Winterslaap

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Winterslaap

Bericht door vhakazar »

Hoe gaat het wekken nu eigenlijk in zijn werk?
Neem nu Lasius Niger:
dag 1: van 10 naar 15 graden (van de garage naar de bureau)
dag 2 : van 15 naar 20 (bureau naar warmtemat)
dag3: van 20 naar 25 (maximum)
Moet je de warmtemat ineens van 20 naar 25 zetten of een graad per 2 uur?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
TDV
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 oktober 2008
Locatie: Gent en Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Winterslaap

Bericht door TDV »

Het is waarschijnlijk het beste om ze zo traag mogelijk en met het minst grote temperatuursprongen te laten overgaan. Dus zoveel mogelijk keer een verandering maken en een zo klein mogelijke temperatuursverandering geven.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door Mika »

Denk eens na over wat er gebeurt in de natuur! Het kan zeker geen kwaad om op een week van 5 naar 15° te gaan, en dan nog te wachten voor je ze warmer zet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Winterslaap

Bericht door vhakazar »

Mag korter eventueel ook?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Winterslaap

Bericht door Tim »

Ik zou het geleidelijk aan doen, écht niet sneller dan in de natuur. Je zal met het houden van mieren (en dieren in het algemeen) geduld moeten hebben.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Winterslaap

Bericht door vhakazar »

Het is zover!
Ik ga mieren houden in aardnest, vandaag besteld.
Ze komen dit weekend aan en ik ben van plan ze meteen na aankomst op te wekken uit winterslaap.(zodat ze aan kunnen sterken want in de paasvakantie gaan we weg)
Doe ik dit goed?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door Mika »

Mja, hangt ervan af: wat je gaat houden natuurlijk. Je weet toch dat je Lasius niger bij ons voor verzendkosten kan hebben...

Een aardnest kan je natuurlijk altijd doen, maar ik prefereer zelf om de mieren goed te kunnen bekijken, bijvoorbeeld om goed de hoeveelheden voedsel in te kunnen schatten, of om ze goed te kunnen bekijken op zich (een goede reden waarom ik mieren houd..).
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Winterslaap

Bericht door vhakazar »

Nog een laatste vraag,indien ik jullie niet te veel lastig val ;).
1. Het wekken van de miertjes Hierin http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=40&t=932 beschrijft Mika dat je mieren max. 5 graden per dag warmer zet. Ik ben van plan dit te doen.Moeten ze wanner ze buiten komen(5 graden) dan het best eerst een nacht in de garage doorbrengen (10 graden) Overleeft een kolonie (een konigin en 12-20 werksters) dat wel nog een nacht zonde eten in een reageerbuis? (ze zijn al een week onderweg)

2. De bestelde mieren(15-20) zullen in dit nest (nogal groot) gehouden worden. http://www.antstore.net/shop/product_in ... t---C.html
Zoals je ziet kun je een reageerbuis op het einde aan het aardenest zelf aansluiten, maar dan moeten ze heel het nest door om voedsel te vinden en ik ben bang dat ze hun eten dan niet kunnen vinden. Dus mijn plan is: Ik leg de mieren de eerste dagen (bv. 2 dagen) in een afgedekte reageerbuis in de (onverwarmde ) buitenwereld te leggen en ze daarna uit eigen overweging naar het (wel verwarmde ) aardenest. Misschien vertrekken ze al meteen naar het aardenest als ze merken dat het daar warmer is (ik dacht aan 25° celsius) of zet ik de lamp op de buitenwereld en dek ik het af
Ik dank jullie voor het geduld om op onwetende personen zoals ik te antwoorden.
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door Mika »

Mieren hebben meestal wat reserves; die ene dag erbij maakt niet uit: bovendien verbruiken ze ook heel weinig bij een lage temperatuur natuurlijk.

Verder is de grootte van je nest best aangepast aan de grootte van je kolonie. Te groot is zeker niet goed, vooral omdat ze dan het hele nest kunnen volstouwen met afval, dat dan weer kan gaan schimmel en dergelijke.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Winterslaap

Bericht door Tim »

vhakazar schreef:Nog een laatste vraag,indien ik jullie niet te veel lastig val ;).
1. Het wekken van de miertjes Hierin http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=40&t=932 beschrijft Mika dat je mieren max. 5 graden per dag warmer zet. Ik ben van plan dit te doen.Moeten ze wanner ze buiten komen(5 graden) dan het best eerst een nacht in de garage doorbrengen (10 graden) Overleeft een kolonie (een konigin en 12-20 werksters) dat wel nog een nacht zonde eten in een reageerbuis? (ze zijn al een week onderweg)

2. De bestelde mieren(15-20) zullen in dit nest (nogal groot) gehouden worden. http://www.antstore.net/shop/product_in ... t---C.html
Zoals je ziet kun je een reageerbuis op het einde aan het aardenest zelf aansluiten, maar dan moeten ze heel het nest door om voedsel te vinden en ik ben bang dat ze hun eten dan niet kunnen vinden. Dus mijn plan is: Ik leg de mieren de eerste dagen (bv. 2 dagen) in een afgedekte reageerbuis in de (onverwarmde ) buitenwereld te leggen en ze daarna uit eigen overweging naar het (wel verwarmde ) aardenest. Misschien vertrekken ze al meteen naar het aardenest als ze merken dat het daar warmer is (ik dacht aan 25° celsius) of zet ik de lamp op de buitenwereld en dek ik het af
Ik dank jullie voor het geduld om op onwetende personen zoals ik te antwoorden.
Ik hou mijn Lasius niger ook in die startset, en ze blijven veel liever in hun reageerbuisje. Ik denk dat ze sowieso in het reageerbuisje blijven zolang dat past.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Winterslaap

Bericht door Daikan »

Is het ook voldoende om je mieren tijdens de winter buiten in de schuur te zetten. (het is een houten schuur met bijna dezelfde temperatuur als buiten alleen waait het in de schuur niet ;))
Want in de ijskast heb ik geen plek en op zolder kan het wel eens wat warmer worden.
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Plaats reactie