vraagje lasius niger

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
evanherk
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 april 2014
Gender:
Leeftijd: 65

vraagje lasius niger

Bericht door evanherk »

Hallo mede-mierenliefhebers.

Ik ben sinds begin juli bezig met een half dozijn Lasius niger koninginnen en heb nu 5 kolonies, ieder gehuisvest in een reageerbuis met uitloop naar een klein plastic petrischaaltje als buitenwereld.
Ze gedijen goed, 10-20 werksters ieder, en veel eieren, larven, en poppen, behalve 1, die ik ruim een maand later heb gevangen en waar net de eerste nanitics aan het uitkomen zijn, nu vier en nog een dozijn poppen.
Vier van de overige, wat gevorderde kolonies fourageren krachtig, drinken honingwater en accepteren gretig de 2 fruitvliegjes per dag die ik aanbied; de overgebleven kolonie is rustig, negeert hardnekkig elke voeding, zit kalm op het broed en fourageert nauwelijks.
Mijn vraag: Zou het kunnen dat die al aan de winterrust toe zijn? is dat niet gek vroeg?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: vraagje Lasius niger

Bericht door GvG »

Vragen als deze kun je volgende keer beter plaatsen onder Beginnersvragen en -informatie.
Zou het kunnen dat die al aan de winterrust toe zijn? is dat niet gek vroeg?
Dat is inderdaad wat vroeg maar het is wel mogelijk. Een mierenkolonie moet een behoorlijk risico nemen om nog een generatie werksters groot te brengen zo laat in het seizoen. We zijn inmiddels in de 2e helft van september en normaal gesproken kan de herfst dan elk moment toeslaan. Een grotere kolonie (zoals je andere 4) kan wat meer risico nemen. Een kleine kolonie van een laat uitgevlogen gyne kan ervoor "kiezen" om met een kleiner aantal werksters de winter in te gaan en de resterende larven te laten overwinteren. Deze larven zullen dus pas weer verder groeien na de winter. Soms overwinteren gynes (bijvoorbeeld Lasius flavus, maar bij L. niger schijnt het ook voor te komen) zonder werksters en beginnen pas na de winterslaap met de koloniestichting. Ik stel me voor dat een hoop van deze gynes (die met weinig of zelfs zonder werksters overwinteren) de winter niet overleven.

Het kan dus dat deze kolonie "haar krachten spaart" voor na de winter.
Plaats reactie