Mijn eerste kolonie (lasius niger)!

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Mijn eerste kolonie (lasius niger)!

Bericht door gillesproost »

Hallo iedereen,

Ik heb met een bruidsvlucht dit jaar een bevruchte koningin van de lasius niger gevonden,
ze heeft ondertussen een 12tal werksters.
ik heb een paar vraagjes:
-ik heb een YTONG nest gemaakt van ongeveer 20cm hoog 50cm lang en 10cm breed
mijn vraag is: hoelang komen ze hiermee toe en hoeveel werksters kunnen daarin?
-vanaf wanneer mag ik mijn kolonie het eerste levend voedsel geven?
-kan je meerdere koninginnen in een nest steken zo ja HOE?
-moet de kolonie een winterslaap doen?
-hoe oud kan de koningin worden?
en wat moet je doen als ze sterft?

Alvast bedankt Gilles Pr :o :o st 11 jaar,
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door ProXi »

Hallo,

Je moet ze nog niet in het Ytong nest doen.
Een beginnende kolonie moet je zo lang mogelijk in een reageerbuisje houden. Pas als de kolonie te groot wordt voor het buisje, kan je ze een klein Ytongnest aanbieden.
Die van jou is volgens mij veel te groot. Als je ze laat verhuizen naar dat nest, dan gaan ze de overige kamers gebruiken als vuilnisbelt. Je krijgt dan schimmel en mijten en dat is niet wenselijk.
Pas als het kleine Ytongnest echt vol begint te raken, kan je de kolonie vervolgens verhuizen naar een groter Ytongnest. Maar gezien de afmetingen die jij noemt duurt dat nog zeker wel 3 jaar denk ik.
Hoeveel werksters erin kunnen is afhankelijk van hoeveel kamer en ruimte je maakt waarin ze kunnen leven. Dat is ook sowieso niet echt in te schatten, maar dat kunnen en wel duizenden zijn in ieder geval, dus veel te groot voor een kleine kolonie.

Je kan ze beginnen met voeren wanneer de eerste werksters er zijn en er tevens weer nieuwe larfjes zijn. een druppel suiker water en paar kleine fruitvliegjes zou genoeg moeten zijn.

Nee, je kan geen koninginnen samenvoegen bij dit soort als er al werksters zijn. Zij zullen de andere koningin dan doden. Je kan wel een kolonie starten met meerdere koninginnen bij dit soort, maar ook dan zal er maar 1 koningin overblijven en de rest worden gedood. Met een beetje pech sterven zelfs alle koninginnen in de strijd.

Dit soort moet inderdaad een winterslaap houden. Als je dat niet dood zal de kolonie op een gegeven moment minder snel groeien en mogelijk heeft het ook effect op de gezondheid van de koningin en zal ze minder lang leven. In gevangenschap kan een koningin 20 jaar worden als je geluk hebt. Als ze sterft dan zal de kolonie langzaam uitsterven omdat er geen nieuwe werksters bijkomen.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Mijn eerste kolonie (lasius niger)!

Bericht door Sneeuwuil »

gillesproost schreef:Hallo iedereen,

Ik heb met een bruidsvlucht dit jaar een bevruchte koningin van de lasius niger gevonden,
ze heeft ondertussen een 12tal werksters.
ik heb een paar vraagjes:
-ik heb een YTONG nest gemaakt van ongeveer 20cm hoog 50cm lang en 10cm breed
mijn vraag is: hoelang komen ze hiermee toe en hoeveel werksters kunnen daarin?
-vanaf wanneer mag ik mijn kolonie het eerste levend voedsel geven?
-kan je meerdere koninginnen in een nest steken zo ja HOE?
-moet de kolonie een winterslaap doen?
-hoe oud kan de koningin worden?
en wat moet je doen als ze sterft?

Alvast bedankt Gilles Pr :o :o st 11 jaar,
Hallo Gilles,

Welkom op het forum en leuk dat je, net als ons, mieren interessant vindt.

In de natuur maakt de Lasius niger een zo klein mogelijk nest waar ze net in passen. Maak een nest dus eerder te klein dan te groot. Dus op de vraag waneer ze moeten verhuizen: als ze er echt niet meer in passen :-) Hoeveel werksters dat precies zijn zul je vanzelf zien. Sommigen adviseren om elk jaar een nieuw nest te geven voor betere resultaten.

Echt leven voedsel wordt zelden gegeven. Alleen grote kolonies kunnen levend voedsel aan. Voorlopig doen ze het goed op suiker/honingwater en zo nu en dan een fruitvliegje. Zorg wel dat je weer weg haalt wat ze niet opeten, zodat schimmel geen kans krijgt.

Er zijn soorten die meerdere koningen kunnen hebben, maar de Lasius niger heeft altijd maar één koningin. Zijn er meerdere koninginen dicht bij elkaar, dan worden uiteindelijk op één na alle koninginnen gedood.

In de natuur houdt de kolonie een winterslaap. In een verwarmde omgeving kun je dit overslaan, maar dat is wel ongezond voor ze. Beter doe je ze wel in de winterslaap. (Helaas :cry: )

Van alle insecten worden mieren het oudst. Volgens google is de oudste Lasius niger is 28 jaar geworden. Wat mij betreft is de bron niet super betrouwbaar, maar oordeel zelf :-) De kolonie kan toch wel enkele jaren mee gaan. http://entnemdept.ifas.ufl.edu/walker/u ... umper_1969

Als de koningin sterft is het voorbij. De werksters zullen uiteindelijk ook sterven. Je kunt een nieuwe kolonie beginnen, mocht je dat willen.

Veel plezier in elk geval er mee en laat ons weten hoe het gaat!
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door gillesproost »

hallo iedereen,

Alles is goed met het nest ze eten en drinken goed,
ik zal proberen vandaag een paar foto's te maken!
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door gillesproost »

hallo iedereen,

ik heb nog een vraagje van wanneer tot wanneer moet de lasius niger een winterslaap doen
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door Joachim »

Lasius Niger MOET geen winterslaap houden, het is wel heel erg aan te raden wanneer je de kolonie lang wilt houden en een grote kolonie krijgen.
De algemene richtlijn is van ergens in oktober tot ergens in maart. Dit is een miersoort die hier in onze streken vrij in de natuur voorkomt. Buiten wordt het ook koud in de winter, dus het is het normale ritme van deze mieren om een winterslaap (eigenlijk winterrust want ze slapen niet echt..) te houden.

Hou ze ergens tussen de 5 en de 10 graden gedurende deze periode. Dit kan in een koelkast of in een schuur of tuinhuis zijn. OPGELET: mieren kunnen niet tegen vorst. Dan gaan ze dood! (Diep in de grond vriest het ook niet, enkel aan de oppervlakte) Voedsel is niet nodig, zorg er wel voor dat ze voldoende water hebben.

Succes!
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door GvG »

Ik zou ze nog wat kouder zetten. Onder de 7 graden, maar boven het vriespunt. Als je ze te warm houdt (boven de 7 graden) blijven ze actiever en zullen ze eten nodig hebben. Ik hou mijn Lasius niger van november tot en met maart in de koelkast, tussen de 3 en de 7 graden. Dan zijn ze vrijwel inactief en hebben ze geen voeding nodig. Ik zorg dat het nest een beetje vochtig blijft en dat ze toegang hebben tot drinkwater maar ik zie ze nooit drinken. Ik had vorige winter vrijwel geen sterfgevallen, mijn grootste kolonie telde toen een paar honderd werksters.
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door gillesproost »

bedankt voor jullie antwoord,

vandaag is er nog een werkster geboren nu zijn ze met 13 en heel veel broed
weet er iemand hoe je foto's aan een bericht toevoegt?
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door Joachim »

Vb via deze site een afbeelding uploaden en de link kopiëren naar hier: http://nl.tinypic.com
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie (lasius niger)!

Bericht door gillesproost »

hallo iedereen,

ik heb nu foto's gemaakt,
ik probeer mijn kolonie zo weinig mogelijk te storen dus ik ben heel voorzichtig geweest!!!

Het nest voor later!!!
Afbeelding

De kolonie!!! (nu 13 werksters en heel veel broed)
Afbeelding

De kolonie in een tijdelijke buitenwereld!!!
Afbeelding
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door Joachim »

Mooi gemaakt!
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door Sneeuwuil »

Ja, dat ziet er goed uit. Je kunt ze nog wel een tijdje in de 'tijdelijke buitenwereld' houden.
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door gillesproost »

Hallo,

Ik heb vandaag de buitenwereld proper gemaakt er zijn deze nacht weer 2 miertjes geboren,
Nu zijn ze met 15 maar er is bijna geen activiteit in de buitenwereld is dat normaal???
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door dvd »

gillesproost schreef:Hallo,

Ik heb vandaag de buitenwereld proper gemaakt er zijn deze nacht weer 2 miertjes geboren,
Nu zijn ze met 15 maar er is bijna geen activiteit in de buitenwereld is dat normaal???
Bij een kleine kolonie zullen er niet veel mieren in de buitenwereld komen,dus nergens niets om je zorgen over te maken.Als ze iets nodig hebben komen ze het wel halen in de buitenwereld.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door tempant »

@gillesproost: Mooi gedaan! In welke flesjes houd je jouw koninginnen precies? En hoe gaat dat dan met bevochtiging and verluchting? Het lijkt alsof er een nat stuk keukenpapier in die flesjes zit, klopt dit? Waarom verkies je deze methode boven proefbuisjes?

Veel vragen, mijn excuses :D
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door gillesproost »

hallo tempant,

de bruine flesjes zijn van mijn mama ze heeft een apotheek en heeft er veel te veel (ze houden ook een beetje licht tegen)
dat keukenpapier is nat ik gebruik het als watervoorraad want de watjes waren op toen ik ze gevangen heb de flesjes met een dop daar zijn de eitjes nog niet uitgekomen bij die met een watje (niet te zien op de foto) zijn de eitjes al wel uitgekomen (dat is gemakkelijk om te onthouden) ik doe de flesjes met een dop een aantal keer per dag voorzichtig open voor verluchting
ALS JE GEÏNTERESSEERD BENT,
IK HEB VEEL TE VEEL KOLONIES GEVANGEN MET EEN BRUIDSVLUCHT
ALS JE WILT KAN JE ER GRATIS KRIJGEN MAAR JE MOET WEL ZELF DE VERZENDINGSKOSTEN BETALEN!!!
VOOR ALS JE GEÏNTERESSEERD BENT
(weet jij een manier hoe we dat van die verzendingskosten zouden kunnen regelen?)
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door Sneeuwuil »

De Messor barbarus is niet heel moeilijk, maar heeft wel veel meer rust nodig. Eigenlijk moet je niet eens kijken en dan heb je er dus in eerste instantie weinig plezier aan. Lasius niger kun je rustig kijken en is ook actiever.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door tempant »

Nee, in startende Lasius niger kolonies ben ik niet direct geïnteresseerd. Een paar weken geleden heb ik ook met het enthousiasme van een beginneling elke gyne die ik kon vinden in een proefbuisje gestop. Stilletjesaan begin ik te ondervinden dat het niet haalbaar zal zijn die allemaal te houden...
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re:mijn kolonies: messor barbarus en lasius Niger!!!

Bericht door gillesproost »

hallo iedereen,

Ik ga mijn onderwerp veranderen naar mijn kolonies: messor barbarus en lasius Niger!!!
omdat ik een kolonie van de Messor barbarus begin
updates:
Lasius Niger: alles is super met de kolonie vandaag heb ik de geboorte van de 17de werkster gezien!!!
Messor barbarus: VANAF DINSDAG!!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mijn eerste kolonie (lasius niger)!

Bericht door Art747 »

Ziet er allemaal leuk uit. Maar zou je een startende kolonie Messor Barbarus ook wat klein en eenvoudig houden? Dus het proefbuisje waar ze in zitten in een klein bakje? En dan een verscheidenheid aan zaden aanbieden.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mijn eerste kolonie (lasius niger)!

Bericht door reinoud »

Enkele opmerkingen:

Je nest ziet er heel leuk uit, maar bij mieren is gebleken dat alles vooral praktisch moet zijn. Die bouwwerken met tandenstokers maken het in mijn ogen vrij onpraktisch. Voor een kleine kolonie is een gewoon plastic bakje met proefbuis en eventueel water voldoende.

Messor barbarus verwarm je best, ik zie geen warmtematje of iets in die aard. Komt dit er nog?

De proefbuisjes waar ze in komen wonen moet je verduisteren om stress tegen te gaan. Dit kan je doen door de met aluminiumfolie te omwikkelen.

Ik dacht dat kleine M. barbarus kolonies (zonder majors) niet veel zijn met die zaden omdat ze ze niet kapot krijgen. (Het is ook beter om meerdere soorten zaden aan te bieden, een mix voor kanaries bv.)

Edit: Art was me net voor :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door GvG »

Het ziet er leuk uit Gilles, je bent duidelijk erg enthousiast. Ik ben alleen bang dat je in je enthousiasme te snel gaat. Dat zien we hier op het forum vaker bij jonge leden. Dit leidt vaak tot beginnersfouten en teleurstellingen.

Ik zou je aanraden om nog even te wachten met het bestellen van een kolonie Messor barbarus, omdat het best een hoop geld kost, en met jouw gebrek aan ervaring zal je zeker wat moeilijkheden tegenkomen. Het is beter om wat ervaring op te doen met zelf gevangen Lasius niger gynes, die kunnen een hoop hebben en het kost niets. Omdat je al een kolonie besteld hebt zal ik je mijn mening geven, en hopen dat je daar iets aan hebt.

Dit formicarium ziet er niet geschikt uit voor een kleine kolonie Messor barbarus. Op deze bodem zul je ze slecht kunnen zien, daarnaast zullen ze gaan graven en verhuizen naar een zelfgegraven nest waardoor je ze niet meer kan zien. Of ze vullen het reageerbuisje met het materiaal. Daarnaast is het slecht schoon te houden en verhoogt het de kans op schimmel en mijten.

Het maken van een werkende uitbraakbarrière moet je leren door te oefenen. Dit leer je makkelijker met een klein bakje (zoals je tijdelijke buitenwereld) dan met een grote glazen bak met kitranden. De kans is groot dat de mieren uiteindelijk een plekje vinden waar de talk wat minder goed is aangebracht en daar uitbreken.

Als je een mooie grote kolonie wilt moet je niet beginnen in dit formicarium.
Hou het simpel. Een verduisterd buisje in een bakje met talk op de wanden. Dan zul je zien dat de kolonie snel groeit en dan kan je sneller een mooi formicarium in gebruik nemen.

Heb je al fruitvliegjes? Daar hebben ze in het begin meer aan dan aan zaden.
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie ( Lasius niger )!

Bericht door gillesproost »

hallo,

de kolonie lasius niger groeit en eet goed ze zitten nu boven de 20 werkster een 15tal eitjes een 30tal larven en ongeveer 5 poppen,
de messor barbarus kolonie komt normaal gezien morgen aan,
de kolonie heeft in ieder geval meer dan 20 werksters en veel broed ik heb de kolonie vandaag gekocht via mierenboerderij.nl samen met een warmtematje en 1 meter flexibele transparante.
Waarschijnlijk ga ik binnen een maand een klein ytong nestje voor ze maken voor als ze ongeveer met 40 zijn!
ik heb nog wel een paar vraagjes:
-vanaf hoeveel werksters komt de eerste major (ik denk dat er in het nestje al media's zitten maar ik denk nog geen major)
-welk is de beste zadensoort voor een beginnende kolonie? (ik heb al zonnebloemzaden die ik ga fijnmalen tot kleinere stukjes)

Alvast bedankt!
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mijn eerste kolonie (lasius niger)!

Bericht door Antsps »

Er is een caresheet gemaakt over deze soort, kijk die even in en je vindt een heleboel informatie die eigenlijk al je antwoorden beantwoordt ;)

Kleinere kolonies, waar nog geen majors bijzitten, moet je vooral kleine zaadjes geven. Die zonnebloemzaden zijn veels te groot dus die kan je niet geven, misschien als ze vermalen zijn wel maar dat weet ik ook niet.. Probeer paardebloemzaadjes te verzamelen en geef ze die samen met wat fruitvliegjes of andere voedseldiertjes.
Over je ytong nest, je moet ze pas eentje geven als ze echt niet meer in een reageerbuisje passen. Leg er desnoods een tweede in zodat ze nog wat groter in aantal zijn voordat je ze een ytong nest geeft.
Messor soorten zijn trouwens wel gevoelig voor verstoringen dius ik raad je aan om niet al te veel te kijken naar het nest.. Ik kijk zelf hooguit een keer in de week in een donkere kamer bij rood licht.
Plaats reactie