Messor barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Sean
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 november 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Messor barbarus

Bericht door Sean »

Hallo ik heb onlangs de messor barbarus gekocht en ik vraag me nu af welk zaad eten ze allemaal en eten ze nog iets anders dan zaad ?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus

Bericht door Unexisted »

Verder, havermout, lijnzaad, paardenbloemzaden, zaden voor kanaries etc. insecten
Gebruikersavatar
antmc
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Messor barbarus

Bericht door antmc »

They eat seeds, the protein is necessary too. Enables the queen to get more nutrition for reproduction.
I have: Messor aciculatus,M.valentinae,M.minor hesperius,M.wasmanni,M.spec,M.ebeninus,M.cf. erectus,M.capitatus,M.barbarus,M.structor,Manica rubida, Pachycondyla astute.And more than a dozen species of Camponotus.I am willing to share my experience.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor barbarus

Bericht door Sneeuwuil »

Ja, in het begin hebben ze voornamelijk kleine insecten nodig, zoals de alom gebruikte fruitvliegen. in eerste instantie verzamelen ze zaden meer dan dat ze die opeten.

Zelf heb ik gewooon eea geplukt in de zonnige dagen. Zelf heb ik onvoldoende verstand er van, maar mijn aanname was dat de mieten wel weten wat ze willen. Brandnetel zaden laten ze liggen, sommige andere zaden namen ze mee het nest in, maar werden er later weer uitgegooid. Maar 80%+ wordt wel gebruikt danwel bewaard.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus

Bericht door GvG »

Ik geef ze zaadjes van o.a.: stinkende gouwe, viooltje, koolzaad, zandraket, klaproo, herderstasje, en paardenbloem. Mooie kleine zaadjes, op een mooie zomermiddag heb je al snel een zakje vol verzameld. En inderdaad, ze verzamelen meer dan ze eten.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Messor barbarus

Bericht door Art747 »

Ze pakken bij mij allerlei zaden aan, maar niet de hele grote. Fruitvliegjes willen ze niet. En Honingdauwsurrogaat geef ik ze niet omdat ze in de natuur dacht ik ook geen luizen "melken" en vrij gemakkelijk kunnen verdrinken had ik ergens gelezen.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus

Bericht door Antsps »

Bied je de fruitvliegjes levend aan? Ik vries ze altijd in voordat ik ze geef. Geen kans op mijten en ze worden goed aangenomen bij mij :)
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Messor barbarus

Bericht door Art747 »

Nee bij deze niet levend, ik heb een klein fruitvliegjes kwekerijtje en elke dag veel fruitvliegen maar voor deze soort plet ik een levend vliegje.
Plaats reactie