

Vandaar dat we Lasius niger als beginnerssoort aanraden en zeggen dat je kleine kolonies niet naar Ytongnesten moet verhuizen.

Een lamp gebruik je alleen als een kolonie na een paar dagen nog steeds niet wilt verhuizen, en dan voorzichtig. Mieren raken snel oververhit.

Wat heb je in de mail naar Kalytta geschreven?
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door blitz »

Ik heb gewoon gezegd dat ik de mieren wilden verhuizen,dat de koningin dood is.Ik had hun beter niet kunnen verhuizen.Wat moet ik met de werksters doen?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Mijn eerste kolonie is ook een tijdje geleden gestorven ( gyne ),ik heb me laten vertellen dat de gyne stress gevoelig is,misschien dat dit de oorzaak is.Het is inderdaad wel jammer,ik weet hoe het is....
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Formica sanguinea

Bericht door Joachim »

Vooral opletten met de lampen. Sommige lampen geven erg veel warmte af, en dan op een klein glazen proefbuisje versterkt deze warmte nog. (Ga maar eens in de auto zitten in de volle zon, zonder de airco aan te zetten...)
Als je een lamp wilt gebruiken is een felle LED-lamp eigenlijk het best. Deze produceren nagenoeg geen warmte.

Ook zou ik nieuwe kolonies veel met rust laten, zodat ze na het wilde transport op adem kunnen komen. Ze nog eens willen verhuizen is erg belastend. Zeker voor kleine kolonies, waar er nog maar weinig mieren zijn, die echt buiten lopen en dus ook in staat zijn al het broed, de jonge mieren en de gyne naar het nieuwe nest te slepen.

Jammer van de gyne. De werksters kan je niet echt veel meer mee. Je kan ze behandelen als een mierenfamilie en ze nog wel te eten geven, maar langzaam laten uitsterven of je kan kiezen voor de korte pijn en ze meteen vernietigen (met enige verbeelding bedenk je wel een mierwaardige oplossing)
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sanguinea

Bericht door GvG »

(met enige verbeelding bedenk je wel een mierwaardige oplossing)
Een nachtje in de vriezer bijvoorbeeld.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door blitz »

Ik heb de mieren vandaag een hele dag in de vriezer gedaan en ze zijn allemaal dood.Ik heb nog steeds geen e-mail terug gekregen van Kalytta.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Formica sanguinea

Bericht door reinoud »

Het kan waarschijnlijk wel nog even duren ook.
Kalytta schreef:leider kommt es in letzter Zeit und insbesondere nach und während der Zeit von Forschungs- und Sammelreisen immer mal wieder zu Verzögerungen bei der Beantwortung von E-Mails.

Wir bitten dies zu entschuldigen und bitten um Verständnis dafür dass eine Beantwortung schon mal 2-3 Wochen dauern kann. Wichtige Fragen können telefonisch oft schneller beantwortet werden. Sollte Gerhard Kalytta einmal wieder längere Zeit auf Reisen sein, wird auf unserer Webseite meist ein Hinweis diesbezüglich eingeblendet.
(Komt van zijn site.)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

reinoud schreef:Het kan waarschijnlijk wel nog even duren ook.
Kalytta schreef:leider kommt es in letzter Zeit und insbesondere nach und während der Zeit von Forschungs- und Sammelreisen immer mal wieder zu Verzögerungen bei der Beantwortung von E-Mails.

Wir bitten dies zu entschuldigen und bitten um Verständnis dafür dass eine Beantwortung schon mal 2-3 Wochen dauern kann. Wichtige Fragen können telefonisch oft schneller beantwortet werden. Sollte Gerhard Kalytta einmal wieder längere Zeit auf Reisen sein, wird auf unserer Webseite meist ein Hinweis diesbezüglich eingeblendet.
(Komt van zijn site.)
Aha vandaar dat ik geen reactie heb gehad nog.
Dat bericht had ik gemist lol

Edit: Ik zie het overigens nog steeds niet staan op de site.
Of ik kijk met mijn neus. Het staat er dan in ieder geval niet heel erg duidelijk vermeld dat je het meteen ziet.

Ik vermoed trouwens niet dat je zomaar een nieuwe gyne krijgt. Er is altijd een risico dat een kolonie niet lang leeft. Blijft een dier dus er zit geen houdbaarheidsdatum op en zo te zien komt het nu hoogstwaarschijnlijk ook door het verhuizen/teveel stress in korte tijd. En daar kunnen zij ook niets aan doen. Maar zo te zien was dat ook niet de strekking van jou mail. Misschien wil die nog wel een dealtje doen, maar zou daar niet vanuit gaan.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Als je Formica sanguinea besteld bij kallyta krijg je de mieren in een klein bakje met mos ( niet in een proefbuisje ) ik zet het bakje dan in een iets groter bakje met een buisje eraan op verbonden.Bij mij waren ze binnen het half uur in het buisje ( bij mij toch ).
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

formica sang.jpg
Vandaag mijn Formica sanguinea laten verhuizen naar een nieuwe ytongnest,maar ze blijven zitten in het darmpje.kan het problemen opleveren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie