Spontane polygynie

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Spontane polygynie

Bericht door Menph »

Recent ontdekte ik in mijn Formica fusca kolonie een tweede gyne. Ik verbaas me hier over aangezien ik begonnen ben met slechts een gyne. Het afgelopen jaar hield deze kolonie een bruidsvlucht. De gynes welke in het nest achterbleven (en ik niet kon wegvangen) zijn later door de kolonie gedood. Dit heb ik in de arena kunnen waarnemen. Vermoedelijk is deze tweede gyne dan ook een (onbevruchte) dochter.

Hoe kan het zijn dat zij getolereerd word?

Vormt ze een bedreiging voor de moeder-gyne? Ik zou me kunnen indenken dat ze meer hormoon aanmaakt dan haar moeder en dat dit de rede is dat moeder nog geen eierpakketen laat zien. De (onbevruchte) eieren van haar dochter worden wellicht door de kolonie opgegeten.
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Spontane polygynie

Bericht door Menph »

Grappig, in het topic ''Bruidsvlucht binnenshuis'' schrijft Xtof:

Bij polygyne kolonies, bv Formica fusca, kunnen deze jonge koninginnen, die geen bevruchte eitjes zullen produceren, gewoon worden opgenomen in de kolonie en de rol van werkster opnemen.

Dit geeft een antwoord op mijn vraag. Desondanks blijf ik het gebrek aan eieren opmerkelijk vinden.

slotje s.v.p
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Spontane polygynie

Bericht door McK »

Dit topic moet niet per se op een slotje worden geplaatst, het kan altijd handig om hier over te kunnen discussiëren ;)
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Spontane polygynie

Bericht door Menph »

Daar zit natuurlijk wat in.

Zijn er hier nog mensen die gynes in werksterrol hebben geobserveerd?
Voorheen dacht ik dat dit alleen voorkwam bij Myrmica. Heb het zelf eens mogen observeren bij een kleine kolonie Myrmica ruginodis
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Spontane polygynie

Bericht door JimmyVe »

Bij mijn Pheidole pallidula kolonie is dit het geval. De mannetjes zijn gestorven en het grootste deel van de koninginnen zijn gedood, toch zijn er nog een 10 tal over die nu gewoon de taak van een werkster uitvoeren.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Spontane polygynie

Bericht door vhakazar »

Daar kunnen de mensen nog wat van leren! (Koningin die poetsvrouw is?)
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Spontane polygynie

Bericht door Menph »

JimmyVe schreef:Bij mijn Pheidole pallidula kolonie is dit het geval.
We kunnen dus concluderen dat deze myrmicine ook dit gedrag vertoond.
Vlogen er zowel gynes als mannetjes, of is er geen zichtbare bruidsvlucht geweest? Ik vraag me af of de mannetjes nog geprobeerd hebben met de gynes te paren. (Hoe ondervangt een ''gemengd vliegende'' kolonie dit inteelt-probleem eigenlijk?)

Ik had een kolonie M. rubra welke op een gegeven moment alleen maar mannetjes liet zien. Deze probeerde herhaaldelijk met passerende werksters te paren. Vermoedelijk was de gyne op dat moment al niet meer, want kort daarna ging de kolonie ten gronde. Misschien vroegen de mannen teveel energie van de kolonie? In een gynloze Temnothorax kolonie heb ik ook eens larven ontdekt. De gyne was toen al 2 jaar overleden. (mannetjes?)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Spontane polygynie

Bericht door Mika »

Mannetjes zijn altijd paarbereid: het zijn meer de gynes die 'waken' over de inteelt.

Ik heb zelfs met een F fusca kolonie meegemaakt dat 1 van de 2 gynes gedood werd door de werksters, en dat nadien een jonge, onbevruchte gyne 'haar' plaats innam: normaal gezien zouden de werksters zoiets ook niet tolereren.

Dit zijn waarschijnlijk pathologische situaties, die niet volgens de normale regels verlopen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Spontane polygynie

Bericht door Menph »

Omdat ik in mijn polygyne F.fusca kolonie nog geen broed heb waargenomen maak ik me zorgen om het scenario dat je daarboven schetst. De dieren fourageeren desondanks wel bijzonder veel.
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Spontane polygynie

Bericht door Menph »

Er zijn momenteel larven/eierpakketten.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Spontane polygynie

Bericht door Mika »

Ik heb hetzelfde bij mijn F sanguinea. Er zijn nu meer dan de 2 bevruchte gynes die fysogastrische rondlopen. Ik heb ooit 1 mannetje uit die kolonie gehaald, en honderden gynes.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie